سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان:

وضعیت ذخایر خونی سیستان و بلوچستان به شدت بحرانی است/ ابتلا به کرونا همچنان افزایشی

خسروی گفت: ذخایر خونی استان به دلیل نیاز و مصرف بالای خون در مراکز درمانی به شدت بحرانی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  سهیلا خسروی  مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به بحران کرونا در سیستان و بلوچستان و افزایش تعداد مرگ و میر و موارد ابتلا، میزان ذخایر خونی استان به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سایر نقاط کشور، واردات خون از سایر استان‌ها مقدور نیست و با شرایط ذخایر خونی در سیستان و بلوچستان حتی امکان پاسخگویی برای یک روز  آن هم در شرایط عادی وجود ندارد و بیماران تالاسمی به دلیل کمبود خون در نوبت تزریق خون قرار دارند که این موضوع می‌تواند سلامت آنان را به خطر اندازد.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: از همشهریان عزیز درخواست می‌شود برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون در سراسر استان مراجعه کنند.

وی بیان کرد: پایگاه‌های انتقال خون در سیستان و بلوچستان از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و هم استانی‌های عزیز نباید نگران آلوده شدن به ویروس کرونا در این مراکز باشند.

خسروی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ هزار و ۲۹۷ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان مراجعه کرده اند که ۱۴ هزار و ۶۸۴ نفر از آنان موفق به اهدای خون شده اند.

وی افزود: از مجموع اهدا کنندگان خون در سیستان و بلوچستان ۱۳ هزار و ۵۹۷ نفر مرد و هزار و ۸۷ نفر زن بودند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان اظهارداشت: متوسط میانگین درخواست ماهانه خون و فرآورده‌های خونی استان ۱۲ هزارو ۲۸۴ واحد است.

وی گفت: میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی از ابتدای سال تاکنون ۳۶ هزار و ۸۵۳ کلیه خون و فرآورده‌ها، ۲۷ هزار و ۳۶۷ گلبول قرمز، چهار هزار و ۱۸۲ پلاکت و پنج هزار و ۳۰۴ فرآورده‌های پلاسمایی بوده است.

ستاد اجرایی ۲۰ میلیارد تومان به سیستان و بلوچستان کمک کرد

علیرضا راشکی مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) سیستان و بلوچستان گفت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) سعی کرده خود را به عنوان خدمتگزار مردم در این چند سال ثابت کند و مردم بپذیرند که ما خدمتگزارشان هستیم از این رو در حوزه‌های مختلف اقدامات خوبی شروع شده که یکی از این اقدامات خوب ستاد اجرایی تشکیل قرارگاه امدادی و جهادی است که برای نخستین بار اولین قرارگاه امدادی و جهادی کشور را درسیستان و بلوچستان افتتاح شد.

وی افزود:  قرارگاه امدادی جهادی در خدمت فوریت‌های پزشکی سیستان و بلوچستان قرار گرفته و در حوزه بحران و امدادرسانی از جمعیت هدف مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان همچنان رو به افزایش است

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ابتلا به ویروس کرونا همچنان در این استان بالا بوده، ولی با تعطیلی‌های چند روز اخیر و همراهی مردم امید می‌رود در هفته آینده وضعیت بهتری داشته باشیم.

علیرضا شهرکی گفت: وضعیت شهر‌های سیستان و بلوچستان همچنان در شرایط بحرانی و قرمز قرار دارد و تمامی محدودیت‌های وضعیت قرمز به قوت خود باقی است.

وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت تردد درون شهری در ساعات ۲۲ تا سه شب برقرار است افزود: شهروندان سعی کرده در سطح شهر جز در موارد ضروری حضور نداشته باشند و تمامی  دستور العمل های  بهداشتی مثل ماسک، دستکش و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در مرز‌ها محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا اتفاق افتاده خاطرنشان کرد: تردد‌های مرزی به مرز صفر رسیده مگر در بخش‌های تجارت که آن هم با کنترل‌های کامل در جدار مرز داخل خاک کشورمان و با منفی شدن تست کرونای تجار و رانندگان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی و عدم رعایت دستور العمل ها از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است تاکید کرد: در این چند روز اخیر مردم، اصناف و بازاریان همراهی کامل را داشته که با تداوم این همراهی‌ها و رعایت هر چه بیشتر دستور العمل های  بهداشتی حجم بیماران سرپایی و انتشار ویروس کرونا کاهش پیدا خواهد کرد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با افزوده شدن یک‌هزار و۵۱۷ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۶۰هزار و ۳۷۷ نفر رسید.

 سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با فوت ۲۶مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۶۷۴نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۷۱۲ بیمار حاد تنفسی و ۴۰۹مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

کرونا کارآموزی دانشجویان پزشکی زاهدان را تعطیل کرد

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با توجه به شرایط بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان و اهمیت سلامتی کادر آموزشی و درمان دانشگاه، تمامی بخش‌های کارآموزی در این دانشگاه به مدت یک ماه تعطیل شد.

 علی خواجه با بیان اینکه براساس مصوبه ستاد بحران دانشگاه، امتحانات کارآموزی نیز بعد از تعطیلات یک ماهه برگزار خواهد شد اظهارداشت:از همه‌  دانشجویان فعال و جهادگر عرصه سلامت که تا امروز پا به پای کادر بهداشت و درمان زحمت کشیده‌اند قدردانی می‌شود.

تخت‌های بستری کرونا در زاهدان افزایش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: تعداد تخت‌های بستری مبتلایان به کرونا در زاهدان برای چندمین بار متوالی به ۳۶۶ مورد افزایش یافت که ۵۵ تخت آن مربوط به بخش مراقبت‌های ویژه است.

دکتر سید محمد هاشمی‌شهری گفت: با راه‌اندازی بخش‌های شماره پنج و ۶ بحران کرونا در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان تعداد تخت‌های بستری کرونا در این بیمارستان به ۵۴ تخت افزایش یافت.

وی افزود: با شروع موج جدید همه‌گیری کرونا و افزایش پنج برابری تعداد موارد ابتلا؛ طبیعی است که شاهد افزایش میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باشیم و به همین دلیل میزان بستری بیماران تنفسی نیز حدود چهار تا پنج برابر نسبت به شرایط عادی همه‌گیری کرونا افزایش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بیان کرد: تاکنون با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سیستان و بلوچستان خدمات ارائه و با افزایش تعداد بیماران نیازمند بستری، بخش‌های جدید هم اضافه شده است.

وی ادامه داد: این کار با استفاده از ظرفیت‌های داخلی بیمارستان‌ها انجام می‌شود و به عنوان مثال بخش بحران پنج و ۶ در محل بخش‌های داخلی یک و نفرولوژی بیمارستان راه‌اندازی شده است.

هاشمی اظهارداشت: در توسعه تخت‌های تنفسی محدودیت اصلی موضوع اکسیژن بوده که برای این کار هم تعداد دستگاه‌ها افزایش یافتهاست.

وی تصریح کرد: هم‌اینک ۲۸ دستگاه اکسیژن‌ساز ثابت و پرتابل یا ظرفیت ۱۲ هزا و ۵۰۰ لیتر اکسیژن در دقیقه در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان فعال است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همچنین تعداد کپسول‌ها افزایش یافته، هم مدیریت مصرف اکسیژن داریم و هم اقدامات ابتکاری در حال انجام است.

وی با اشاره به قدرت سرایت و قدرت بیماری‌زایی بالاتر ویروس جهش دلتا و بتا حتی نسبت به ویروس جهش یافته آلفا یا نوع انگلیسی آن گفت: در حالیکه در طول ۱۷ ماه اخیر میزان ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان کمتر از متوسط کشوری بود و اکثر جمعیت استان ارتباط کمتری با انواع ویروس داشته و ایمنی نسبی کمتری داشته‌اند، اما ویروس جهش یافته دلتا شرایط را تغییر داده است.

هاشمی ضمن تاکید بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی مهمترین کاری که باید انجام داد کاهش ورودی بیمار به بیمارستان‌هاست که این موضوع نیز جز با مشارکت، همراهی هوشمندانه همه مردم و فرآهم کردن شرایط از سوی سایر دستگاه‌های اجرایی امکان‌پذیر نیست.

دکتر فرحناز میر رییس بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان نیز گفت: برای تامین اکسیژن بیماران در بخش پنج و ۶ اقدام ابتکاری انجام شده و به صورت جهادی ارتباط مستقیم این بخش با سامانه اکسیژن‌ساز ایجاد شده است.

انتهای پیام/س

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.