سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می دهد؛

کالای لوکس هندی‌ها همان بادام سامان است

نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی موجب شده است تا فروش بادام در چهارمحال و بختیاری به صورت خام فروشی انجام شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری به سبب وجود منابع سرشار آب (حدود ۵ تا ۷ درصد آب شیرین کشور)، کوه‌های مرتفع و برف گرفته، طبیعت زیبا، جنگل‌های طبیعی بلوط، مراتع و خاک حاصل‌خیز، لقب‌هایی، چون «سرزمین گنج‌های پنهان» و «سرزمین آب و آیینه و آفتاب» را به خود اختصاص داده است.

در کنار سد‌ها و رودخانه‌های مهم، وجود زمین‌های حاصل‌خیز و بافت کشاورزی زراعی و باغی، دامپروری و سرمایه گذاری بنگاه‌های کوچک در این بخش به تولید محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی و باغی کمک بسیاری خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


با توجه به پتانسیل‌های فراوان و چشمگیر این استان و توانمندی‌های بالقوه و بالفعلی که دارد، این سئوال پیش می‌آید که استان چهارمحال و بختیاری چه اندازه توانسته است در حوزه کشاورزی به ویژه کشاورزی صنعتی و صادرات محصولات موفق باشد؟

شکوفایی ظرفیت‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری پس از انقلاب

عطاء‌الله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاوری چهارمحال و بختیاری از تحولات این حوزه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: این استان در حال حاضر در تولید برخی محصولات در رتبه‌های نخست کشور قرار دارد.

او افزود: تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در استان انجام گرفته است سبب شده تا سهم بخش کشاورزی از تولیدناخالص داخلی استان به ۲۹ درصد برسد این در حالی است که این استان در سال‌های قبل از انقلاب جایگاه شاخصی در حوزه کشاورزی نداشت.

ابراهیمی با اشاره به رتبه نخست این استان در تولید بادام آبی در کشور، تصریح کرد: به طور میانگین سالانه ۲۴ هزار تن بادام در این استان تولید می‌شود که ارزآوری قابل توجهی نیز به دنبال دارد.

او ادامه داد: همچنین سهم استان از تولید ماهیان سردآبی در کشور ۲۲ هزار تن در سال است که در این حوزه نیز استان در رتبه نخست قرار دارد.

ابراهیمی از تولید سالانه ۲۵۶ هزار تن شیر و ۲۸ هزار تن گوشت قرمز در استان خبر داد و گفت: در این خصوص نیز استان نسبت به سرانه تولید به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم کشور قرار دارد.

او افزود: تولید سالانه هفت هزار تن قارچ نیز استان را در جایگاه هشتم کشور قرار داده است و توانسته اشتغالزایی قابل توجهی در استان به همراه داشته باشد.

ابراهیمی، تولید عسل را از دیگر ظرفیت‌های استان در بخش تولیدات کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: این استان با تولید سه هزار تن عسل یازدهمین استان شاخص کشور در این حوزه است.

او ادامه داد: این استان در تولید محصولات دیگر از جمله گردو، هلو و سیب‌زمینی نیز از استان‌های شاخص در کشور به شمار می‌رود و بدین ترتیب نقش مهمی در امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: ارزش این تولیدات ۶۸ میلیارد ریال است.

کشت بادام به عنوان یک پتانسیل اقتصادی یکی از مهمترین مزیت‌های کشاورزی در چهارمحال و بختیاری است و به همین جهت این استان رتبه نخست تولید کشت بادام آبی کشور را دارد.

سامان قطب تولید بادام ایران

بادام از جمله میوه‌هایی است که مثل توت از درخت تکانده می‌شود. باغداران برای این کار از چوب‌های بلندی استفاده می‌کنند که در سامان آن را «جیده» می‌نامند.

شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری یکی از قطب‌های تولید بادام کشور است که سال هاست رتبه نخست تولید بادام کشور را به خود تخصیص داده است.

پارسال ۱۸ هزار تن محصول بادام در سامان تولید شد

یزدان احمدزاده مدیر جهاد کشاورزی سامان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این شهرستان از مهمترین مناطق تولید بادام در استان است گفت: پارسال افزون بر ۱۸ هزار تن محصول بادام در این شهر تولید و آماده برداشت است.

او اظهار داشت: این شهرستان با داشتن ۱۲ هزار هکتار وسعت باغ بادام یکی از قطب‌های تولید بادام استان و کشور محسوب می‌شود که رقم «مامایی» آن صادراتی است.

به گفته وی، ارقام بادام تولیدی این شهرستان مامایی، ربیع، سفید، شاهرودی و سنگی است که ۶۰ درصد بادام شهرستان را رقم مامایی تشکیل می‌دهد.

احمدزاده افزود: برداشت بادام از ابتدای مردادماه آغاز شد و تا نیمه دوم شهریور ماه ادامه دارد و برداشت بیشتر به روش سنتی است.

صادرات بادام چهارمحال و بختیاری توسط تجار هندی

هم اکنون عمده محصول بادام منطقه چهارمحال و بختیاری به کشور هند صادر می‌شود و ۹۵ درصد از محصول بادام این استان پس از بسته بندی به هندوستان و سپس سایر نقاط جهان صادر می‌شود.

بیش از چهار هزار تن مغز بادام این استان به خارج از کشور صادر می‌شود که به دلیل قیمت بالای این محصول در کشور هند به عنوان یک کالای لوکس محسوب می‌شود.

نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی موجب شده است تا فروش بادام در چهارمحال و بختیاری به صورت خام فروشی انجام شود.

بادام چهارمحال و بختیاری توسط تجار هندی به صورت خام خریداری می‌شود و به هندوستان ارسال می‌شود و در این کشور بسته بندی می‌شود و ارزش افزوده آن نیز برای هند ایجاد می‌شود.

خام فروشی بادام در شهرستان سامان

کمال اکبریان فرماندار سامان در این زمینه گفت: خام فروشی بادام در شهرستان سامان موجب شده است تا میلیارد‌ها تومان ثروت از شهرستان و استان خارج شود.

او افزود: راه اندازی شهرک تخصصی فرآوری بادام در این منطقه موجب ایجاد اشتغال، شناساندن استان و برندسازی می‌شود.

فرماندار سامان عنوان کرد: یکی از میدان‌های شهر سامان به نام میدان بادام ایران نامگذاری خواهد شد که در روز کلنگ زنی پروژه شهرک صنعتی بادام رونمایی خواهد شد.

او گفت: در این شهرک صنعتی فرآوری، بسته بندی و صادرات بادام و سایر محصولات باغی استان مورد توجه قرار می‌گیرد.

گردش مالی بادام شهرستان سامان ۵ هزار میلیارد تومان برآورد شد

کمال اکبریان فرماندار سامان گفت: گردش مالی محصول بادام شهرستان حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که نسبت به سال‌های گذشته از رشد بالایی برخوردار شده است.

اکبریان با بیان اینکه ۲۷ رقم بادام در شهرستان سامان تولید می‌شود، تصریح کرد: این شهرستان در برخی ارقام نظیر بادام مامایی از نظر کمیت و کیفیت در کشور بِرند است و محصول صادراتی این شهرستان به شمار می‌رود.

او با اشاره به صادرات ۹۵ درصدی بادام مامایی این شهرستان تا پیش از شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: این صادرات اگر چه رقم قابل توجهی است، اما به سبب نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به صورت خام‌فروشی است و ارزش افزوده چندانی را نصیب کشاورز نمی‌کند.

آغاز عملیات اجرایی شهرک تخصصی بادام سامان

عملیات اجرایی شهرک تخصصی بادام در شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

حمیدرضا فلاح مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: ۸۰ واحد صنعتی در شهرک تخصصی بادام سامان به‌عنوان تنها ناحیه تخصصی صنعتی بادام ایران مستقر می‌شود.

او افزود: این ناحیه صنعتی با هدف بسترسازی برای استقرار واحد‌های بسته‌بندی و فرآوری محصولات باغی در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار راه‌اندازی خواهد شد و برای اجرای این طرح ۵۷ میلیارد ریال از اعتبارات شرکت شهرک‌های صنعتی استان اختصاص داده شد.

فلاح تصریح کرد: برای اجرای این طرح ۶ کیلومتر عملیات خاکی، زیرسازی، جدپل‌گذاری، معابر داخلی و جاده دسترسی احداث می‌شود و برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح تا ۲ سال آینده ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

عطاءالله ابراهیمی مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در این استان ۱۸ هزار و ۲۰۹ هکتار بادامستان با ۲۴ هزار تن تولید و اشتغال‌زایی ۲۰ هزار نفر وجود دارد.

او تاکید کرد: در شهرستان سامان ۱۴ هزار و ۱۹۸ هکتار باغ با تولید ۶۸ هزار و ۳۱۵ تن انواع محصولات دارد که ۹ هزار و ۵۲۵ هکتار با ۱۷ هزار و ۵۰ تن محصول مختص بادام مامایی، سفید، شاهرودی، سنگی و ربیع است.

ابراهیمی اظهار داشت: با راه‌اندازی ناحیه صنعتی تخصصی بادام سامان امنیت غذایی بهبود، درآمد باغداران افزایش، صادرات رشد، بهره‌وری آب ارتقا و ضایعات باغات کاهش می‌یابد.

او تصریح کرد: مزیت اقتصادی تولید بادام هشت تا ۱۰ برابر بیشتر از برنج با حداقل مصرف آب است.

ابراهیمی خطر سرمازدگی را یکی از چالش‌های اصلی تولید بادام در سامان دانست و افزود: تحقیقاتی بر روی گونه‌های مقاوم به خشکی و سرمازدگی آنجا شده و در آینده‌ای نزدیک با استقرار سامانه‌ای هوشمند، این مشکل رفع می‌شود.

او تاکید کرد: با توجه به تولید بالای میوه‌های هسته‌دار در شهرستان سامان، باید در ناحیه صنعتی تخصصی بادام نسبت به تبدیل این میوه‌ها به دوره و کنسانتره اقدام شود.

ابراهیمی یادآور شد: توجه به اکوتوریسم گردشگری در تحول اقتصادی و ارزآوری شهرستان سامان نقش مستقیم ایفا می‌کند.

کمال اکبریان فرماندار سامان نیز گفت: حذف باغات قدیمی و تبدیل آن به باغ‌های بادام در این شهرستان مورد توجه جدی باغداران قرار دارد.

او تاکید کرد: توجه به زنجیره تولید و ارزش افزوده، از مهم‌ترین نیاز‌های محصول بادام شهرستان سامان به‌شمار می‌رود.

اکبریان بادام سامان را یکی از بادام‌های بی‌رقیب به‌لحاظ کیفیت در بازار‌های جهانی دانست و اظهار داشت: تأثیر گردش اقتصادی ناشی از تولید و صادرات این محصول در داخل شهرستان مشاهده نمی‌شود.

او تصریح کرد: به‌همین منظور برندسازی و هدایت صادرکنندگان این محصول به ناحیه صنعتی تخصصی بادام سامان ضروری است.

راه اندازی شهرک تخصصی فرآوری بادام در چهارمحال و بختیاری موجب فرآوری محصولات باغی از جمله بادام می‌شود که نقش مهی در کاهش ضایعات میوه در این استان دارد و موجب اشتغال و ارزش افزوده برای محصولات باغی می‌شود.

جذب سرمایه گذار و جلوگیری از مهاجرت از دیگر دستاورد‌های راه اندازی این شهرک تخصصی فرآوری بادام به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.