به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، وحید میرمحمدی، عضو شورای ترافیک استان اردبیل طراح ترافیکی تقاطع غیرهمسطح نیایش اردبیل گفت: طراحی ترافیکی تقاطع غیرهمسطح نظام مهندسی (نیایش) در سال ۱۳۹۹ شروع و در اواخر همین سال در شورای هماهنگی ترافیک استان مصوب و جهت عقد قرارداد و طراحی سازه آن به شهرداری اردبیل ابلاغ شد.
او افزود: پل غیرهمسطح نظام مهندسی یکی از حلالهای مشکلات ترافیکی ورودی شهر اردبیل از سمت سرعین بوده، بدینگونه که در این طرح تمامی دوازده جهت حرکت دیده شده و دسترسیهای سمت جنوب و شمال شهر که در حال حاضر به سختی و از طریق میدان بسیج و شریانهای منتهی به این میدان انجام میگرفت، تسهیل و جهت این ترددها نیاز به ورود وسایل نقلیه به داخل شهر نیست.
رئیس گروه تخصصی ترافیک سازمان مهندسی ساختمان استان اردبیل تصریح کرد: در این تقاطع غیرهم سطح که بهصورت زیرگذر طراحی شده یک میدان نیز در تراز صفر ـ صفر در نظر گرفته شده که دسترسیهای غیرمستقیم را تأمین میکند.
میرمحمدی افزود: وسایل نقلیهای که از سمت سرعین به سمت اردبیل و بالعکس در حال تردد هستند از زیرگذر استفاده کرده و مابقی که قصد تردد به شهرک نیایش، کوثر، مسکن مهر شام اسبی، شهرک اطراف و شهرستانهای کوثر و خلخال را دارند از این میدان استفاده میکنند.
او گفت: در این حرکت یک خیابان در شهرک نیایش و در دو طرف کانال آب موجود طراحی شده که به میدان مرحوم سلیم مؤذنزاده منتهی میشود و از این طریق به شهرکهای مجاور و کمربندی دور دریاچه شورابیل قابل دسترسی هست.
رئیس گروه تخصصی ترافیک سازمان مهندسی ساختمان استان اردبیل بیان کرد: یک دسترسی مهم دیگر در این تقاطع که حجم ترافیک ورودی به شهر و میدان بسیج را تا حد زیادی کاهش میدهد دسترسی از تقاطع نظام مهندسی (نیایش) به شهرکهای آتا ماشین، ساحلی و کارشناسان میباشد.
میرمحمدی گفت: برای کاربران و وسایل نقلیه که قصد تردد به این شهرکها را دارند معبری طراحی شده که این تقاطع را به انتهای خیابان ساحلی متصل میکند در حالی که سابقاً مبدأ تمامی این حرکتها میدان بسیج بود.
او تشریح کرد: مسأله دیگر اینکه به سبب نوع طراحی و به کارگیری تمامی جوانب آن، تملک اراضی به حداقل رسیده و از لحاظ اقتصادی برای شهرداری مقرون به صرفه است.
عضو شورای ترافیک استان اردبیل با بیان اهمیت تقاطعهای غیرهمسطح برای رفع مشکلات ترافیکی بیان کرد: ترافیک با گسترش و توسعه شهر و شهرنشینی رشد کرده و تمامی ابعاد زندگی را در بر میگیرد.
میرمحمدی ادامه داد: برای کاهش معضلات ترافیک با توجه به افزایش تقاضای ترافیک، مطالعه و اجرای تقاطع غیرهمسطح در تقاطعات موجود میتواند نقش بهسزایی در روند ترافیک داشته باشد.
او افزود: احداث تقاطع غیرهمسطح در شبکه معابر شهری با هدف جداسازی فیزیکی مسیرهای ترافیکی و ایجاد جریان ترافیک پیوسته و کمشدن زمان تأخیر و افزایش ظرفیت تقاطعات و کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلودگی هوا صورت میگیرد.
انتهای پیام/ح