سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیمت های رهن و اجاره داد مردم را درآورد

یک فعال بازار مسکن در کرمانشاه گفت : قیمت‌های رهن و اجاره نسبت به تابستان پارسال در کرمانشاه به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد بالا رفته است.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، افراسیابی یکی از فعالان بازار مسکن در کرمانشاه با بیان اینکه قیمت‌های رهن و اجاره نسبت به تابستان پارسال در کرمانشاه به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد بالا رفته، گفت : به ندرت از مصوبه افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها تبعیت می‌شود.

او گفت : این گرانی مردم را در مضیقه قرار داده و اکثر افراد باید از طریق وام یا راه دیگر از جمله فروش طلا و... پول رهن را افزایش دهند.

این مشاور املاک افزود: بسیاری از مستأجران با پولی که پارسال پرداخت کردند، امسال باید به مناطق پایین‌تری بروند و خانه اجاره کنند.

 افراسیابی گفت: این گرانی‌ها باعث شده درخواست برای رهن و اجاره در مناطق بالای شهر کاهش یابد و اکثر مردم سراغ مناطق متوسط به پایین بروند.

او با بیان اینکه مشاورین املاک نمی‌توانند دخل و تصرفی در قیمت‌ها داشته باشند، افزود: اگرچه همه مشاورین املاک در مغازه خود نوشته‌ای دارند که "از اجاره دادن املاک با قیمت غیرمتعارف معذوریم"، اما گاهی مجبورند این قیمت‌ها را بپذیرند، چون امرار معاش این قشر نیز از همین طریق است.

افراسیابی ادامه داد: برخی از مالک و مستأجران وقتی که بنگاه برای آن‌ها قرارداد ننویسد سراغ قرارداد‌های دست‌نویس می‌روند و زیان آن فقط برای مشاورین املاک است.

مالکین به افزایش ۲۰ درصدی اجاره بها تمکین نمی‌کنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمانشاه با بیان اینکه اکثر مالکین به افزایش ۲۰ درصدی اجاره بها که برای کلانشهر‌های کشور از جمله کرمانشاه مصوب شده تمکین نمی‌کنند، گفت: در این بین هیچ کاری هم از دست بنگاه‌های معاملات املاک برنمی‌آید.

بابک مرادی با اشاره به وضعیت اجاره‌بها در کرمانشاه در تابستان امسال، افزود: اگرچه بر اساس مصوبه کشوری باید افزایش اجاره‌بها در کلان شهر‌ها از جمله کرمانشاه ۲۰ درصد باشد، اما این میزان افزایش از سوی مالکین رعایت نمی‌شود.

او با بیان اینکه میزان افزایش اجاره بها در کرمانشاه متفاوت و بسته به انصاف مالکین است، ادامه داد: اگرچه مالکینی داریم که حتی کمتر از ۲۰ درصد هم افزایش قیمت داده اند، اما برخی دیگر هم هستند که درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی را دارند. اگر مستأجران هم تمکین نکنند، مالک به بهانه اینکه قصد دارم خودم در منزل مستقر شوم، درخواست تخلیه منزل را می‌کند.

مرادی درباره اینکه چرا مصوبه افزایش ۲۰ درصدی مصوب اجاره بها اجرا نمی‌شود، گفت: متاسفانه هیچ اهرم قانونی برای این مصوبه وجود ندارد.

او افزود: اگرچه برخی مالکین توپ را در زمین بنگاه‌های املاک می‌اندازند، اما این موضوع صحت ندارد و در نهایت آن قیمتی که مد نظر مالک است برای رهن و اجاره تعیین خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه با بیان اینکه مشاورین املاک تاثیری بر قیمت‌ها ندارند، افزود: اگر بنگاه‌ها قرارداد را ننویسند، مالک و مستاجر برای ثبت قرارداد خود به دفترخانه می‌روند و یا قراداد دست‌نویس امضا می‌کنند.

مرادی ادامه داد: این شرایط باعث شده مالکین در فضای مجازی ملک خود را ارائه دهند.

اوبا بیان اینکه مالکین در برخی موارد برای افزایش اجاره ملک خود حق دارند، گفت: وقتی که قیمت یک ملک از چند صد میلیون در سال‌های گذشته اکنون میلیاردی شده، طبیعتاً مالکین نیز بر همین اساس کرایه را حساب می‌کنند. به علاوه برخی مالکین خود در جای دیگر مستاجر هستند و باید کرایه بدهند و یا فقط از همین طریق امرار معاش می‌کنند و مجبورند با این گرانی قیمت اجاره را بالا ببرند .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.