سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی مطرح کرد؛

امکان ارائه خدمات پنجره واحد بازار سرمایه به دو صورت

فدایی گفت: علاوه بر شرکت‌های ثبتی، شرکت پست و روزنامه رسمی در پنجره واحد بازار سرمایه حضور دارند که ارتباط آن‌ها به صورت فیزیکی و الکترونیکی بر قرار است.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میثم فدایی واحد مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی در گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در مورد پنجره واحد بازار سرمایه، گفت: ما در بازار سرمایه حدود ۷۰۰ ناشر بزرگ بورسی داریم که حوزه‌های مختلفی را از جمله شرکت فولاد، بانکی، شستا و ... را در بردارد از طرف دیگر ۷۶۰ نهاد‌ مالی تخصصی داریم که آن‌ها برای خدمات اداری از جمله افزایش سرمایه، ثبت صورت جلسات مجامع و ...، موانعی داشتند که باید آن را از طریق مراجعه حضوری رفع می‌کردند.

او افزود: از جمله مهم‌ترین آن‌ها اداره ثبت شرکت‌ها بود که به دلیل تخصصی بودن این فعالیت‌ها و موارد دیگر اشخاص ناشر مجبور بودند به آن‌ها مراجعه کنند.

فدایی گفت:با راه اندازی پنجره واحد، تمام نیاز ناشران و نهاد‌های مالی در یک جا تجمیع شده و اشخاصی که پشت کانتر‌ها هستند اشخاص تخصصی هستند که آشنایی کامل را با بازار سرمایه دارند.

او افزود: علاوه بر شرکت‌های ثبتی، شرکت پست جمهوری اسلامی و روزنامه رسمی  در پنجره واحد حضور دارند، ارتباط آن‌ها به صورت فیزیکی (در ساختمان جدید سازمان بورس) و الکترونیکی بر قرار است.

فدایی بیان کرد: مزایای سامانه ستان نسبت به قبل افزایش یافته است، به گونه‌ای که تا قبل بیش‌ترین تمرکزش بر روی تایید صلاحیت مدیران بود، اما سامانه‌های جدید هم اطلاعاتی از فعالیت‌های داخلی سازمان بورس می‌دهد و هم ارتباطات وب سرویسی بین نهاد‌های حاکم بر قرار می‌شود.

او افزود: نهاد‌های مالی و ناشران بورسی موتور چرخش مالی در بازار سرمایه هستند هرچه سریع‌تر آن‌ها بتوانند فعالیت خود را بهتر انجام دهد به طور قطع سبب شفافیت بازار بیشتر خواهد شد.

در ادامه برنامه فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از مهم ترین موضوعاتی را که شرکت های بورسی با آن دست به گریبان هستند کندی فعالیت های اجرایی در بخش های اداری است.

او افزود : مهم ترین موضوع نیز در خصوص ثبت شرکت ها به اختلافات سازمان بورس و ادارات ثبت شرکت بازمی گردد که همین مسئله سبب کندی در برخی امور شده بود .

حسینی گفت : اما در حال حاضر با توجه به رونمایی که صورت گرفت ، به طور حتم دسترسی نهادهای مالی ، شرکت های سرمایه گذاری، ناشران ، حسابرسان و سایر اشخاص برای دسترسی به اطلاعات با مشکل کمتری مواجه خواهند شد.

او افزود : یکی از مباحث مهمی که در حال حاضر وجود دارد به بحث افزایش سرمایه باز می گردد که به دلیل کندی که در این بخش وجود داشت سرمایه قابل توجهی از سرمایه گذاران برای یک مدت طولانی بلوکه می شد که انگیزه را از شرکت های سرمایه گذار می گرفت.

در ادامه میثم فدایی گفت : روز گذشته از دو سامانه رو نمایی شد که نخست می توان به سامانه صدور مجوز ها که مربوط به فرآیند های اجرایی بین نهادها و ناشران است و دوم به میز خدمات بازار سرمایه اشاره کرد.

او بیان کرد: شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس نیز فیلم های آموزشی و موشن گرافی و سایر مدیاهای مربوط به این سامانه را در سایت خود قرار داده است.

فدایی گفت: تا کنون همکاری به نسبت خوبی در خصوص این سامانه بر قرار شده است و اگر وب سرویس های مربوط نیز هرچه سریع تر در اختیار سازمان قرار گیرد ، بسیاری از فعالیت ها از طریق این وب سرویس ها صورت خواهد گرفت.

او بیان کرد: تاثیر این سامانه بیشتر به صورت غیر مستقیم بود همان طور که آقای فرهنگ حسینی به آن در خصوص افزایش سرمایه اشاره کردند.

فدایی گفت: سال گذشته افزایش سرمایه از طریق صرف سهام تایید شد اما ، برای ثبت صورت های مالی بزرگ مثل شستا با سختی صورت می گرفت ، اما با وجود این پنجره واحد با کمک دوستان در رایان بورس به طور حتم شاهد تسریع این امور خواهیم بود.

فرهنگ حسینی گفت : مبنای اجرای چنین سیستم هایی به ماده ۴۶ برنامه پنجم بازمی گردد که تاکید می کند استعلام ها به صورت تمام الکترونیک انجام شود ، به گونه ای که ما شاهد بودیم که سازمان بورس در این رابطه پیش گام بوده است .

او بیان کرد : در ماده ۶۸ برنامه ششم توسعه به افزایش سرمایه از طریق الکترونیکی شدن اشاره شده اما تا قبل از اجرایی این پنجره اجرایی نبود.

فدایی گفت: ما سه نوع ابزار سرمایه گذاری غیر مستقیم را داریم که یکی از آن ها را معرفی کردیم و مابقی را در هفته های آتی رو نمایی خواهیم کرد ، صندوق های اهرمی که ما طی هفته های گذشته تصویب کردیم و امیدواریم اولین آن طی دو یا سه آینده به بازار معرفی خواهد شد .

او بیان کرد : مردم می توانند در این صدوق های اهرمی علاوه بر یونیتی که خریداری می کنند یک اعتباری را معادل خریدشان دریافت کنند.

فدایی بیان کرد: مهم ترین ابزار ما مربوط به صندوق املاک و مستغلات می شود که برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در حوزه مسکن صورت خواهد پذیرفت اساسنامه و امید نامه آن ها در کمیته سازمان بورس به تایید و تصویب رسیده که برای تایید نهایی طی هفته های آتی به هیئت مدیره آن را ارجاع خواهیم داد ، این صندوق مربوط به بهره برداری و اجاره دادن واحد های مسکونی می شود.

فدایی گفت : هیئت مدیره جدید سازمان بورس دهه فجر گذشته یک نگاه ویژه‌ای به بحث صدور مجوزات و تسهیل در این فرایند داشته به طوری که ما  طی ۴ ماه گذشته ۱۰ شرکت سبدگردان مجوز فعالیت دادیم، ۵ شرکت سبدگردان مجوز تاسیس گرفته اند به طوری که قبل از این دوره فقط ۳۵ شرکت مجوز  سبدگردانی که داشتند در حالی که اکنون مجموع آن ها به ۴۵ تا رسیده است.

او افزود: در ماه های آینده نیز شرکت هایی که مجوز اصولی را دریافت کرده اند ، می توانند تبدیل به شرکت های فعال شوند .

فدائی گفت: شرکت تامین سرمایه خلیج فارس که متعلق به بزرگترین هلدینگ اقتصادی ، مجوز خود را از شورای عالی بورس دریافت کرده است.

او بیان کرد: شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری هم همین روند را به صورت مشابه داشته اند ، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز از آنجایی که افزایش سقف صندوق سرمایه‌گذاری یکی از وظایف ذاتی سازمان بود که پس از کنترل و بررسی صندوق است، با رشد بسیار پرشتاب مواجه شدند که نشان از آن دارد ۵ ماه گذشته حجم درآمد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ۴۰۱ هزار میلیارد تومان به ۴۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

او افزود: در حوزه صندوق‌های با درآمد ثابت نیز حجم افزایش درآمد ها از ۲۸۶ هزار میلیارد تومان به ۳۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید که رشد ۱۸ درصدی را طی ۵ ماه گذشته تجربه کردیم.

فدایی گفت: همچنین با تاسیس صندوق اختصاصی بازارگردانی که مربوط به حمایت ناشران بورسی و سهامداران عمده از بازار سرمایه است از ۶۰ هزار میلیارد تومان در آخر دی ماه به عدد ۷۴ هزار میلیارد تومان در روز اخیر رسیده است که علی رغم ریزش شاخص با رشد ۲۹ درصدی مواجه بودیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.