سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوروزی: در صورتی که تست دوپینگ ورزشکاران منفی باشد، آن‌ها را به بازی‌های المپیک اعزام می‌کنیم

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در حاشیه برگزاری مجمع سالیانه این فدراسیون توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در حاشیه برگزاری مجمع عمومی و سالیانه این فدراسیون گفت: مجمعی که برگزار شد، مجمع سالیانه فدراسیون پزشکی ورزشی بود که ارائه گزارش سال ۹۹، گزارش خزانه دار و حسابرسی بود. این گزارشات مورد تایید اعضای مجمع فدراسیون پزشکی ورزشی قرار گرفت.

او در خصوص موضوع دوپینگ اظهار کرد: در آیین نامه دوپینگ آمده که مسئولیت همه چیز با ورزشکار است. وظیفه ما اطلاع رسانی، مراقبت از ورزشکاران و انجام تست دوپینگ است. با توجه به امکانات و شرایطی که داریم، نمی‌توانیم از تمامی ورزشکاران تست بگیریم. ممکن است یک ورزشکار در اختیار مقامات یا فدراسیونی نباشد. هر سال، لیست مواد ممنوعه که نباید مورد مصرف قرار بگیرند، توسط آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ، به ما ارائه می‌شود و ما آن را در اختیار فدراسیون‌ها و ورزشکاران کشور قرار می‌دهیم. سپس آن را در سایت فدراسیون پزشکی ورزشی بارگذاری می‌کنیم. اگر این عمل توسط ۲ ورزشکار غیر حرفه‌ای انجام می‌شد، می‌گفتیم این‌ها هیچ اطلاعی نداشته و خام بوده اند؛ اما این مسئله برای ۲ ورزشکاری رخ داد که سهمیه حضور در المپیک را کسب کرده اند. چندین بار از ورزشکاران حرفه ای، تست گرفته می‌شود. در فرم‌ها باید ورزشکاران ادعا کنند که آیا دارویی مصرف کرده اند یا خیر.

او ادامه داد: با توجه به تجربه‌ای که من در این مسئولیت دارم، قطعا از عمد این کار انجام می شود. به هر حال ما مجبور هستیم از حق و حقوق این ورزشکاران دفاع کنیم. هنوز حکم نهایی ورزشکاری که دوپینگ کرده، نیامده است. رای بستگی به داروی مصرف شده دارد. با توجه به دفاعیاتی که انجام و دارویی که مصرف شده است، احتمال دارد کمترین حکم را در نظر بگیرند. ممکن است با توجه به فاصله کمی که تا شروع مسابقات المپیک داریم، ورزشکاری که دوپینگ کرده نتواند در این مسابقات شرکت کند؛ اما در رویداد‌های بعدی، می‌تواند حضور داشته باشد. صدور حکم تکواندوکاری که دوپینگ کرده، دست ایران است؛ تمامی بررسی‌ها و جوانب را در نظر می‌گیریم و سپس حکم را اعلام می‌کنیم.

نوروزی اشاره کرد: ورزشکار هر لحظه می‌تواند از دارو‌های غیر مجاز استفاده کند. بعضی از دارو‌ها بسیار قوی هستند و تاثیر بدی روی بدن آن ورزشکار می‌گذارند. دارو‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. علاوه بر آموزش، در فضای مجازی با ورزشکاران در حال گفت‌وگو هستیم و عملکرد آن‌ها را ارزیابی می‌کنیم. می‌خواهیم تا قبل از شروع مسابقات المپیک، از تمامی ورزشکاران تست بگیریم. درست است که تست دوپینگ بعضی ورزشکاران مثبت می‌شود، اما اگر تست نگیریم، ممکن است در المپیک جواب تستشان بیاید. در صورتی که تست دوپینگ ورزشکاران منفی باشد، آن‌ها را به بازی‌های المیپک توکیو، اعزام می‌کنیم. با توجه به تدابیری که اندیشیدیم، فکر نمی‌کنم مشکلی از این بابت داشته باشیم.

او در مورد این که چه اقداماتی برای ورزشکاران المپیکی انجام شده است، اظهار کرد: ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی را واکسینه کرده ایم. بحث دیگری که وجود دارد، گرفتن تست دوپینگ خواهد بود که حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و این تست را هم از ورزشکاران می‌گیریم. بحث سوم، پایش سلامت ورزشکاران است که به شکل هفتگی انجام می‌شود. چنانچه ورزشکاری مشکلی داشته باشد، آن را پیگیری می‌کنیم. مجتبی عابدینی، آرمین هادی پور و احسان حدادی هر روز زیر نظر هستند و به آن‌ها رسیدگی می‌شود؛ خوشبختانه این ۳ ورزشکار، مشکل خاصی ندارند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در ادامه صحبت‌های خود گفت: در این مقطع زمانی، برای انتقال پول به آزمایشگاه کلن آلمان به مشکل خوردیم. به دلیل تحریم ها، نمی‌توانستیم برایشان پول واریز کنیم و آن‌ها تهدید می‌کردند که اگر پول واریز نکنید، جواب آزمایشات را به شما نمی‌دهیم. در همین راستا قرار شد با آزمایشگاه قطر، تفاهم نامه‌ای امضا کنیم و با توجه به تعاملات بهتری که با این کشور داریم، این کار انجام شد. برای آزمایشگاه کلن آلمان و قطر، آزمایشات خود را می‌فرستیم. هنوز به آزمایشگاه کلن بدهکار هستیم، اما این موضوع نیز قابل حل است و پول را برایشان واریز می‌کنیم. بعضی از آزمایشگاه‌ها قدیمی هستند و وسایلشان به درد ما نمی‌خورد. فعال کردن چنین آزمایشگاه هایی هزینه زیادی دارد. آزمایشگاه داشتن، دردسر‌های خاص خودش را دارد. تصمیم گرفتیم بعضی از دستگاه‌های آزمایشگاه‌ها را به روز رسانی کنیم تا بتوانیم از آن‌ها بهره ببریم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.