سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مخدوش کردن پلاک خودرو جرم است

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با هشدار به رانندگان وسایل نقلیه، گفت: مخدوش کردن پلاک خودرو جرم است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،سرهنگ رحیم باقری جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران ضمن قدردانی از شهروندانی که محدودیت‌های تردد اعلامی ستاد مبارزه با شیوع ویروس کرونا را جدی گرفته و همکاری بسیار خوبی با مجموعه پلیس راهور دارند، گفت: تعداد معدودی از رانندگان خودرو‌ها برای فرار از جریمه و نقض قوانین محدودیت تردد اقدام به مخدوش کردن و تغییر ارکان پلاک خودرو می‌کنند که این اقدام برابر قانون از اعمال مجرمانه و مستوجب مجازات است.

او با بیان اینکه پلیس با هرگونه دستکاری، مخدوش کردن و یا پوشاندن پلاک وسایل نقلیه برابر قانون رفتار خواهد کرد، افزود: اگر راننده‌ای با مخدوش کردن و تغییر ارکان پلاک خودرو سعی در نقض قوانین داشته باشد، پلیس ضمن توقیف خودرو، راننده متخلف را به مرجع قضایی معرفی خواهد کرد.

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران گفت: پلاک وسیله نقلیه، معرف هویت و شناسنامه خودرو و مالک آن است که متاسفانه تعداد اندکی از رانندگان متخلف به منظور فرار از تخلفات و اعمال قانون از سوی ماموران راهنمایی و رانندگی و دوربین‌های سطح محور‌های استان اقدام به برداشتن پلاک، مخدوش کردن پلاک، گل مالی کردن، جعل و یا پوشاندن آن می‌کنند تا توسط پلیس شناسایی نشوند.

او افزود: این امر نه تنها به عنوان تخلف بلکه به مثابه جرم تلقی و مرتکب نیز تحت پیگیرد قانونی قرار می‌گیرد چرا که مخدوش کردن پلاک نشان دهنده این است که راننده خودرو قصد انجام تخلف خاص با خودروی در اختیار را دارد که این تخلف می‌تواند در حوزه رانندگی و یا خارج از آن باشد.

جانشین پلیس راهور استان گفت: برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، هرگونه تغییر شکل ظاهری پلاک خودرو و یا دستکاری در آن جز مصادیق مخدوش کردن پلاک است که مجازات قانونی تعیین شده برای این عمل شامل توقیف وسیله نقلیه، اعمال قانون و حبس از ۶ ماه تا ۱ سال بوده است.

او افزود: دستکاری و مخدوش کردن غیرقانونی پلاک خودرو مشکلاتی را نیز برای دیگران ایجاد می‌کند و حقوق افراد دیگر را ضایع می‌کند، زیرا اقدام آنان موجب صدور قبض جریمه برای فرد دیگری می‌شود بنابراین ضمن مجازات قانونی و معرفی به مراجع قضائی، راننده باید خلافی هر دو پلاک را پرداخت کند.

سرهنگ باقری گفت: رویکرد و اولویت پلیس در برخورد با ناهنجار‌های ترافیکی، فرهنگ سازی است که مشارکت تمام آحاد جامعه در این مسیر ضروری است.
انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.