سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از دور کولر تا دور زدن کم آبی/ راهکارهای مصرف بهینه در تابستان

مصرف بهینه آب در ایام تابستان می‌تواند کمک شایانی به حفظ منابعی چون سد‌ها و نیروگاه‌های تولید برق کشور کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،کم‌آبی و خشکسالی پدیده عجین شده با ایران حداقل طی ۲۰ سال گذشته‌ است و هر سال با فرارسیدن فصل گرما، داد زمین تشنه سر به فلک می‌گذارد، التیام این کهنه زخم نیازمند تدابیر بلندمدت در تولید، توزیع و مصرف آب است تا شاید مرهمی بر زخم زمین تشنه باشد.

اقلیم خشک و نیمه‌خشک و کاهش بارندگی‌ها، کشور را با چالش خشکسالی مواجه کرده و در یکی دو دهه اخیر زنگ بحران بی‌آبی به صدا درآمده است.

هر سال در آستانه فرارسیدن فصل گرما، بیشتر افراد به دنبال فوت‌و‌فن‌های راه‌اندازی اصولی کولرهای‌آبی می‌گردند.کولرهای آبی به واسطه مصرف کم برق و قیمت ارزانی که دارند، از پرطرفدارترین وسایل سرمایشی هستند. همانطور که می‌دانید، بیشتر مناطق ایران دارای آب‌وهوایی خشک است که لازمه این آب‌وهوا وجود کولرهای آبی است تا رطوبت لازم برای ساختمان‌ها تامین شود.

کولرهایی که روی پشت‌بام‌ها قرار دارد، در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند و این به آن معناست که دمای آب کولر بالا می رود و سریع‌تر بخار می‌شود. از طرفی آب گرمی که داخل کولر وجود دارد، باعث می‌شود تا باد کولر هم خنک نباشد.

برای این که کولر آبی حداکثر راندمان را داشته باشد و در تابستان هم از باد خنک آن لذت ببرید، بهترین گزینه، قرار دادن سایبان روی کولر است.

کارور، مدیر مدیریت بحران آبفای البرز نیز دراین باره گفت: مصرف کولر‌های آبی به اندازه ۵۰ درصد نیاز آب استان است؛ بنابراین تعمیرات  و نگهداری صحیح کولرها، کمک زیادی  به صرفه جویی در مصرف آب می کند.

مدیریت بحران آبفای البرز افزود: با خرابی شلنگ کولر، روزانه ۱۰۰ لیتر و خرابی شناور، روزانه ۱۴۰ لیتر آب هدر می‌رود و رفع نشدن این معضلات در مدت حدود پنج ماه، هدر رفتن ۳۶۰۰۰ لیتر آب را رقم می زند.

بیگی، کارشناس فنی و تاسیسات آبفای البرز نیز گفت: شهروندان دقت کنند آبی که روی پوشال کولر می‌ریزد، حتما تراز و یکدست باشد زیرا اگر قسمتی خشک باشد باد گرم می‌شود و توجه داشته باشند آب از پوشال بیرون نریزد.

کارشناس فنی و تاسیسات آبفای البرز گفت: با بررسی وضعیت پوشال‌ها و تسمه کولر می‌توان سالانه حدود ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.

بیگدلی افزود: شهروندان سالی یک بار باید پمپ را رسوب گیری کنند و کولر را در جایی قرار بدهند که کمتر در معرض نور خورشید باشد.

علی محمدی، کارشناس شرکت آبفای البرز نیز گفت: ممکن است شلنگ کولر از سال گذشته در معرض آفتاب  قرار گرفته و دچار پوسیدگی شده باشد که باعث ایجاد روزنه و هدر رفت آب می‌شود.

انتهای پیام/ر. ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.