سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

طرحی که به جنگل‌ها فرصت تنفس می‌دهد/ کاشان، پیشتاز طرح زراعت چوب در اصفهان

شهرستان کاشان با دارا بودن بیشترین سطح زیر کشت طرح زراعت چوب در استان اصفهان، به دنبال رفع مشکل کمبود چوب در بازار و احیای جنگل هاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان چوب از نیاز‌های مهم بخش قابل ملاحظه‌ای از صنایع کشور است به عنوان مثال واحد‌های تولید ام‌دی‌اف در کشور سالیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع تولید دارند که نیمی از نیاز بازار را تامین می‌کند. برای گسترش خدمات دهی این واحد‌ها به چوب بیشتری نیاز است و این یعنی یا توسل به واردات و یا قطع درختان جنگل ها؛ مشکلی که حضور دلالان و قاچاقچیان به آن دامن هم می‌زند.

نباید از نظر دور داشت که وارد نشدن چوب کافی به کشور سبب شده تا همان اندک درختان جنگل‌ها قطع شوند. اتفاقی که دیر یا زود به نابودی جنگل‌های طبیعی کشور و در نهایت به بحران زیست محیطی تبدیل می‌شود.

کاشان از شهرستان‌هایی است که مسئولان آن برای کمک به رفع مشکل کمبود چوب و احیای جنگل‌های شمال کشور آستین همت را بالا زده اند و با اجرای طرح زراعت چوب تلاش کرده اند کاستی‌ها را جبران کنند. طرحی که ثمره اش هفت سال دیگر مشخص می‌شود.

زراعت چوب، جایگزین واردات

سیدمحمدجواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان و آران وبیدگل و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: با توجه به شرایط خاص جنگل‌های کشور در قالب برنامه ششم توسعه برداشت چوب از آن‌ها ممنوع شد؛ بنابراین برای تامین نیاز واحد‌های تولیدی یا باید چوب وارد و یا چوب مورد نیاز را از طریق زراعت تامین می‌کردیم.

او با بیان اینکه هدف قانون زراعت چوب در برنامه ششم توسعه محقق نشد، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه، قطعاً اراده کمیسیون کشاورزی مجلس، حمایت از طرح زراعت چوب است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زراعت چوب اقتصاد پایداری را در پی دارد، ادامه داد: در خوزستان و استان‌های شمالی، امکان کشت انواع چوب هست، اما کشاورزان برای این منظور باید بیشتر حمایت شوند.

ساداتی نژاد اظهار کرد: زراعت چوب کار پرزحمتی نیست و در زمین‌های درجه دو و سه نیز می‌توان این طرح را اجرا و برای آبیاری از آب‌های نامتعارف استفاده کرد.

او واردات چوب را صیانت از جنگل‌های کشور دانست و گفت: زراعت چوب در سفر اخیر نمایندگان مجلس به روسیه مطرح و مذاکراتی با طرف روسی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در تقویت سایت‌های پرتودهی مستقر در مرز‌های کشور انجام شد.

زراعت چوب در کاشان، ضامن احیای جنگل‌های شمال

قاسم بنایی مدیر اجرایی طرح زراعت چوب اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان در گفت و گو  با خبرنگار ما گفت: به منظور حفاظت و نفس دادن به درختان جنگل‌های شمال کشور که هرساله برای تامین چوب مورد نیاز بازار درختانشان قطع می‌شود، وزارت جهادکشاورزی شهرستان کاشان را مجری طرح زراعت چوب کرده است.

او افزود: در اولین اقدام اجرای طرح ۲۰۰ هکتاری زراعت چوب در دل کویر کاشان آغاز شده که مهمترین مزیت آن ضمانت احیای جنگل‌های شمال کشور تا هفت سال آینده است.

مدیر اجرایی طرح زراعت چوب اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان اظهار کرد: در این طرح از ۱۲ هزار نهال از گونه‌های زود بازده اکالیپتوس، پالونیا و کاتونزا که در برابر خشکی مقاومت بالایی دارند استفاده و پیش بینی می‌شود پس از ۷ سال کمربند سبز کاشان با این تعداد نهال شکل بگیرد.

بنایی ادامه داد: اجرای این طرح به بهبود کیفیت هوا و کاهش گرد و غبار در مناطق خشک و کویری کمک بسزایی می‌کند.

او اضافه کرد: مزیت دیگر طرح، بیابان زدایی ۴۰ درصدی در مناطق کویری شهرستان کاشان است.

مدیر اجرایی طرح زراعت چوب اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان یادآور شد: این طرح با همکاری بخش خصوصی و با استفاده از پساب تصفیه خانه شهرستان کاشان با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال اجرا می‌شود.

بنایی گفت: در اجرای این طرح تاکنون برای ۵۰ نفر به طور مستقیم و برای ۱۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.



رفع تصرف اراضی ملی برای زراعت چوب

محمدمهدی شریفی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کاشان به خبرنگار ما گفت: امسال تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی کاشان در مناطق فین، نشلج، مرق و سادیان رفع تصرف شده و در اجرای طرح زراعت چوب مورد بهره برداری قرار گرفته است.

او افزود: ارزش این اراضی رفع تصرف شده بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان ادامه داد: پیش بینی می‌شود در ماه آینده بیش از دو هزار هکتار از اراضی تصرف شده آزاد و به بخش کشاورزی این شهرستان ملحق شود و طرح زراعت چوب گسترش یابد.

شهرستان کاشان با اجرای طرح زراعت چوب می‌تواند در آینده نقش موثری در رفع مشکل کمبود چوب در بازار استان اصفهان و افزایش سرانه جنگل‌ها داشته باشد و الگویی در این زمینه معرفی شود. طرحی که اگر به درستی اجرا شود آثار مثبت آن در تمام کشور نمایان خواهد شد.

گزارش از عیسی صادقی

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۲ تير ۱۴۰۰
افرین به اقای عیسی صادقی گزارش خوبی بود