سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درمان های حیوان گزیدگی کدام است؟

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مردم به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا تمایل دارند بیشتر از درمان های خانگی در خصوص حیوان گزیدگی استفاده کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : مردم به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا تمایل دارند بیشتر به طبیعت بروند از این رو باید توجه و دقت کافی داشته باشند و در صورت بروز حیوان گزیدگی در مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

او گفت : ۲ گروه دیگر از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، بیماری‌های سالک و حیوان گزیدگی هستند که در فصل گرما شیوع بیشتری دارند.

او افزود: بیماری سالک همانگونه که از نامش پیداست در یک سال کوچک رخ می‌دهد بیماری پوستی است که خطرات مرگ و میر ندارد، اما به دلیل زخم‌های صورت و دست می‌تواند باعث آسیب روحی و اجتماعی به افراد خصوصاً بانوان شود.

بیگلری با بیان اینکه عامل این بیماری انگلی است که از طریق نیش پشه خاکی به انسان منتقل می‌گردد و جزو بیماری‌های واگیر و قابل انتقال بین انسان و حیوان است، افزود: اگر فردی دچار عارضه سالک شد با امکانات درمانی قابلیت درمان را دارد و می‌توان با درمان مناسب از انتقال بیماری به افراد دیگرهم پیشگیری شود.

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: به دنبال زلزله آبان ماه سال ۹۶ و تخریب و سخت و ساز‌های گسترده و تغییرات اقلیمی محل زندگی جوندگان و لانه گزینی پشه ناقل بیماری دست خوش تغییرات شده است.

سالک در کرمانشاه کنترل شده است

 بیگلری افزود: مقابله با این بیماری نیازمند مشارکت همگانی و سازمان‌های ذیربط است که خوشبختانه در استان کرمانشاه جوندگی کشی و سم پاشی کانون‌های آلوده تا حدود زیادی انجام شده و این بیماری تا حدودی در حال کنترل است.

او ادامه داد: بیماری هاری از گزش حیواناتی مانند سگ، روباه، گرگ و شغال خطر بروز را دارد لذا لازم است بعد از هر نوع گزش حیوانات بایستی فرض را بر احتمال انتقال بیماری هاری بدهیم.

او افزود: آگاهی مردم به خصوص کودکان، نوجوانان و دانش آموزان را افزایش دهیم، از تهدید کردن سگ‌ها بپرهیزیم و برای سگ‌هایی که در روستا‌ها و منزل نگهداری می‌شوند حتماً واکسیناسیون انجام شود و قلاده گذاری شود.

او ادامه داد: اگر به هر دلیل حیوان گزیدگی رخ داد به مراکز پیشگیری از هاری که به صورت ۲۴ ساعته و رایگان در استان فعالیت می‌کنند مراجعه شود و باید بلافاصله بعد از گزش محل آن با آب و صابون شست و شو داده شود و سه نوبت واکسن پیشگیری تزریق گردد.

بیگلری گفت: باید هرگونه گزش این نوع حیوانات را جدی بگیریم تا از خطر ابتلا به بیماری هاری پیشگیری شود .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.