سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توافق آمریکا با فرانسه برای مقابله با چین

وزیرخارجه آمریکا گفت: با امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه در مورد مقابله با پیشرفت‌های چین در عرصه‌های مختلف توافق کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وال استریت ژورنال، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا پس از دیدار با امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه گفت: آمریکا و فرانسه هر دو مخالف چشم اندازی جهانی به رهبری چین هستند و قرار است در این زمینه اقدامات مشترکی انجام دهند.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: چین در حال بر هم زدن نظم رقابت آزاد در عرصه بین المللی است و آمریکا با همکاری متحدانش مقابل این پیشرفت خواهد ایستاد.

بلینکن در ادامه اظهار کرد: آمریکا و فرانسه منافع مشترکی برای مبارزه با اقدامات چین در جهت تسلط بر جهان دارند و برای دفاع از آن‌ها قرار است از این پس همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

وزیر خارجه آمریکا در این باره تصریح کرد: در دیدار با رییس جمهور فرانسه به این نتیجه رسیدیم که چین در حال تهدید منافع ما و متحدانمان در سراسر جهان است و ما به عنوان دوستان قدیمی باید جلوی این پیشرفت‌ را بگیریم.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی ظهور چین را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا می داند. براساس داده های آماری، با ادامه روند رشد اقتصادی چین و نیز برتری این کشور از منظر جمعیت نسبت به آمریکا، طی دهه های آینده پکن قدرت اقتصادی خود را به قدرت نظامی تبدیل خواهد کرد و تلاش خواهد کرد به هژمون آسیا تبدیل شود. 

مرشایمر معتقد است جزیره تایوان، دریای چین جنوبی، و دریای ژاپن (جزایر مورد اختلاف توکیو و پکن) محتمل ترین مناطق برای درگیری نظامی میان آمریکا و چین است. با این حال، وجود تسلیحات هسته ای مانع از تبدیل شدن جنگ دو طرف به یک جنگ تمام عیار خواهد شد. مرشایمر معتقد است مقامات کاخ سفید باید همان سیاست مهاری را که علیه شوروی سابق اعمال کردند، علیه چین نیز اتخاذ کنند. 

براساس سیاست مهار جدید، آمریکا باید با همکاری با متحدان خود به ویژه در منطقه آسیا اقدام به ایجاد موازنه سخت علیه چین کند. این کار با ایجاد اتحادها و ائتلاف ها و نیز همکاری های نظامی میان کشورهای آسیایی امکان پذیر است. 

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا ، فرانسه ، بلینکن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.