سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولیت آستان قدس رضوی:

باید زیارت از حیث رفاهی و معرفتی برای زائران حرم رضوی ارتقاء یابد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: تحقق زیارت متعالی برای زائران که همان زیارت با معرفت بوده از اولویت‌های آستان قدس رضوی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در مراسم اهداء احکام خدام حرم مطهر رضوی  گفت: خود را موظف به تأمین همه وسایل رفاه زائر و تسهیل زیارت می‌دانیم اما در کنار توجه به مسائل رفاهی زائران، تحقق زیارت متعالی برای زائران که همان زیارت با معرفت بوده نیز از اولویت‌های آستان قدس رضوی است.

او افزود: شناخت حقیقت جایگاه ائمه اطهار (ع) و مقام رفیع این حضرات برای هیچ اندیشمند و متفکری امکان پذیر نبوده و حتی قابل تصور نیز نیست؛ ائمه اطهار (ع) مظهر کرامت، رأفت و مصداق عینی صفات پروردگار هستند و اگر کسی از این حضرات درخواستی داشته باشد ناامید باز نخواهد گشت.


بیشتر بخوانید


تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خداوند متعال ائمه اطهار (ع) را برای سعادت بشر فرستاده است ادامه داد: نعمت ولایت بزرگترین نعمت است که باید به واسطه آن همواره شکرگزار پروردگار متعال باشیم و خادمان باید انتقادات و گلایه‌های زائران را با سعه صدر، حوصله و خوش‌رویی پاسخ دهند و جز برخورد همراه با مهربانی و روی خوش با زائران شایسته خادم حضرت رضا (ع) برخورد دیگری نداشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی بیان کرد: عناوین مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و... برای افراد اگرچه در جای خود محترم است اما در این آستان مقدس تمام این عناوین رنگ می‌بازند و اینجا همه یک عنوان داریم و آن خادمی حضرت رضا (ع) است؛ سایر عناوین مربوط به خارج از حرم مطهر است و در این بارگاه نورانی ما موظفیم خدمتگزار زائران حضرت رضا (ع) باشیم.

او تصریح کرد: خود را موظف به تأمین تمام وسایل رفاه زائر و تسهیل زیارت می‌دانیم، اما در کنار توجه به مسائل رفاهی زائران، تحقق زیارت متعالی برای زائران که همان زیارت با معرفت بوده، نیز از اولویت‌های آستان قدس رضوی است.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر از تلاش خادمان و مسئولان حرم مطهر برای خدمت‌رسانی شایسته به زائران تاکید کرد: خادمان به دلیل ارتباط مستقیم با زائران بهترین شناخت را از مشکلات احتمالی در خدمت رسانی‌ها دارند، از این رو باید نقد‌ها و پیشنهاد‌های خود را برای بهبود هرچه بیشتر شرایط خدمت رسانی، به مسئولان حرم مطهر منتقل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی اظهار کرد: بنده به عنوان تولیت، انتقال مشکلات و نقطه نظرات زائران به مسئولان را به عنوان یک وظیفه برعهده تمامی خادمان و خادمیاران حرم مطهر می‌گذارم.

 مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت ارتقاء سطح خدمت رسانی به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) گفت: آنچه به عنوان محور فعالیت‌ها در آستان قدس رضوی مورد توجه است و تولیت معزز آستان نیز بر آن تاکید دارند افزایش کمی و کیفی خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران است.

او افزود: همه می‌دانیم که هرچه در کشورمان داریم از برکت وجود امام رضا (ع) است و به همین دلیل خدمت به زائران و مجاوران ایشان در اولویت همه برنامه‌ها و اقدامات قرار داد و بر اساس همین باور و اعتقاد، آستان قدس رضوی همه توان خود را برای ارائه خدمت بی‌منت به زائر و مجاور به کار می‌گیرد اما لازم است همه ظرفیت‌های شهر, استان و در مواردی نیز ظرفیت‌های ملی برای این خدمت‌رسانی بسیج شود.

پیش‌بینی افزایش زائران در ماه‌های آینده

قائم مقام آستان قدس رضوی ادامه داد: قابل پیش‌بینی است که پس از پشت سرگذاشتن دوره کرونا، زائرانی که بیش از یک سال امکان سفر به مشهد مقدس و زیارت از نزدیک حرم مطهر رضوی را نداشته‌اند راهی این شهر مقدس شوند و خیلی دور نیست زمانی که تعداد زائران سالانه ما از ۳۰ میلیون فعلی به بیش از ۴۰ میلیون افزایش یابد به همین دلیل باید خودمان را برای افزیش کمی و کیفی سطح خدمات از جمله خدمات درمانی و فوریت‌های پزشکی آماده کنیم.

رحمتی بیان کرد: ما در آستان قدس رضوی خدمت به زائر و مجاور را وظیفه خود می‌دانیم و افتخار می‌کنیم که بتوانیم گره‌ای از مشکلات آن‌ها باز کنیم اما این خدمت نبایست باعث شود که سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها که مسئولیت قانونی در ارائه این خدمات دارند به وظیفه خود عمل نکنند.

او به همکاری و تعامل مثبت موجود بین آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه این تعامل ثمرات فراوانی داشته و نمونه آن مدیریت دوره کرونا در حرم مطهر رضوی با بالاترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ اکنون و با امضاء تفاهم‌نامه همکاری برای افزایش خدمات درمانی در داخل حرم مطهر و بافت پیرامونی آن نیز بستر تقویت این همکاری‌ها فراهم شده است که امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی شود.

توجه ویژه به بافت پیرامونی

بر اساس اعلام روابط عمومی آستان قدس رضوی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به بخشی از نتایج این تفاهم‌نامه تاکید کرد: طی سال‌های اخیر نسبت به بافت پیرامونی حرم مطهر غفلت‌هایی صورت گرفته است اما در آستان قدس رضوی، خدمت‌رسانی در این بافت را از خدمت در داخل حرم جدا نمی‌دانیم چراکه معتقدیم بخش عمده‌ای از زائران طی مدت حضور در شهر مشهد در همین بافت پیرامونی حضور دارند بنابراین لازم است سطح خدمات‌رسانی به آن‌ها و همچنین به مجاوران ساکن این منطقه توسعه یابد.

رحمتی اظهار کرد: افزایش پایگاه‌های اورژانس و توسعه خدمات پزشکی در بافت پیرامونی حرم مطهر یکی از موضوعات مهم و مورد تاکید تولیت معزز آستان قدس بوده که این امر با امضاء تفاهم‌نامه مشترک بین آستان و دانشگاه علوم پزشکی محقق خواهد شد.

 

انتهای پیام//ز.م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.