سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرشماری تابستانه گونه‌های جانوری استان همدان آغاز شد

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از آغاز سرشماری تابستانه گونه‌های جانوری استان همدان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،مهدی صفی خانی,معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت:همه ساله در ۲ نوبت سرشماری وحوش صورت می‌گیرد که سرشماری بهاره یا تابستانه از آخرین روز‌های بهار یا نخستین روز‌های تابستان آغاز می‌شود.

او هدف از سرشماری تابستانه برآورد نرخ زادآوری گونه‌های شاخص حیات وحش است تا با بدست آورن یک عدد مشخص عوامل موثر در افزایش یا کاهش زاد و ولد بررسی و تدابیر لازم اتخاذ شود و اجرای این طرح تا نیمه تیر ادامه دارد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد:با توجه به شرایط خشکسالی نگرانی‌هایی در زمینه کاهش میزان زاد و ولد گونه‌های جانوری یا میزان مقاومت و ماندگاری توله ها، بره‌ها و بزغاله‌ها در این وضعیت وجود دارد.

مهدی صفی خانی اضافه کرد: چگونگی عبور بره‌ها و بزغاله‌ها از شرایط خشکسالی و کم آبی تا رسیدن به سنی که جسم آن‌ها در برابر این بحران‌ها مقاوم‌تر می‌شود دغدغه محیط زیست است با این اوصاف گونه‌های جانوری با توجه به کاهش شدید نزولات جوی فصل سختی را پیش رو دارند.

او بیان کرد: تیم‌هایی از محیط زیست استان، شهرستان مناطق تحت مدیریت با همکاری دوستداران و علاقه‌مندان به طبیعت و سمن‌ها در سرشماری تابستانه مشارکت دارند و ۶ منطقه حفاظت شده را رصد و بررسی می‌کنند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود:به منظور سرشماری دقیق از تکنولوژی‌های نوین شامل پهباد نیز استفاده می‌شود و در این سرشماری ۶ منطقه حفاظت شده مورد پایش قرار می‌گیرند. تاکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۸ گونه انواع ماهی‌ها و چهار گونه دو زیست در استان همدان شناسایی شده است.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می‌رسد.

انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.