سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخر هفته همراه رادیو فرهنگ باشید

در برنامه «نام آوران فرهنگ» که به معرفی مفاخر حوزه ادب و هنر اختصاص دارد با علیرضا فولادی درباره فعالیت ها، برنامه‌ها و آثار وی گفت‌وگو می‌شود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه «نام آوران فرهنگ» پنجشنبه ۳ تیرماه با حضور علیرضا فولادی، عضو هیأت علمی دانشگاه، شاعر، پژوهشگر، روزنامه‌نگار تقدیم شنوندگان رادیو فرهنگ می‌شود.

در برنامه «نام آوران فرهنگ» که به معرفی مفاخر حوزه ادب و هنر اختصاص دارد با علیرضا فولادی درباره فعالیت ها، برنامه‌ها و آثارشان گفت‌وگو می‌شود.

علیرضا فولادی در سال ۱۳۴۵ در قم متولد شد. وی شاعر، پژوهشگر، روزنامه‌نگار و طنزنویس ایرانی محسوب می‌شود. او دانش‌آموختهٔ دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و از شاگردان دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی است که هم‌اکنون در دانشگاه کاشان به عنوان استاد و عضو هیئت علمی فعالیت می‌کند. فولادی برگزیدهٔ جایزهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی و جایزۀ ادبی جلال آل‌احمد و داور دهمین جشنوارۀ بین‌المللی شعر فجر بوده است. او در شعر کلاسیک قالبی را ابداع کرد که به سه‌گانی معروف است. از آثار او می‌توان به «باید سلام کرد به گسترده زیستن»، «فولاد و گل سرخ»، «زیر چترم باران»، «زبان عرفان»، «بوطیقای سه‌گانی و مسائل آن» اشاره کرد.

برنامه «نام آوران فرهنگ» پنجشنبه ها، به تهیه کنندگی رکسانا حمیدی و اجرای کارشناسی علی عظیمی نژادان ساعت۲۱:۰۰ از رادیو فرهنگ روی آنتن می‌رود.

 بررسی باید‌ها و‌نباید‌های معیشت زمامداران حکومت اسلامی نسبت به فقرا در رادیو فرهنگ

برنامه قلب فرهنگی این جمعه ۴ تیرماه به بیان رفتار معیشتی کارگزاران حکومت اسلامی از منظر امام علی علیه السلام اختصاص دارد.

رادیو فرهنگ در برنامه «قلب فرهنگی» جمعه این هفته در بخشی با دعوت از «حجت‌الاسلام ده دست» کارشناس مذهبی به بررسی خطبه ۲۰۹ نهج البلاغه و معیشت زمامداران حکومت اسلامی و میانه روی از بهره مندی از دنیا اشاره دارد.

انسان‌ها موجوداتی مدنی بالطبع هستند. پس برای ادامه و اداره زندگی اجتماعی خویش، ناگزیر به تشکیل حکومت می‌باشند از این رو، اموری باید مورد توجه قرار گیرند که در حکومت اسلامی شاخص‌هایی برای کارگزاران و زمامداران حکومت وجود دارد که در این برنامه به بخشی از آن با استناد به کلام امیر اشاره می‌شود.

همچنین در این برنامه حجت الاسلام «محمدرضا فوادیان» کارشناس مهدویت درباره حکومت مستضعفان در زمان ظهور امام زمان (عج) مطالبی را تقدیم شنوندگان می‌کند.

همچنین در بخش ائمه جمعه نیز در گفت‌وگو با حجت الاسلام سعادت فعالیت‌های ستاد نماز جمعه شهر بافق استان یزد بیان می‌شود.

مجله‌ی رادیویی «قلب فرهنگی» ویژه نماز جمعه که به صورت زنده هر جمعه پخش می‌شود کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که ساعت ۱۲:۳۰ به تهیه کنندگی محمدرضا حاج حیدری از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و موج‌ای ام ردیف ۵۸۵ کیلوهرتز تقدیم شنوندگان می‌شود.

 معرفی کتاب پژوهشی در عدد نمادین ۴۰ در رادیو فرهنگ

برنامه «کیمیای کلمات» جمعه ۴ تیر ماه با موضوع معرفی کتاب کتاب پژوهشی در عدد نمادین چهل از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

برنامه کیمیای کلمات این هفته دکتر بهرام پروین گنابادی به عنوان کارشناس مجری به معرفی کتاب پژوهشی در عدد نمادین ۴۰، تالیف اکبر یاوریان می‌پردازد و‌ نکاتی درباره این اثر بیان می‌کند.

چهل عدد نمادینی است که در اغلب پدیده‌های آیینی-فرهنگی مربوط به پیش و پس از تولد انسان‌ها و در دوره‌های نوجوانی، ازدواج، پیری و حتی در مقیاس‌های مربوط به کار و زندگی و نجوم و گاه شماری، حضور بارز دارد. این پژوهش، بررسی ریشه شناختی و علمی درباره چگونگی به وجود آمدن این نماد است.

نوبسنده این اثر، اکبر یاوریان متولد فروردین ۱۳۴۳ خرم آباد لرستان، موسیقی دان، نوازنده و پژوهشگر است.

«کیمیای کلمات» روایتی نو از متون کهن ادب فارسی به همراه پژوهش‌های معاصری است که درباره این آثار نگاشته شده اند و جمعه ساعت ۱۳:۳۰ به تهیه کنندگی فریده گودرزی و اجرای کارشناسی بهرام پروین گنابادی از رادیو فرهنگ‌پخش می‌شود و علاقه مندان می‌توانند روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز شنونده این برنامه باشند.

پخش و بررسی «کاروان» استاد بنان در رادیو فرهنگ

در برنامه با کاروان شعر و موسیقی پنجشنبه ۳ تیرماه «کاروان» یکی از آثار استاد بنان با آهنگسازی مرتضی محجوبی و شعر رهی معیری پخش و بررسی می‌شود.

برنامه شماره ۳۲۰ با کاروان شعر و موسیقی پنج شنبه ۳ تیر ماه به پخش و‌بررسی تصنیف "کاروان" با صدای استاد بنان می‌باشد.

استاد غلامحسین بنان تصنیف "کاروان" را با آهنگسازی مرتضی محجوبی و شعر رهی معیری اجرا کرده است. این قطعات را جواد معروفی برای اجرا با پیانو و ارکستر تنظیم کرده‌است.

همچنین علی زند وکیلی در سال ۱۳۹۵ به یاد غلامحسین بنان این قطعه را مجدداً اجرا کرده است.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و گویندگی مریم واعظ پور ساعت ۱۲:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و موج‌ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

از معمای کاخ دادگستری تا ضرورت حفظ آرامش به هنگام ابتلا به کرونا در «سرزمین من» رادیوفرهنگ

رادیو فرهنگ پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ در برنامه «سرزمین من» به بررسی موضوعات امروز و دیروز و مناسبت‌های تاریخی از هفته قوه قضاییه تا مراقبت‌های کرونایی می‌پردازد.

با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا و همه گیری این بیماری مهلک، ضرورت حفظ آرامش به هنگام بیماری کرونا بیش از پیش احساس می‌شود که در برنامه «سرزمین من» به چگونگی حفظ آرامش و مراقبت‌های بیمار کرونایی اشاره می‌شود.

هفتم تیر ۱۳۶۰ سالروز شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از اعضای حزب جمهوری، روزی که در تاریخ ایران ماندگارایران اسلامی‌به پاس معمار اصلی قانون اساسی و اولین رئیس قوه قضاییه پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌به نام روز قوه قضاییه ثبت شد و بر همین اساس هفته قوه قضائیه و بررسی عملکرد آن و معمای کاخ دادگستری نیز موضوع مورد بحث بخش کارشناسی «سرزمین من» است.

همچنین در بخش نگاهی به تاریخ، در سالروز تحصن روحانیون و طلاب و اصناف که بالغ بر پانصد نفر می‌شدند در اعتراض به انحراف نهضت به جریان غیردینی، در حرم حضرت عبدالعظیم در حمایت از شیخ فضل الله نوری و خلاف شرع دانستن حکومت مشروطه و تقاضای جدّی از شاه که مشروطه، مشروعه شودابعاد مختلف این واقعه بررسی می‌شود.

برنامه سرزمین من کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که به تهیه کنندگی امیررضا راز ساعت ۱۲:۴۵ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.


آیین سپاس از محمد بلوری؛ پیشکسوت روزنامه نگاری در رادیو فرهنگ

آیین سپاس از «محمد بلوری» از پیشکسوتان عرصه خبر و روزنامه نگاری جمعه ۴ تیر ماه از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

برنامه آیین سپاس کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که به معرفی مشاهیر و مفاخر ایران زمین می‌باشد و این هفته به نکوداشت محمد بلوری، پیشکسوت روزنامه نگاری که از او با عنوان پدر حادثه‌نویسی مطبوعات ایران یاد می‌شود اختصاص دارد.محمد بلوری شش دهه به روزنامه نویسی پرداخته است و خاطرات خود را در کتابی نیز منتشر نموده است.

خاطرات محمد بلوری منبع دست‌اولی است برای پژوهشگرانی که می‌خواهند بدانند روزنامه‌نگاری ایرانی در مقاطعی سرنوشت‌ساز از تاریخ چطور پیش می‌رفته و روزنامه‌نگاران ایرانی در آن مقاطع چه می‌کرده‌اند، چه می‌دیده‌اند و چه فکر می‌کرده‌اند. بلوری در خاطراتش گاهی خود تاریخ را روایت می‌کند و گاهی پشت صحنه‌ی وقایع تاریخی را. گاهی قالب روایتش به گزارش‌های مطبوعاتی نزدیک می‌شود و گاهی به پاورقی داستانی با راوی سوم‌شخص که در آن نیز ید طولایی دارد.

‌خاطره گویی همکاران و‌شاکردان محمد بلوری از دوره‌های روزنامه نگاری و همکاری با وی از جمله بخش‌های این برنامه است.

علاقمندان می‌توانند «آیین سپاس» را ساعت ۱۲:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسین مرادی
۲۱:۱۵ ۰۲ تير ۱۴۰۰
سلام ممنون بابت اطلاع دادن واقعا شبکه فرهنگ یکی از بهترین ها هست ما همیشه توی مغازه روی ۱۰۶ میگیریم گوش می کنیم بخصوص خانم واعظ پور درباره آهنگ ها صحبت میکنه یا شب ها آخر شب چهارباغ دارن عالیه