سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش مخالفان ارمنستانی برای اعتراض به پیروزی پاشینیان

رئیس جمهور پیشین ارمنستان که در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور به سختی از نیکول پاشینیان شکست خورد، گفت قصد دارد به نتایج انتخابات اعتراض کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرت کوچاریان، رئیس جمهور پیشین ارمنستان که در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور به سختی از نیکول پاشینیان شکست خورد، روز سه شنبه با تاکید بر این که قصد دارد به نتایج انتخابات اعتراض کند، اعلام کرد در صورت لزوم مردم را به تظاهرات فراخواهد خواند.

حزب «قرارداد مدنی» به ریاست پاشینیان در انتخابات پارلمانی زودهنگام اخیر ارمنستان ۵۴ درصد آرا را به دست آورد. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که شکست ارمنستان از جمهوری آذربایجان در پائیز گذشته در جنگ بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ نارضایتی از دولت را تشدید کرده بود.

بلوک سیاسی تحت رهبری کوچاریان تنها ۲۱ درصد آرا را به دست آورد.

کوچاریان در کنفرانسی مطبوعاتی با تاکید بر این که قصد دارد در اعتراض به نتایج انتخابات به دیوان قانون اساسی متوسل شود، تصریح کرد:" در روند برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر موارد متعدد تخلف و نقض قانون مشاهده شد. "

رئیس جمهور پیشین ارمنستان همچنین قول داد به مبارزه خود هم در «پارلمان» و هم در «خیابان» ادامه دهد. حزب تحت رهبری کوچاریان که طرفداران زیادی هم دارد، پیش از این نیز در ماه‌های اخیر چندین بار بر ضد پاشینیان تظاهرات برگزار کرده است.

به رغم این که جناح مخالف ارمنستان نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را زیر سوال برده و از قصد خود برای اعتراض به نتایج رسمی اعلام شده خبر داده است، ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا انتخابات ارمنستان را «رقابتی و به خوبی سازمان دهی شده» توصیف کرده، مبارزات انتخاباتی این کشور را دموکراتیک و نحوه شمارش آرای انتخابات را کاملا شفاف دانسته اند.

رابرت کوچاریان که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ ریاست جمهوری این کشور واقع در منطقه قفقاز را بر عهده داشته است، روی دستگاه قضایی کشورش تا اندازه‌ای نفوذ دارد. پیش از آن که نیکول پاشینیان در سال ۲۰۱۸ طی یک انقلاب مسالمت آمیز در ارمنستان به قدرت برسد، دستگاه قضایی ارمنستان به شدت تحت کنترل و نفوذ مقامات سیاسی این کشور بود.

 کوچاریان که در گذشته نیز به تقلب در انتخابات و سرکوب خونین تظاهرکنندگان مخالف متهم شده، در یک پرونده فساد مالی نیز تحت تحقیق است. 

نیکول پاشینیان ۴۶ ساله که در انتخابات پارلمانی به پیروزی رسیده، در گذشته روزنامه نگار بوده است. پاشینیان به داشتن روحیه اصلاح طلبی شهرت داشت، اما شکست ارمنستان در برابر جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ شهرت او را خدشه دار کرد.

بخشی از جناح مخالف ارمنستان پاشینیان را به علت امضای توافق نامه آتش بس تحقیرآمیز با جمهوری آذربایجان در نوامبر سال ۲۰۲۰ به خیانت به کشور متهم کرده اند. پاشینیان در ماه‌های اخیر با تظاهرات اعتراض آمیز گسترده و فشار‌های زیادی برای استعفا روبرو شده است و تحت تاثیر همین اعتراضات و فشار‌ها مجبور شد به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام تن دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.