سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه‌اندازی سامانه اطلاعات مکانی کردستان

سالمی بوکانی گفت: سامانه اطلاعات مکانی کردستان راه اندازی شد و صرفه‌جویی در هزینه‌ها از مزیت‌های راه اندازی این سامانه است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود سالمی بوکانی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان اظهار داشت: سامانه اطلاعات مکانی کردستان راه اندازی شد که صرفه‌جویی در هزینه‌ها و فهم مشترک در استفاده از اطلاعات مکانی در استان از مزیت‌های مهم راه اندازی این سامانه است.

اوافزود: این سامانه در موضوع آمایش سرزمین نیز استفاده‌های موثری دارد که دسترسی و استفاده از آن برای حوزه‌ها، دستگاه‌ها و مدیران اجرایی فراهم شده است و تجمیع اطلاعات مرتبط با دستگاه‌های اجرایی در این سامانه می‌تواند در تسریع فرایند توسعه بسیار مفید و موثر باشد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان اضافه کرد: در سال ۱۳۹۵ به منظور انجام سرشماری نفوس و مسکن نقشه‌های بلوکی استان تهیه شد، اما اکنون نقشه‌های پارسلی با دقت و حساسیت بسیار بالایی تهیه شده و به منظور بهره برداری در دسترس متولیان و دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته است.

سالمی بوکانی یادآور شد: در صدد مدیریت جامع برای پایگاه اطلاعات مکانی هستیم، زیرا این سامانه بصورت پیوسته باید با اطلاعات اخذ شده از دستگاه‌های اجرایی و ایجاد لایه‌های مختلف از اطلاعات مختلف، به‌روز شود.

وی با اشاره به اینکه بازنگری طرح‌های تفصیلی شهری و طرح‌های هادی روستایی، مدیریت بحران، تاب آوری شهری، برنامه‌ریزی محیطی، برنامه‌ریزی شهری و برنامه‌ریزی بخشی و منطقه‌ای از کاربرد‌های مهم این سامانه و نقشه‌های به روز شده در آن است، گفت: اطلاعات مکانی و توصیفی موجود در این سامانه به روزترین اطلاعات مکان مبنای استان است.

سالمی بوکانی اضافه کرد: این سامانه و اطلاعات مکان مبنا ضمن تسهیل ارائه خدمات به مردم توسط دستگاه‌های خدمات رسان می‌تواند نقش موثری در توزیع عادلانه اعتبارات و امکانات و رفاه اجتماعی داشته باشد و تصمیم سازی، تصمیم‌گیری و مدیریت یکپارچه را بسیار ساده و قابل دسترس می‌کند.

سامانهٔ اطلاعات مکانی یا سیستم اطلاعات جغرافیایی (Geographic Information Systems) یا GIS یک سیستم کامپیوتری برای مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مکانی بوده که قابلیت جمع آوری، ذخیره، تجزیه وتحلیل و نمایش اطلاعات جغرافیایی (مکانی) را دارد.

هدف نهایی یک سیستم اطلاعات جغرافیایی، پشتیبانی جهت تصمیم گیری‌های پایه گذاری شده بر اساس داده‌های مکانی می‌باشد و عملکرد اساسی آن بدست آوردن اطلاعاتی است که از ترکیب لایه‌های متفاوت داده‌ها با روش‌های مختلف و با دید گاه‌های گوناگون بدست می‌آیند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.