سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان تا سال ۲۰۳۰/ مشکل خاصی در بیماری تب برفکی نداریم

یک مقام مسئول گفت: بنابر برنامه اجرایی و تعهدمان به سازمان بهداشت جهانی، طاعون نشخوارکنندگان تا سال ۲۰۳۰ ریشه کن‌ خواهد شد.

علیرضا اکبرشاهی مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت شیوع تب کریمه کنگو اظهار کرد: بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت ۳ نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که خوشبختانه فوتی نداشتیم.

او افزود: با توجه به فصل گرما نگرانی‌هایی مبنی بر شیوع تب کریمه کنگو وجود دارد، از این رو به دامداران توصیه می‌شود که نسبت به سم پاشی اسطبل‌های دامداری اقدام و افراد از کشتار غیرمجاز دام اجتناب کنند.

اکبرشاهی ادامه داد: با افزایش فعالیت کنه‌ها در فصل گرما مواردی از کنه روی بدن دام دیده می‌شود، اما به سبب آنکه بیماری در دام علایمی ندارد، مردم باید توصیه‌های لازم را به عمل آورند.

این مقام مسئول با تاکید بر خرید گوشت از مراکز معتبر بیان کرد: با توجه به انتقال بیماری از طریق گوشت، لاشه‌ها به مدت ۲۴ ساعت در پیش‌سرد کشتارگاه‌های مجاز نگه داری می‌شوند که با این وجود بر فرض ابتلای دام به تب کریمه کنگو، گوشت کاملا پاک به بازار عرضه می‌شود، از این رو بارها به افراد توصیه کرده‌ایم که از کشتار غیرمجاز و خرید گوشت در کنار جاده اجتناب کنند؛ چرا که این موضوع تهدید بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

به گفته او، با وجود احتمال شیوع تب کریمه کنگو در فصل گرما به مردم توصیه می‌شود که در ماه‌های باقی مانده تا پایان فصل تابستان مراقبت‌های لازم را به عمل آورند.

آغاز طرح ریشه کنی نشخوارکنندگان جمعیت دام‌سبک

اکبرشاهی در بخش دیگر اظهارات خود درباره آخرین وضعیت تب برفکی بیان کرد: هم اکنون وضعیت تب برفکی کنترل شده و مشکل خاصی در این زمینه نداریم و شرایط همانند ماه‌های قبل است.

به گفته او، از تمامی دامداران تقاضا داریم که نسبت به واکسیناسیون از طریق بخش خصوصی علیه جمعیت دام سنگین اقدام کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی از اجرای فاز اول طرح ریشه کنی نشخوارکنندگان خبر داد و گفت: طرح ریشه کنی نشخوارکنندگان کوچک از اردیبهشت آغاز شده و تا اواسط مرداد ادامه دارد.

این‌مقام‌مسئول ادامه داد: براساس برنامه طرح ریشه کنی، ۶۰ تا ۷۰ میلیون راس جمعیت دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند و این برنامه به صورت رایگان در جمعیت دام سبک اجرا می‌شود.

اکبرشاهی در پایان تصریح کرد: بنابر تعهدمان به سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۳۰، طاعون نشخوارکنندگان کوچک به طور کامل ریشه کن خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.