سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می‌دهد؛

چای ترش ثروت نهفته در دل کویر/ ظرفیتی که با فرآوری، اقتصاد روستایی را رونق می‌دهد

کشت چای ترش در سالیان اخیر به یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی خراسان جنوبی تبدیل شده و مورد استقبال فعالان عرصه گیاهان دارویی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، با گرم شدن هوا کافی است وارد روستا‌های شهرستان خوسف شوید و بانوانی را ببینید که همگی کمر همت بسته اند و مشغول کشت محصولی درمانی و البته پرسود هستند؛ نوعی چای باب میل کسانی که طمع ترش می‌پسندند.

چای ترش یا چای مکی یک محصول وارداتی است که بیشتر از کشور عربستان وارد ایران می‌شود و در سال‌های اخیرا کشت آن در برخی نقاط کشور گسترش یافته است.

امسال برای چهارمین سال در شهرستان خوسف، چای ترش به صورت نشایی و دیم کشت شده است.

چای ترش، گیاهی گرما دوست و کم آب بر

کشاورزان روستای معصوم آباد خوسف چند سالی می‌شود کشت گیاه دارویی کم آب بر چای ترش را در مزارع خود شروع کرده اند.

یکی از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: اردیبهشت هر سال عملیات کشت چای ترش انجام و آبان ماه همان سال نیز برداشت این محصول آغاز می‌شود.

او بیان می‌کند: نگهداری از این محصول از زمان کشت تا برداشت، همانند سایر محصولات کشاورزی و صیفی جات است و هفته‌ای ۲ مرتبه به آبیاری نیاز دارد.

این کشاورز ادامه می‌دهد: مقاوم بودن چای ترش در برابر گرما یکی از ویژگی‌های این محصول است که باعث می‌شود با آب و هوای شهرستان خوسف سازگار باشد.

چای ترش محصولی درآمد زا و اشتغال آفرین

سهولت در کاشت، داشت و برداشت و سوددهی مناسب ازجمله عواملی است که موجب روی آوردن کشاورزان شهرستان خوسف به کشت چای ترش شده ‎است.

 داروغه از دیگر کشاورزان روستای معصوم آباد است که اقدام به کشت چای ترش در مزرعه دو هکتاری خود کرده است.

او می‌گوید: کشت چای ترش به آبیاری کمتری نیاز دارد و قیمت خرید این محصول نیز دو برابر محصول عناب است.

علمدار دیگر کشاورز چای ترش در شهرستان خوسف هم با بیان اینکه سه سالی می‌شود به عرصه کشت این محصول ورود پیدا کرده است می‌گوید: فروش هر کیلو چای ترش ۳۰۰ هزارتومان است که از این طریق درآمد خوبی نصیب کشاورز می‌شود.

او می‌گوید: بذر، برگ و دانه چای ترش گیاهی کاملاً دارویی است و برای کشاورز صرفه اقتصادی و درآمد زایی بسیار خوبی دارد.

معجزه چای ترش برای سلامتی

متخصصان تغذیه می‌گویند: کافئین موجود در چای ترش در مقایسه با چای سیاه بسیار کمتر است، به همین دلیل می‌توانید با جایگزین کردن چای ترش، مصرف چای سیاه را کمتر کنید. مقدار کافئین کم چای ترش باعث کاهش اشتها می‌شود و در کاهش وزن موثر است.

یکی از بانوان ساکن روستای معصوم آباد که مزرعه چای ترش دارد، به خبرنگار ما می‌گوید: چای ترش از جمله دمنوش‌هایی است که خواص درمانی فراوانی دارد.


بیشتر بخوانید


او بیان می‌کند: مفید بودن برای فشارخون و تنظیم آن، کاهش غلظت خون، رقیق کننده و درمان کبد چرب از خواص این محصول معجزه آفرین به شمار می‌رود.

این کشاورز اظهار می‌کند: از این چای در سالاد، مربا، ترشی و دمنوش هم استفاده می‌شود.

ضعف فراوری چای ترش در نبود اعتبار

امسال بیش از یک هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان به کشت چای ترش اختصاص یافته است.

رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف می‌گوید: چای ترش در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری قابلیت رشد دارد و گل دهی این گیاه از مهرماه شروع می‌شود و زمان برداشت کاسبرگ‌ها نیز ماه‌های آبان تا دی است.

رضوی از توزیع ۲۶ هزار نشاء چای ترش بین زنان روستایی شهرستان خبر می‌دهد و اضافه می کند: عملکرد چای ترش در هر هکتار ۷۰۰ کیلو گرم غنچه خشک است و با توجه به درآمد نسبتاً خوبی که دارد، امیدواریم در توانمندسازی زنان روستایی نقش بسزایی داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف به ضعف صنعت فرآوری چای ترش اشاره و بیان می‌کند: این محصول قابلیت فرآوری زیادی به صورت استفاده در سالاد، ترشی، مربا و مخلوط‌های دمنوشی دارد، اما به دلیل نبود اعتبار و امکانات کافی توجهی به فرآوری و بسته بندی برای فروش و کسب درآمد بیشتر نشده است.

رضوی تأکید می‌کند: باید سرمایه گذاری و تحقیقات بیشتری روی این محصول صورت گیرد تا به یک درآمد پایدار برای روستائیان تبدیل شود.

چای ترش فرصتی برای جهش اقتصادی

چای ترش یکی از گیاهان دارویی است که ۴ سال پیش به صورت آزمایشی در شهرستان خوسف کشت شد و به دلیل سازگاری مطلوب با شرایط اقلیمی، امسال نیز استقبال خوبی از کشت آن شد.

کشت این محصول با توجه به بازدهی خوب و ارزش اقتصادی آن رونق گرفته و کام کشاورزان را شیرین کرده است؛ پیش بینی می‌شود امسال حدود ۵۰۰ کیلوگرم غنچه چای ترش از مزارع شهرستان خوسف برداشت شود.

ایجاد واحد‌های فراوری و بسته بندی چای ترش می‌تواند از خام فروشی این محصول جلوگیری و کشت آن را برای کشاورزان، اقتصادی‌تر کند.

گزارش از سمیرا گنجی

انتهای پیام/ ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
چه کنیم که خود تحریمی دارد اقتصاد ایران نابود می کند
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
به به چه چقدر خوش رنگه، به اید اینکه چای ترش این نوشیدنی شگفت انگیز روزی جایگزین چای روزمره مون بشه