سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر آنچه باید درباره متخصص کلیه بدانید

اگر به سنگ کلیه یا عفونت کلیه مبتلا هستید، باید به متخصص کلیه مراجعه کنید و بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون هم باید تحت نظر دکتر کلیه باشند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، متخصص کلیه پزشکی است که به تشخیص و درمان بیماری های کلیه می پردازد. شما 2 کلیه دارید که در 2 طرف ستون فقرات قرار دارند. کلیه ها مواد زائد و مایعات اضافی را دفع می کنند و در کنترل فشارخون و حفظ تعادل الکترولیت های بدن نقش دارند. به همین دلیل، هر گونه اختلال در عملکرد آن ها می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد.

 چه زمانی باید به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنیم؟

فشارخون بالا، دیابت، بیماری قلبی و سابقه خانوادگی مشکلات کلیوی می توانند سلامت کلیه را تحت تاثیر قرار دهند. در افراد مبتلا به این بیماری ها عملکرد کلیه به طور منظم بررسی می شود. چنانچه آزمایشات نشان دهنده کاهش عملکرد کلیه ها باشند، بیمار به متخصص کلیه ارجاع داده می شود. علاوه بر این، افرادی که مشکلات زیر را تجربه می کنند باید به دکتر کلیه مراجعه کنند:

  • بیماری مزمن کلیه
  • وجود خون یا پروتئین در ادرار
  • سنگ کلیه که دائما عود می کند
  • فشارخون بالا که حتی با مصرف دارو کاهش پیدا نمی کند
  • گلومرولونفریت
  • سندرم نفروتیک
  • عفونت کلیه
  • سرطان کلیه

اصلاح رژیم غذایی و مصرف دارو می تواند به کنترل بسیاری از بیماری های کلیوی کمک کند. اما اگر بیماری پیشرفت کرده باشد، متخصص کلیه و مجاری ادراری دیالیز یا پیوند کلیه را توصیه می کند.سایت پی جو لیست کاملی از پزشکان متخصص کلیه را درج کرده که میتوانید پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری در شیراز ، اصفهان و سایر شهرهای ایران را در سایت پی جو مشاهده نمایید.

متخصص کلیه چه کاری انجام می دهد؟

تشخیص بیماری های کلیوی بدون آزمایش ممکن نیست. بیشتر آزمایشات توصیه شده توسط دکتر کلیه به خون و ادرار مربوط می شود. چون کار اصلی کلیه تصفیه خون و دفع مواد زائد از طریق ادرار است. در ادامه به طور خلاصه با این آزمایشات آشنا می شویم:

آزمایش خون

رایج ترین آزمایشات خون شامل موارد زیر می شود:

  • کراتینین سرم: کراتینین از تجزیه عضلات تولید می شود و افزایش آن در خون نشانه ابتلا به بیماری کلیوی است. در آزمایشگاه مقادیر نرمال کراتینین با توجه به سن و جنسیت مشخص می شود. اما به طور کلی، مقدار آن در زنان باید کمتر از 2/1 و در مردان کمتر از 4/1 باشد.
  • میزان فیلتراسیون گلومرولی: این آزمایش که به آن GFR هم گفته می شود توانایی کلیه را در دفع مواد زائد خون نشان می دهد. مقدار GFR در افراد سالم بالای 90 است و هنگامی که به زیر 60 می رسد اختلال عملکرد کلیه را نشان می دهد.
  • نیتروژن اوره خون (BUN): این ماده از تجزیه پروتئین مواد غذایی ایجاد می شود. میزان BUN باید بین 7 تا 20 باشد. بنابراین، افزایش آن نشان دهنده کاهش عملکرد کلیه است.

آزمایش ادرار

آزمایش ادرار انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • آنالیز ادرار: برای انجام این تست از میکروسکوپ و نوار تست ادرار استفاده می شود. اگر پروتئین، خون، قند یا باکتری داخل ادرار وجود داشته باشد، رنگ نوار تغییر می کند.
  • آزمایش ادرار 24 ساعته: با استفاده از این آزمایش هم حجم ادرار مشخص می شود و هم میزان پروتئین ها و الکترولیت های آن اندازه گیری می شود.
  • کلیرانس کراتینین: در این آزمایش مقدار کراتینین ادرار 24 ساعته با میزان کراتینین خون مقایسه می شود.

آزمایش ادرار توسط متخصص کلیه

 

سایر روش های تشخیصی

روش هایی که در ادامه به آن ها می پردازیم به متخصص کلیه در تشخیص بیماری و نظارت بر نحوه درمان کمک می کنند:

  • سونوگرافی: با سونوگرافی اندازه و موقعیت کلیه ها ارزیابی می شود. علاوه بر این، اگر تومور، کیست یا سنگ داخل کلیه وجود داشته باشد، مشخص می شود.
  • سی تی اسکن: از سی تی اسکن برای تشخیص انسداد یا وجود ناهنجاری در کلیه استفاده می شود.
  • نمونه برداری: گاهی اوقات برای تشخیص بیماری باید بخش کوچکی از کلیه از بدن خارج شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

 

از چه روشی برای پیدا کردن متخصص کلیه استفاده کنیم؟

در سراسر ایران پزشکان و مراکز درمانی مختلفی وجود دارد که این موضوع انتخاب دکتر کلیه خوب را برای بیماران مشکل کرده است. به همین دلیل، سایت پی جو به عنوان مرجع معرفی پزشکان نسبت به جمع آوری اطلاعات متخصصین کلیه اقدام کرده است. بطور مثال متخصص کلیه در اهواز، شیراز ، اصفهان و سایر شهرهای ایران ، در هر کجای ایران که زندگی می کنید می توانید به راحتی وارد سایت پی جو شده و متخصص مناسب را پیدا کنید. اطلاعات کامل همه پزشکان در پروفایل آن ها درج شده است. با مراجعه به پروفایل می توانید از آدرس و شماره تلفن پزشک و همچنین سایر راه های ارتباطی مثل شبکه های اجتماعی مطلع شوید.

 

 

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.