به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید محمد حبیب اللهی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان امروز در جمع خبرنگاران، با بیان این که یکی از مهمترین ماموریتهای آموزش و پرورش، هدایت تحصیلی است، گفت: رسانه، امروز به عنوان ابزاری مهم برای توسعه ارتباطات در جامعه و عامل مهمی در تغییر ساختارها و معرفی ظرفیتها است، یکی از کارکردهای مهم رسانه نقش مهمی است که در حوزه آموزشی ایفا میکند، به ویژه در حوزه توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش که به توسعه کشور گره خورده و بدون رسانه این مهم نمیتواند چندان کارساز باشد.
او افزود: توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش میتواند نقش مهمی در رفع دغدغه شغل جوانان برای خانوادهها و مسئولان داشته باشد، نظام آموزشی سعی دارد با اثربخش کردن جریان یادگیری در راستای توسعه پایدار گام بردارد و به یقین مهارت آموزی یکی از نیازهای مهم کشور برای تحقق توسعه و پیشرفت و دغدغه مهم دولت مردان و مسئولان آموزشی کشور است که این مهم در سطوح مختلفی از جمله آموزشهای حرفهای کوتاه مدت در قالب طرح "ایران مهارت" در کلاسهای فوق برنامه و با همکاری اداره کل فنی و حرفهای که در دبیرستانهای دور اول به میزان ۶۰ ساعت آموزشی انجام میشود، در حال پیگیری است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان گفت: طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه) که آموزش مهارتهای شغلی و حرفهای است و تا پایه نهم هم ادامه دارد، همچنین طرحهای خوداتکایی از دیگر طرحها و برنامهها در زمینه مهارت آموزی به دانش آموزان است که همه این طرحها شناختی را در حوزه مهارت به دانش آموزان ارائه میکنند تا در نهایت هدایت تحصیلی انتخاب آگاهانهای داشته باشند و خود دانش آموزان در زمینه کارآفرینی و ایجاد شغل نقش آفرینی کنند.
حبیب اللهی به بسته تحول آفرین طرح "هر دانش آموز یک مهارت" در برنامههای رسمی درسی اشاره کرد و گفت: برای درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر برنامه ریزی شده و شهرستان زرند مجری این طرح است که ساعت رسمی برای این درس تعییین شده و دانش آموزان طبق علاقه خود یکی از مهارتهای شغلی را کسب میکنند.
او تاکید کرد: تربیت نیروی کارآفرین به جای نیروی جویای کار برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی و توسعه پایدار از طریق انسانهای کارآمد و فضا و تجهیزات مناسب و همکاری همه نهادها محقق میشود، برای پشتیبانی تولید و رونق اقتصادی قطعا تربیت نیروی انسانی هدف اول ما است که این تربیت زمینه اش از درون آموزش و پرورش است و هدایت دانش آموزان از پایه نهم، هم نیاز به سرمایه گذاری در حوزه فضا، تجهیزات و نیروی انسانی و هم نیاز به فرهنگ سازی دارد، در دوره متوسطه دوم سیاست گذاری کلان افزایش سهم آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش به میزان ۵۰ درصد دانش آموزان است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان گفت: در حال حاضر ۳۷۴ هنرستان فعال در استان داریم شامل ۱۷۱ مرکز آموزشهای فنی و حرفهای و ۲۰۳ مرکز آموزشهای کاردانش و ۴۳۰۵۸ هنرجو شامل ۲۸۲۳۳ پسر و ۱۴۸۲۵ دختر در زمینههای صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر در قالب ۱۱۱ رشته (۳۵ رشته در ۴ زمینه فنی و حرفهای و ۷۶ رشته در ۴ زمینه کاردانش) و بیش از ۱۵۰۰ رشته محل تحصیل میکنند، در پایه دهم میزان پوشش ما در استان به ۳۸.۷ درصد رسیده که نسبت به توسعه کشور جلوتر است در حالی که در ۵ سال گذشته رشد ۲۹.۲۲ درصد بوده، اما زمینه سازی شده برای سال تحصیلی آینده این میزان به بیش از ۴۲ درصد برسد.
حبیب اللهی گفت: در توسعه سه پایه ۳۸.۷ درصد پوشش داده ایم که از توسعه کشوری جلوترهستیم و در پوشش پایه دهم رتبه اول کشور را داریم، سهم هنرجویان در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش در هر ۴ زمینه صنعت ۵۳ درصد، هنر ۲۳ درصد، خدمات ۲۱ درصد و در کشاورزی ۳ درصد بوده و در سهم هنرجویان سه پایه استان در شاخه کاردانش در ۴ زمینه صنعت ۵۷.۹۵ درصد، هنر ۲۴.۱۵ درصد، خدمات ۱۱.۵۴ درصد و کشاورزی ۶.۳۶ درصد است.
او با بیان این که سهم بخش غیردولتی در آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش پایین است، اظهار داشت: نیاز است بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری کند، ۱۴۴۰ هنرجو که ۳.۶ درصد کل هنرجویان استان را به خود اختصاص داده در هنرستانهای غیردولتی استان تحصیل میکنند، توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش شامل ۴ رکن هدایت تحصیلی آگاهانه، فضا، نیروی انسانی و تجهیزات است، با توجه به این که مهمترین دغدغه خانوادهها تربیت فرزندانی کارآفرین است، در زمینه هدایت تحصیلی مطلوب اطلاعات خوبی در اختیار خانوادهها قرار داده ایم که نقش رسانه و فرهنگ سازی بسیار پررنگ است، با ورود تکنولوژی به عرصه کار، سهم نیروی انسانی کمتر میشود که چارهای جز این که بیشتر دانش آموزان مهارتهای لازم را ببینند و ساخت هنرستانهای جدید نیست که بایستی در تقسیم اعتبارات شهرستانی هم سهم توسعه فضا و تجهیزات هنرستانی در دستور کار قرار گیرد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان در خصوص چالشهای توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش گفت: اول فرهنگ سازی لازم برای فرهنگ کار و تلاش نیاز است تا به عنوان اولویت مهمی استان به آن بپردازد، دوم سرمایه گذاری بخش خصوصی است، به خاطر تب کنکور سرمایه گذاری در مدارس غیردولتی در رشتههای نظری است، موضوع دیگر بالا بودن هزینههای این رشته ها، همچنین نیاز به تجهیزات و فضاهای کارگاهی و استهلاک تجهیرات است که موانع و چالشهای پیش رو در این خصوص هستند.
حبیب اللهی گفت:کمبود فضاهای هنرستانی کمک خیران را میطلبد، اولویت امروز ساخت فضاهای کارگاهی و تجهیزات است، سرعت رشد تکنولوژی بسیار بالااست که با سرفصلهای آموزشی نمیخواند، مشارکت بخش خصوصی برای شاخه کاردانش به صورت برون سپاری برای جبران بخشی از کمبود تجهیزات از ظرفیتهای بخش خصوصی مورد نیاز است، خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد دانش آموختههای هنرستانها در زمینههای مختلف متناسب با رشته خود اشتغال دارند، یکی از گامهای مهم در این راستا فرهنگ سازی است.
انتهای پیام/ی