سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دفن خاطرات سینما آسیای مشهد زیر خروارها خاک

سینما آسیا در مشهد بدون هماهنگی قبلی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در سکوت محض به طور کامل تخریب شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سینما آسیای مشهد که از آن به عنوان حافظه تاریخی سینمای خراسان رضوی یاد می‌شد روز جمعه ۲۸ خرداد هنگامی که همه نگاه‌ها به انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا بود بدون مکاتبه و هماهنگی با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به طور کامل تخریب شد.


بیشتر بخوانید


مرجان اکبری معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بنای سینما آسیا در مشهد که روز جمعه ۲۸ خرداد تخریب شد جزء آثار ثبت شده در فهرست ملی قرار نداشت، اما با توجه به این که یک اثر هویتی و ارزشمند بود و همچنین در بافت تاریخی با مرکزیت حرم مطهر امام رضا (ع) قرار داشت هرگونه تخریب یا بازسازی آن که نیاز به مجوز شهرداری مشهد داشت ابتدا باید با استعلام از میراث فرهنگی آغاز می‌شد.

او افزود: هیچ استعلامی از میراث فرهنگی در خصوص این پلاک انجام نشده است حتی اگر بنای مذکور به عنوان بنای هویت شهری هم معرفی نشده بود هرگونه تحرک و اقدام شهرداری مشهد در بافت تاریخی طبق قانون باید با استعلام از میراث فرهنگی و با کار کارشناسی میراث فرهنگی بر روی بنا انجام شود که این روند برای بنای سینما آسیا در مشهد طی نشده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: بافت تاریخی مشهد با مرکزیت حرم مطهر ۲ هزار و ۶۶۲ هکتار وسعت دارد که ملک سینما آسیا در این بافت قرار داشته است و در این وسعت هنوز فرصت انجام کار کارشناسی برای همه بنا‌های ارزشمند تاریخی میسر نشده است.

اکبری بیان کرد: طرح‌های تفصیلی شهری نیز توسط نهاد مطالعاتی مستقر در شهرداری مشهد هنوز در دست بررسی است و تاکنون نتیجه نهایی و خروجی نداشته است بنابراین به جز روش استعلام از میراث فرهنگی برای انجام هراقدامی بر روی بنا‌های عمومی موجود در بافت هیچ راهی وجود ندارد.

او تصریح کرد: سینما آسیا که جزء آثار ارزشمند در خیابان ارگ مشهد به عنوان یک خیابان تاریخی در این شهر قرار داشت یک عنصر هویتی شهر مشهد شناخته می‌شد و از بنا‌های متاخر این شهر بود که در دوره پهلوی به عنوان یک فضای عمومی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما سال‌ها متروکه بود که البته این امر دلیل موجهی برای تخریب نیست.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص تبعات تخریب بدون مجوز این بنای هویتی در محدوده بافت تاریخی مشهد تاکید کرد: در این خصوص قانون مشخص است و بر اساس آن پیگیری می‌شود.

اکبری اظهار نظر در خصوص ارزش و اهمیت معماری بنای سینما آسیا را موکول به بررسی کارشناسان میراث فرهنگی با استفاده از تصاویر و نیز آثار برجای مانده از تخریب دانست و اظهار کرد: تا کنون هیچ پرونده ثبتی برای این بنا تشکیل نشده است اما مهم این است که تخریب یک بنای هویتی در شهر با چه جایگزینی همراه خواهد بود.

سینمایی که با تلخ کامی موزه نشد

او افزود:سینما آسیا در حقیقت یک بنای هویتی و معرف هویت گذشته مردم مشهد بود و از جنبه فرهنگی و اجتماعی اهمیت زیادی داشت که متاسفانه اکنون تخریب شده است.

قرار بود بنای سینما آسیا در مشهد با پیشنهاد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به عنوان موزه سینمای خراسان رضوی نام‌گذاری شود و مورد استفاده قرار گیرد و تخریب این بنا توسط یک نهاد متولی در عرصه هنر کشور انجام گرفته است.


منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص. ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۰۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
شهرداری ها داروغه هر شهری هستند
ابتدا شورای خوب سپس شهردار خوب