سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحمانی‌فضلی در جلسه هیئت دولت؛

انتخابات ۲۸ خرداد در امنیت کامل برگزار شد / رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

در طول برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، خوشبختانه شاهد هیچ مشکل امنیتی در کشور نبودیم و انتخابات در امنیت کامل برگزار شد.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت که به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری برگزار شد، وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به هیئت وزیران ارائه داد.

رحمانی‌فضلی وزیر کشور در گزارش خود با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی در ۶ حوزه انتخابیه و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در کشور، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نگرانی از احتمال مواجه شدن با موج جدیدی از بیماری در سراسر کشور، با تدوین دستورالعمل‌های ویژه و نظارت بر اجرای دقیق آن در تبلیغات نامزد‌ها و روز انتخابات، خوشبختانه با مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی، این انتخابات در سلامت کامل برای رأی‌دهندگان برگزار شد.

به گفته وزیر کشور، در طول برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، خوشبختانه شاهد هیچ مشکل امنیتی در کشور نبودیم و انتخابات در امنیت کامل برگزار شد.

همچنین حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز با قدردانی از همه دست‌اندرکاران انتخابات اعم از اجرایی، نظارتی و دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی، برگزاری انتخاباتی باشکوه همراه با تأمین و تضمین سلامت رأی‌دهندگان و امنیت برگزاری انتخابات را افتخارآمیز خواند.

در ادامه جلسه، تعدادی از پیشهاد‌های دستگاه‌های اجرایی، بررسی و به تصویب هیئت وزیران رسید.

آیین‌نامه اجرایی محاسبه بهای حامل‌های انرژی و خدمات پستی برای ناشران

دولت با توجه به لزوم حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم قانونی از اصحاب فرهنگ و رسانه به دلیل ماهیت فرهنگی خود و گردش مالی پایین و اثرگذاری فرهنگی بالا و نیز با هدف تبیین ساز و کار لازم برای بهره مندی هدفمند و متوازن این افراد از حمایت‌های قانونی مندرج در بند (ج) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، آیین نامه اجرایی مربوط به محاسبه بهای حامل‌های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات براساس تعرفه فرهنگی را تصویب کرد.

به موجب آیین نامه فوق، مراجع صدور پروانه ساختمان موظفند عوارض صدور پروانه ساختمان برای احداث بنا با کاربری‌های فرهنگی موضوع این آیین نامه که در چارچوب ضوابط و مقررات شهرسازی، به طور کامل به ذینفعان اختصاص می‌یابند را مطابق با مصوبات شورای اسلامی شهر و یا بخش معادل تعرفه فرهنگی محاسبه نمایند. این مراجع همچنین موظفند برای ساختمان‌های فعلی عوارض کسب و پیشه و تابلو‌های تبلیغاتی را به شرط اخذ گواهی ایمنی و استحکام بنا از مراجع ذیصلاح، معادل تعرفه اماکن فرهنگی محاسبه کنند.

دولت همچنین مراجع ذی‌ربط طرح‌های توسعه و عمران اعم از طرح‌های جامع، تفصیلی و هادی (شهری و روستایی) را مکلف کرد از طریق پیش‌بینی کاربری فرهنگی در پهنه‌ها و فضا‌های محله‌ای مسکونی در طرح‌های یادشده، از ذینفعان موضوع آیین‌نامه حمایت نمایند.

وزارتخانه‌های نفت و نیرو نیز موظف شدند تعرفه آب، برق و گاز ذینفعان را براساس تعرفه اماکن فرهنگی (معادل تعرفه آموزشی) محاسبه نمایند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم موظف شد تعرفه ارسال مطبوعات و کتاب را معادل تعرفه فرهنگی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه محاسبه کند.

براساس آیین‌نامه یاد شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه نسبت به استقرار سامانه اطلاع‌رسانی و ثبت مشخصات ذینفعان در قالب پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت اقدام نماید.

این وزارتخانه همچنین به منظور تسهیل در فرایند اجرای آیین نامه مذکور، موظف به انجام اقدامات لازم به شرح زیر است:

بررسی و به روزرسانی مشخصات ثبت‌شده ذینفعان در سامانه در مقاطع شش ماهه

تعیین مصادیق ذینفعان فعال براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه و تأیید صلاحیت آنان

تدوین دستورالعمل تعیین میزان بهره‌مندی از حمایت‌های موضوع آیین نامه براساس شاخص میزان درآمد ناشران، کتابفروشان و مطبوعات و شمارگان کتاب‌ها و نشریات

تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی تأثیرگذار در اجرای این آیین‌نامه

ارائه گزارش عملکرد موضوع آیین‌نامه به سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر مراجع ذیربط

معرفی ذینفعان تأیید صلاحیت شده به وزارتخانه‌های نفت، نیرو، کشور و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران

اطلاع رسانی به ذینفعان درخصوص تعرفه‌های فرهنگی و سایر موضوعات مرتبط با این آیین نامه از طریق سامانه

تصویب آیین‌نامه اجرایی شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر یا بزه‌دیده

هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به منظور شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره‌آمیز یا بزه‌دیده، آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را به تصویب رساند.

مطابق این آیین‌نامه، طفل و نوجوان در معرض خطر، فردی است که با توجه به ماده (۳) قانون فوق، در معرض بزه‌دیدگی یا ورود آسیب به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی، امنیت و یا وضعیت آموزشی وی قرار گرفته است، همچنین طفل و نوجوان بزه‌دیده نیز به فردی اطلاق می‌شود که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده است.

براین اساس، سازمان بهزیستی که مسئولیت اصلی حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه‌دیده را برعهده دارد، با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، نهاد‌های حمایتی و مددکاران اجتماعی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی این گروه اقدام می‌کند.

همچنین مددکاران اجتماعی بهزیستی یا مأموران نیروی انتظامی مکلفند در موارد مشاهدۀ طفل و نوجوان بدون همراهی والدین، اولیا یا سرپرست قانونی در وضعیت مخاطره‌آمیز، نسبت به ثبت اطلاعات و شناسایی خانواده وی اقدام و در صورت عدم نیاز به اقدامات حمایتی، وی را به خانواده تحویل و موارد خطر را به آن‌ها تذکر دهند و در صورت نیاز به حمایت، طفل و نوجوان را به پایگاه‌های بهزیستی معرفی کنند.

مددکاران اجتماعی مراکز فوریت‌های خدمات اجتماعی پس از شناسایی طفل و نوجوان در معرض خطر یا بزه‌دیده، نسبت به تشکیل پرونده، ثبت مشخصات و سایر اطلاعات وی اقدام می‌نمایند. بعد از پذیرش طفل و نوجوان، چنانچه وی دارای، ولی خاص، قیم یا سرپرست قانونی بوده و بازگشت فرد نزد آنان بلامانع باشد، مددکاران اقدام لازم را جهت برقراری ارتباط با اشخاص مذکور، بازگرداندن طفل و نوجوان به خانواده، پیشگیری از جدایی و بروز خطر مجدد و ارائه خدمات تخصصی یا حمایت مالی به عمل می‌آورند.

همچنین مددکاران می‌توانند پس از پذیرش، اقدامات لازم را جهت پیشگیری و کاهش آسیب و رفع وضعیت مخاطره آمیز انجام می‌دهند و در صورتی که نیاز به معاینه پزشک قانونی یا نگهداری طفل و نوجوان در مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی باشد، فرد را به پزشکی قانونی، معرفی و یا مجوز قضایی را جهت نگهداری وی اخذ کنند. ضمن اینکه مددکاران در صورت وجود قرائن دال بر وقوع جرم علیه طفل و نوجوان، علاوه بر انجام اقدامات حمایتی، موضوع را به مرجع انتظامی یا قضایی اعلام می‌نمایند.

افزون بر این، طفل و نوجوان درصورت بی سرپرستی یا بد سرپرستی، عدم دسترسی به والدین، اولیا یا سرپرست قانونی و یا زندانی بودن آنها، ناتوانی والدین، اولیا یا سرپرست قانونی در نگهداری از وی، وضعیت مخاطره آمیز طفل در خانواده، بی توجهی و سهل انگاری نسبت به طفل و نوجوان یا طرد وی توسط خانواده، حسب دستور قضایی و زیر نظر مددکار اجتماعی در مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی نگهداری می‌شود.

اطفال و نوجوانان دارای وضعیت خاص، از جمله دارای اعتیاد، کم توانی جسمی یا ذهنی، مبتلا به بیماری‌های خاص یا اختلال هویت جنسی یا روانی نیز به مراکز تخصصی ارجاع می‌شوند.

همچنین در صورت ورود طفل و نوجوان به مراکز نگهداری، پس از ثبت مشخصات، وضعیت سلامت جسمی و روانی، ویژگی‌های شخصیتی و بالینی، اختلالات احتمالی و سوابق بیماری وی در فضای مناسب و دوستدار کودک و بارعایت موازین اسلامی و حقوق شهروندی توسط پزشک معتمد مرکز بررسی و در پرونده ثبت می‌شود و در صورت لزوم برای پیشگیری از بروز، شیوع یا درمان آن اقدام می‌شود.

مدیر مرکز نگهداری نیز مکلف است شرایط و امکانات تحصیل، برنامه‌های تربیتی از جمله آموزش‌های خود مراقبتی و مهارت‌های ارتباطی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش سواد رسانه‌ای و فضای مجازی متناسب با نیازها، علائق و استعداد‌های اطفال و نوجوانان را فراهم نماید. تحصیل تا پایان دورۀ متوسطه اول برای طفل و نوجوان الزامی است. هر طفل و نوجوانی در مرکز باید به تحصیلات خود ادامه دهد.

افزون بر این، وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ثبت نام رایگان اطفال و نوجوانان معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی و نهاد‌های حمایتی، اطفال و نوجوانانی که در مراکز نگهداری یا کانون‌های اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند و نوجوانان کارگر یا کارآموز اقدام لازم را به عمل آورد.

علاوه براین، وزارت ورزش و جوانان مکلف است نسبت به تجهیز مراکز به امکانات ورزشی مناسب و توسعه رشته‌های ورزشی بومی، متناسب با فرهنگ هر منطقه و مورد علاقۀ اطفال و نوجوانان اقدام نماید.

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز موظف است نسبت به ارائه خدمات درمانی و بهداشتی رایگان به اطفال و نوجوانان مربوط و برقراری پوشش کامل بیمه سلامت برای تمام اطفال و نوجوانان ساکن ایران اعم از ایرانی یا غیر ایرانی به ویژه اطفال و نوجوانان در معرض خطر یا بزه دیده، اقدام نماید.

همچنین کمیته امداد امام خمینی (ره) مکلف به ارائه انواع حمایت‌های معیشتی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی به اطفال و نوجوانان و خانواده‌های آنان با معرفی سازمان بهزیستی است.

وزارت کشور نیز مکلف است از طریق سازمان ثبت احوال و اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی نسبت به تسهیل صدور اسناد سجلی یا تابعیتی اطفال و نوجوانان معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، دفاتر حمایت از اطفال و نوجوانان دادگستری‌ها و سایر نهاد‌های حمایتی اقدام کند.

الزام کسب تأییدیه شورای اقصاد برای طرح‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی پیش از اجرا

نظر به اینکه پروژه‌های ایجاد زیرساخت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور متعدد و مبالغ آن‌ها نیز در عمده موارد بسیار بالاتر از حد نصاب فعلی مندرج در ماده (۸۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است، هیئت وزیران لایحه اصلاح این ماده از قانون مذکور را به تصویب رساند.

بر این اساس، شرکت‌های دولتی مکلفند تمام طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه گذاری از محل منابع داخلی خود را که بیش از ۵۰ برابر سقف نصاب معاملات متوسط مندرج در قانون برگزاری مناقصات است، قبل از اجرا برای یک بار به تأیید شورای اقتصاد برسانند. این نصاب برای شرکت‌های دولتی مادر تخصصی ۱۰۰ برابر تعیین می‌شود.

تصویب آیین نامه اجرایی «فداکار خدمت»

دولت در راستای تکلیف مقرر در تبصره (۱) ماده (۲۰) قانون مدیریت بحران کشور و ارزش نهادن به فرهنگ ایثار و فداکاری و حفظ جایگاه «فداکار خدمت»، آیین نامه اجرایی مربوط به آن را به تصویب رساند.

به موجب این تصمیم، کارکنان و داوطلبانی که در فاصله زمانی اعلام تا خاتمه شرایط اضطراری مندرج در قانون مدیریت بحران کشور، داوطلبانه یا به درخواست سازمان مدیریت بحران کشور، طبق برنامه عملیات پاسخ دستگاه‌های ذی ربط که به تأیید این سازمان رسیده است، همکاری نموده و به سبب انجام وظایف محوله، آسیب دیده یا فوت می‌نمایند، مشمول این آیین نامه هستند و به عنوان فداکار خدمت محسوب می‌شوند و از خدمات و تسهیلات حمایتی مندرج در آیین نامه بهره‌مند خواهند شد.

در مورد آن دسته از فداکاران خدمت که تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی هر یک از صندوق‌های بیمه درمان و بازنشستگی می‌باشند، حسب مورد خود یا عائله تحت تکفل از خدمات و تسهیلات بیمه همان صندوق‌های ذی ربط بهره‌مند خواهند شد و در صورتی که از پرداختی به مشمولین این آیین نامه کمتر باشد، سازمان مابه التفاوت آن را از محل اعتبارات مندرج در قانون مدیریت بحران کشور جبران خواهد نمود.

چنانچه هر یک از کارکنان یا داوطلبان حین عملیات پاسخ، مفقود گردند تا زمان تعیین وضعیت نهایی فرد مبنی بر غایب مفقود الاثر بودن وی که طبق قوانین و مقررات مربوط به تأیید مرجع قضایی ذی صلاح می‌رسد، مستمری مندرج در آیین نامه حسب مورد به ذی نفعان قانونی وی پرداخت می‌گردد.

دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای کارکنان و داوطلبان متبوع خود متناسب با نیاز به تشخیص بالاترین مقام دستگاه، پوشش‌های بیمه‌ای مسئولیت و حوادث بی نام در چارچوب قوانین مربوط که در آن تعهدات بیمه‌گر برابر با هزینه‌های مربوط در این آیین‌نامه باشد، برای موارد خاص خریداری نمایند؛ در این صورت خدمات و تسهیلات حمایتی مندرج در این آیین نامه از محل همان بیمه‌نامه‌ها تأمین می‌شود.

آن دسته از فداکاران خدمت که خدمات برجسته‌ای در حفظ اموال و نجات جان مردم و کاهش صدمات ناشی از حوادث و سوانح داشته اند، متناسب با سطح خدمات ارایه شده به پیشنهاد استاندار و تأیید رییس سازمان مدیریت بحران کشور و تصویب وزیر کشور جهت دریافت و بهره مندی از نشان‌های مندرج در آیین نامه اعطای نشان‌های دولتی، به مرجع ذی ربط معرفی می‌شوند.

همچنین سازمان مدیریت بحران کشور موظف است با همکاری شورا‌های اسلامی شهر و روستا و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط تمهیداتی را فراهم نماید که به‌منظور پاسداشت خدمات فداکاران خدمت و ترویج ارزش‌های فداکاری و ایثار به پیشنهاد کمیته استانی و تصویب کمیته ملی برنامه‌های تقدیر از فداکاران خدمت از قبیل نامگذاری معابر، اماکن و فضا‌های عمومی در شهر‌ها و روستا‌ها و پیش بینی محل دفن مناسب اجرا شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.