سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باور‌های اشتباهی که فیلم‌ها در ذهن ما ایجاد کردند

اتفاقات زیادی در فیلم‌های سینمایی باعث ایجاد باور‌های غلط در میان مخاطبان سینمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از لیست ورس، فیلم‌ها پنجره‌ای رو به اتفاقاتی هستند که ممکن است نتوانیم آن‌ها را در دنیای واقعی تجربه کنیم. به همین دلیل است که بسیاری از اغراق‌هایی که در آن‌ها وجود دارد را تحمل می‌کنیم؛ چرا که اگر فیلم‌ها کامل مطابق با آنچه که در واقعیت شاهد آن هستیم باشند، برای ما خسته کننده خواهند شد.

البته تکرار این اغراق‌ها و تصورات نادرست در فیلم‌ها، در واقعیت مشکل ساز خواهند شد و باعث می‌شود که مردم آن‌ها را به عنوان یک حقیقت بپذیرند. این اغراق‌ها نه تنها ادراک عده زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه مشکلاتی را در زمان وقوع بحران‌هایی که در زندگی واقعی رخ می‌دهند، ایجاد می‌کند. در ادامه برخی از این موارد را بخوانید:

استفاده از کلروفرم برای بیهوشی


در تمامی فیلم‌های سینمایی که تاکنون دیده ایم، از کلروفرم به عنوان یک سلاح فوری برای بیهوشی استفاده شده است. مهم نیست باقی داستان فیلم چقدر دقیق و مشابه با واقعیت ساخته شده باشد، نویسندگان معمولا این موضوع که کلروفرم اینگونه عمل نمی‌کند را فراموش می‌کنند. در واقعیت، کلروفرم حتی در دُز‌های پایین می تواند باعث بیهوشی شود، اما این اتفاق فوراً نمی‌افتد. حتی در دُز‌های بالا حداقل پنج دقیقه طول می‌کشد تا کلروفرم عمل کند. از کلروفرم در سال‌های گذشته به عنوان بیهوش کننده استفاده می‌شد.

کهربا نمی‌تواند از DNA محافظت کند


اگرچه این یک مورد در فیلم‌هایی با موضوع خاص مثل «پارک ژوراسیک» بیشتر به تصویر کشیده شده، اما عده زیادی به آن باور دارند. به لطف این فیلم، این باور در ذهن ما ایجاد شده که اگر DNA به وسیله یک کهربا یا هر سنگ دیگری محافظت شود، می‌تواند برای میلیون‌ها سال باقی بماند و می‌توان از این روش برای بازیابی جانوران ماقبل تاریخ استفاده کرد. اگرچه DNA می‌تواند در شرایطی خاص باقی بماند، اما در هر حال به اندازه‌ای مقاوم نیست که بتوان DNA دایناسور‌ها را از آن بازیابی کرد.

جمله معروفی که در هنگام بازداشت متهمان گفته می‌شود


هربار که در فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های تلویزیونی شاهد دستگیری فردی بودیم، پلیس‌ها همیشه جمله معروف «تو این حق را داری که ساکت بمانی» یا «هر چه بگویی در دادگاه بر علیه تو استفاده می‌شود» را به مظنونین می‌گویند. این جمله به هشدار میراندا معروف است. کسانی که تاکنون در زندگی واقعی دستگیر نشده اند ممکن است فکر کنند که روند این کار واقعاً همینگونه است؛ اما اینطور نیست. اگرچه پلیس‌ها موظف هستند در مقطعی از دستگیری، حقوقتان را به شما متذکر شوند، اما این اتفاق به محض دستگیری و زدن دستبند نمی‌افتد. حقوق میراندا معمولا بعد از بازداشت و پیش از بازجویی به متهمان اطلاع داده می‌شود.

شهاب سنگ‌ها سرد هستند


در سال‌های گذشته فیلم‌های سینمایی زیادی در مورد برخورد یک شهاب سنگ به زمین و ایجاد یک دنیای پسا آخرالزمانی ساخته شده است که از آخرین موارد آن می‌توان به «گرینلند» اشاره کرد. اگرچه ما فکر می‌کنیم شهاب سنگ‌هایی که به اتمسفر زمین نزدیک می‌شوند، آتشین و سوزان هستند، اما واقعیت چیز دیگری است. اگر اطلاعاتی در مورد فضا داشته باشید، باید بدانید که شهاب سنگ‌ها به شدت سرد هستند. خطوط آتشینی که در آسمان در اطراف آن‌ها ایجاد می‌شود نیز به خاطر آتش گرفتن هوای اطراف شهاب سنگ است و خود شهاب سنگ به همان سردی که قبل از وارد شدن به جو زمین بوده باقی می‌ماند.

برخورد گلوله شما را به عقب پرتاب نمی‌کند


با دیدن برخی از فیلم‌های سینمایی اکشن ممکن است باور غلطی در مورد نحوه عملکرد اسلحه‌ها در ذهن شما شکل بگیرد. در فیلم‌های سینمایی برخورد یک گلوله به اندازه‌ای قدرتمند من است که می‌تواند یک نفر را به عقب پرتاب کند. در واقعیت، اگر یک اسلحه می‌توانست چنین کاری را انجام دهد، باید میزان نیروی برابری به شخص شلیک کننده وارد می‌شد. این موضوع در مورد اسلحه‌ها در انواع و کالیبر‌های مختلف صادق است. اگر فیلم‌های سینمایی می‌خواستند به این قانون فیزیکی پایبند باشند، به ساخت صحنه‌هایی مسخره منجر می‌شد.

در هنگام بازداشت نمی‌توانید با کسی تماس بگیرید


به نظر می‌رسد نویسندگان فیلم و سریال‌ها یا تاکنون تجربه دستگیر شدن نداشته اند و یا از گوگل استفاده نمی‌کنند؛ چرا که در آثار آن‌ها مظنونین می‌توانند در زمان بازداشت یک تماس تلفنی داشته باشند. در واقعیت، هیچ قانونی در مورد تماس تلفنی وجود ندارد و اگر جرم جدی انجام داده باشید هرگز به شما اجازه برقراری تماس داده نخواهد شد، چون باعث پیچیده شدن تحقیقات می‌شود. اگر هم مرتکب جرم مهمی نشده باشید می توانید چندین بار با نزدیکان خود تماس بگیرید.

شلیک همزمان با دو اسلحه غیر عملی است


در فیلم‌های اکشن در دهه ۱۹۸۰ و ۹۰ میلادی، شخصیت‌های قهرمان با شلیک‌های دو اسلحه‌ای خود، صحنه‌های اکشن ماندگاری را خلق کرده اند. منطق استفاده از دو اسلحه هم این بود که همیشه دو اسلحه بهتر از یکی است و تعداد گلوله‌های بیشتر خواهد شد؛ اما در واقعیت، شلیک با دو اسلحه غیرممکن است. تعداد شلیک‌های موفق و دقیق‌تر با یک اسلحه بیشتر از دو اسلحه خواهد بود.

ضامن نارنجک را نمی‌توان با دندان کشید


باور‌های نادرست زیادی در مورد نارنجک‌ها در فیلم‌های سینمایی وجود دارد، اما فقط قصد داریم در مورد نحوه کشیدن ضامن آن در فیلم‌های سینمایی بحث کنیم. نارنجک‌ها پر از ترکش هستند و می‌توانند آسیب زیادی به محیط اطراف بزنند، بنابراین ضامن آن‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شود که به این راحتی را از جایش تکان نخورد. البته انواع مختلفی از نارنجک‌ها وجود دارد اما در هر مورد از آن‌ها، تلاش برای کشیدن ضامن با دندان به آسیب دیدگی دندان‌های شما منجر خواهد شد.

غرق شدن در شن‌های روان باعث مرگ نمی‌شوند


در فیلم‌های سینمایی اگر شخصیتی تصادفا در شن‌های روان بیفتد و کسی برای کمک در اطراف او نباشد، مرگ وی حتمی است. این موضوع ممکن است در دنیای واقعی مشکل ساز شود، چون افرادی که در شرایطی مشابه گرفتار می‌شوند خیلی زود وحشت می‌کنند و شرایط را برای خودشان بدتر می‌کنند. در واقعیت اگر برای شما چنین اتفاقی بیفتد به راحتی می‌توانید خودتان را نجات دهید.

اغراق در مورد حس بویایی کوسه‌ها


با اطلاعاتی که در فیلم‌های سینمایی به مخاطبان نشان داده می‌شود، عده‌ای تصور می‌کنند نوعی از کوسه‌ها وجود دارند که از کیلومتر‌ها دورتر می‌توانند یک قطره خون را حس کنند. اگرچه نمی‌توان گفت که کوسه‌ها حس بویایی خوبی ندارند، اما به اندازه‌ای هم که در فیلم‌های سینمایی اغراق شده حس بویایی آن‌ها خوب نیست.

منبع: Listverse

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
alireza
۲۳:۲۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
در مورد شهابسنگ اطلاعات درستی ارائه ندادید‌. در بقیه موارد تخصصی ندارم نظر نمیددم
ناشناس
۲۳:۰۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
ی چیزه دیگه درباره اتش توفیلماهست که کسی تامستقیما درون اتش نیفته نمیسوزه مثلا اگر بالای یک درخت باشه ویااز طنابی اویزان شه زیره پاشم پراز شعلهای اتش باشه اصلا نمیسوزه درواقعیت حرارت برخاسته از اتش خیلی داغه حتی گاز ودود اتشم خفه کننده هست
ناشناس
۲۳:۰۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
مطلب عالی بود.
از این مطالب بیش تر بذارید ممنونم واقعا جالب و دیدنی
ناشناس
۲۳:۰۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
یک نفر مثل اینکه بدجوری آتیش گرفته.نکنه از سازنده های این فیلم های دوزاری هستی؟؟
ناشناس
۲۲:۵۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
مفید بود
حامد
۲۲:۳۵ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
خیلی جالب بود
صادق
۲۲:۳۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
پا گذاشتن روی مین از همه مهمتره
توی اکثر فیلمها دیدم وقتی بازیگر پاشو روی مین میزاره تا موقعی که برنداشته منفجر نمیشه ولی واقعیت اینه که وقتی کسی پاشو بزاره روی مین مکانیزم عمل میکنه و خدانگهدار ، شما پاتو گذاشتی رو مین خودش بلندت میکنه نیازی به تکون نخوردن نداره
امیر
۲۰:۱۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
ممنون، اطلاعات واقعا جالبی بود
ناشناس
۲۱:۳۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
آخه کلاس چندی عمویی که انقدر ذوق زده شدی
قریشی
۲۲:۱۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
یکی از مطالبتون کاملا غلط بود ... شهاب سنگ در اثر تماس با هوای جو در سرعت بالا کاملا گداخته میشود و حتی لایه های سطحی اون ذوب و یا تبخیر میشن به همین دلیل است که میگن جو زمین در برابر شهاب سنگها بعنوان یک محافظ عمل میکنه و شهاب سنگ های کمی سالم به زمین میرسند و یا لااقل بخش عمده جرم شهاب سنگ ها در مسیر عبور از جو تبخیر میشن . مثال بارز این قضیه رو در اجرام آسمانی که جو ندارند میشه کاملا بصورت مشهود مشاهده کرد مانند سطح ماه که هزاران حفره ناشی از برخورد روی اون وجود داره و علتش هم سالم رسیدن شهاب سنگها به سطح ماه بعلت نبودن جو در اطراف ماه هست
ناشناس
۲۳:۰۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
عجب
تو چند کلاس سواد داری که کلمه ای به اسم فرهنگ نشنیدی؟؟
بی فرهنگ بی دانش
ناشناس
۱۹:۴۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
یه مقدار مطالعه بد نیست. وقتی یه شهاب سنگ به جو زمین وارد میشود در ابتدا ی ورود به لایه های بیرونی دمای 300درجه رو تحمل میکنه تا وقتی که به لایه های پایین تر و نزدیک تر به زمین میرسه دمایی در حدود سطح خارجی خورشید که نزدیک به 6000 درجه میشود دارد
ناشناس
۲۳:۴۰ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
شما خودت هیچی مطالعه نکردی
دمای خورشید و ستاره هایی بزرگ تر از خورشید بالای 15 میلیون درجه هستش
شما فقط تصاویر ناسا از ستاره های مختلف و اطلاعات به دست اومده رو ببین
اما شهاب سنگ ها به علت سرمای فضا سرد هستند
ناشناس
۱۹:۳۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
عالی بود
ناشناس
۲۱:۳۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
میشه بپرسم چیش عالی بود!
ناشناس
۲۳:۰۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
واقعا بی نظیر بود
تا امروز چند موردش رو نمیدونستم
ناشناس
۲۳:۴۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
میشه بپرسم چیش عالی نبود؟؟
یک مقاله کامل و پر از دانش و دارای کاملی از مجموعه سواد رسانه ای
ناشناس
۱۹:۱۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
ممنون از نویسنده گرامی
ناشناس
۲۱:۲۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
چشماتو وا کن منبعش خارجی اینا ننوشتن که تشکر میکنی
ناشناس
۲۳:۰۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
بالاخره مترجم که داشته
ناشناس
۲۳:۰۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
جنابی که نوشتی چشماتو وا کن خودتون چشماتونو وا کنید اینها درسته ننوشتن ولی ترجمه که کردن! والا تا هزار سال اینو نمیرفتی بخونی
ناشناس
۱۹:۱۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
عجب
ناشناس
۱۵:۳۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
خبره یا گزارشه ؟
ناشناس
۱۸:۲۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
بالاخره زحمت کشیده نویسنده این متن و بهتر هست به جای این سوال، قدر شناس باشیم و از او تشکر کنیم بابت مطلبش