سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احیای رشته های منسوخ شده صنایع دستی همدان طی ۸ سال/استفاده از فضای مجازی برای توسعه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: ۱۰ رشته منسوخ شده صنایع دستی این استان در هشت سال گذشته احیا شده است.

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،با اشاره به اینکه صنایع دستی بخشی از تاریخ بشری محسوب می‌شود که وابسته به مرز‌ها نیست و متعلق به همه انسان‌ها است، بیان کرد:باید تلاش کنیم همه جوامع بیشتر با ظرفیت‌های هنری حوزه صنایع دستی کشورمان پی ببرند واستفاده از فضای مجازی برای توسعه این حوزه یکی از پتانسیل‌های است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او با بیان اینکه پشم ریسی یکی از رشته‌های منسوخ شده بود که با احیای آن ۱۵۰ نفر اشتغالزایی شده است گفت: فعالان این رشته در روستای «ده موسی» و «درانه» هستند و تمام محصولات تولیدی آن‌ها توسط تولیدکنندگان تبریزی پیش خرید می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه نازک کاری چوب، حلبی سازی و جاجیم بافی در حال از بین رفتن است که باید در ملایر و تویسرکان احیا شود افزود: ۸۵ رشته صنایع دستی در این استان وجود دارد که سه رشته شاخص بومی است.

این مسئول اضافه کرد: ۴۵ هزار نفر در ۳۱ هزار کارگاه صنایع دستی اشتغال دارند که یک چهارم آن‌ها در شهرستان ملایر، یک چهارم در تویسرکان و مابقی در لالجین و همدان هستند.

مالمیر ابراز داشت: در تولید صنایع دستی، استان همدان رتبه دوم کشور را کسب کرده است و در تولید مبلمان رتبه اول را داریم.

او با بیان اینکه سال گذشته ۴۲ میلیون دلار صنایع دستی از استان صادر شده است، اظهار داشت: تقویت کانون‌ها و خوشه‌های تولید صنایع دستی در روستا‌هایی از جمله اشترمل، جیجانکوه در تویسرکان  و روستاهای حاجی‌آباد، توچغاز، می‌آباد، داویجان، حرم‌آباد و جوراب شهرستان ملایر از دیگر اقدامات در این زمینه است.
انتهای پیام/ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.