سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سازمان ملل: وضعیت یک میلیون نفر در میانمار بحرانی است

سازمان ملل در بیانیه‌ای از وضعیت بحرانی یک میلیون نفر در میانمار خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یک میلیون نفر در میانمار به کمک احتیاج دارند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «یک میلیون نفر در میانمار به دلیل درگیری میان ارتش و گروه‌های داخلی و همچنین مشکلات اقتصادی ناشی از کودتا در این کشور، به کمک نیاز دارند.»

همچنین امروز (پنج‌شنبه) منابع خبری از کمک ۳۰۰ هزار دلاری کره‌شمالی به سازمان ملل برای میانمار خبر دادند. داده‌های سازمان ملل بیانگر آن است که این اولین کمک پیونگ‌یانگ از سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) به این کشور است.

کره شمالی در سال ۲۰۰۵  و یک سال پس از سونامی ویرانگر در آسیای جنوب شرقی ۱۵۰ هزار دلاری به میانمار، اندونزی، هند، تایلند، مالزی، مالدیو، و سریلانکا کمک کرد. گفته می‌شود کره‌جنوبی نیز کمکی ۶۰۰ هزار دلاری به میانمار داشته، اما تبادلات تجهیزات جنگی خود به این کشور را قطع کرده است.

به تازگی «آنگ سان سوچی» رهبر سابق میانمار محاکمه شده است. او که در پی کودتا سرنگون شده بود به اتهام نقض محدودیت‌های مرتبط با همه گیری کرونا محاکمه شد. همزمان با اعلام این خبر صد‌ها نفر در رانگون با لغو ممنوعیت تظاهرات به خیابان‌ها آمدند و حمایت خود را از آنگ سان سوچی اعلام و به محاکمه نمایشی وی اعتراض کردند.

آنگ سان سوچی در همان روز کودتای اول فوریه دستگیر شد و از چهار ماه پیش در حبس خانگی به سر می‌برد. میانمار در بهمن ماه سال گذشته شاهد کودتایی نظامی بود که از آن زمان تا به امروز بیش از ۷۵۰ نفر از معترضان به نظام سیاسی و دموکراسی این کشور به ضرب گلوله نیرو‌های امنیتی کشته شدند.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در آبان ماه توانست با کسب ۸۳ درصد آراء در انتخابات مجلس پیروز شود، ولی ارتش نتیجه این انتخابات را نپذیرفت و اعلام کرد در روند آن تقلب صورت گرفته و باید دوباره برگزار شود. همین امر موجب آغاز اختلافات داخلی و در نهایت کودتای نظامی در این کشور شد. میانمار تا سال ۲۰۱۱ و پیش از آغاز اصلاحات سیاسی به دست نظامیان اداره می‌شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.