سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خرید تضمینی دام راهی برای حمایت یا هدایت دامداران به سوی دلالان

این روزها خرید تضمینی دام از دامداران تبدیل به مسئله پیچیده ای شده،اگر دامدار نفروشد توان سیر کردن شکم دام ها را ندارد و اگر هم قصد فروش داشته باشد و زمانی نداشته باشد خریداری نیست.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، ایران طول و عرضش پر از مردمانی است که برای کسب روزی حلال مشغول کارند و توکل آنها بر آن بالا سری است . در هر گوشه از کشورمان هر کسی مشغول به کاری است برخی نجار، برخی نانوا، برخی مهندس، برخی دکتر و .... در این میان برخی هم مشغول به شغل پر زحمت دامداری.

شاید اگر یک روز خود را همراه با آنها کنیم تازه متوجه شویم که این شغل چقدر سنگین و پر زحمت است. خورشید که قصد بالا آمدن می کند دامدارها همراه دام هایشان از خانه بیرون می زنند و راهی دشت و دمن می شوند. کار به همین راحتی نیست نگهداری از دام ها خود توان بالایی می خواهد اینکه باید حواسشان باشد تا دام ها را برای چرا کجا ببرند و یا حتی گم یا حتی تلف نشدن دام ها بر اثر بیماری از دغدغه های یک دامدار است . اما جلوتر که می رویم و دام ها حسابی پروار شدند آماده فروش می شوند و باید گفت این بخش کار از دیگر دغدغه های این نوع مشاغل است . 

این دامداران زحمتکش با این حجم از زحمت باید حمایت شوند این حمایت ها به چه شکل است؟

خرید تضمینی دام ها راه حلی برای حمایت از دامداران و عشایر

هر سال فصل بهار که می شود از ماه اول تا سومین ماه زمان خرید تضمینی دام هاست و روستاییان و عشایر دام های خود را برای فروش به دولت آماده می کنند.

قیمت ها از قبل برای هر نوع دام اعلام می شود اما مشکل جای دیگری است اینکه این خرید تضمینی هم قیمت راضی کننده ای ندارد و هم اینکه حجم مشخصی برای خرید وجود دارد که باعث می شود  تنها تعدادی از  دام  ها به فروش برسد که این بازهم به مذاق دادمدار و عشایر خوش نمی آید چرا که یکسال زحمت کشیده و گوسفندان را پروار کرده اند تا فروش داشته باشند اما به زمان فروش که می رسند همه چیز بر وفق مراد پیش نمی رود. 

تکلیف  دام های باقی مانده از بازار فروش تضمینی چه می شود؟ 

باز هم دامداران مانده اند با حوضشان، تکلیف چیست؟ این میان راهی که می ماند  فروش به دلالان و اگر این گزینه هم جواب ندهد و دلالان  هم به قول معروف بز خری کنند دامداران و عشایر کلی دام روی دستشان مانده که حتی از پس نگهداری آن بر نمی آیند.

خشکسالی هم امسال دردی روی دردهای دیگر عشایر و دامداران شده است مراتع و دشت ها با وجود خشکسالی ها و گرمای زیاد خشک شده اند و یا اصلا مثل سال های قبل علوفه ندارند و این موضوع باعث شده تا قیمت علوفه بالا برود . پس این میان نگهداری دام برای آنها اصلا به صرفه نیست .

وقتی دام زنده به بازار به اندازه کافی نمی رسد چه اتفاقی می افتد؟ 

بازار خرید گوشت امسال دیدن نداشت گرانی گوشت بیداد کرد و بسیاری در این یکسال شاید حتی مجبور به حذف این ماده پروتئینی از سفره هایشان شدند. حال فکرش را کنید اگر دام به اندازه نیاز به بازار تزریق نشود چه قمر در عقربی خواهد شد. 

اما بازهم برگردیم بر سر موضوع خرید تضمینی دام  در استان های ایلام، فارس و خراسان جنوبی که خرید تضمینی در این فصل در حال انجام است . 

خرید تضمینی دام مازاد عشایر در خراسان جنوبی کلید خورد

فرهادی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: خشکسالی‌هایی که در استان داشتیم مشکلات زیادی را برای دامداران و عشایر به وجود آورده که برای حمایت از دامداران و عشایر زحمت کش طرح خرید تضمینی دام مازاد در استان آغاز شده است.

او افزود: با استفاده از ظرفیت کشتارگاه‌های استان این دام‌ها توسط سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی از دامداران و عشایر خریداری می‌شود.

فرهادی بیان کرد:این طرح با هدف حمایت از دامداران و عشایر در جهت کمک به افزایش درآمد آن‌ها و جلوگیری از ضرر دامداران در صورت مشکلات تامین نهاده‌های دامی شروع شده و در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هدف ما حفظ ذخایر دامی استان و حمایت از عشایر و دامداران است، تصریح کرد: بره و بزغاله ۵۰ هزار تومان، بز نر ۴۵ هزار تومان ، قوچ ۴۵ هزار تومان و بز و میش نیز به مبلغ ۳۲ هزار تومانن از عشایر و دامداران خریداری خواهد شد.

خرید تضمینی دام و خرید امانی دو طرح حمایتی

احمد طمراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: قیمت خرید حمایتی دام زنده بالای چهل هزار تومان به ازای هرکیلوگرم تعیین شده است و به ازای هر کیلوگرم دام زنده، سه کیلوگرم نهاده وارداتی با ارز ترجیحی در اختیار دامدار قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه دام خریداری شده در کشتارگاه ذبح، بسته بندی و فریز می‌شود، گفت: در قالب ترمیم ذخایر استراتژیک کشور که در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام است ذخیره سازی و در موارد بحرانی در حوزه تنظیم بازار از آن‌ها استفاده می‌شود.

طمراسی با اشاره به اینکه وضعیت استان فارس در زمینه تولیدات بخش کشاورزی به قدری گسترده است که حتی امکان کمک کردن به منافع ملی و سایر استان‌ها را نیز دارد، گفت: خرید دام امانی از عشایر به منظور سرعت بخشیدن به خروج دام از مراتع، طرح حمایتی دیگری است که در دستور کار قرار دارد.

به گفته او؛ خرید دام حمایتی با هدف جلوگیری از ضرر و زیان اقتصادی جامعه عشایر انجام خواهد شد، زیرا انباشت دام و نبود مرتع باعث عرضه دام توسط عشایر با قیمت‌های نازل به بازار و وارد شدن زیان به این جامعه خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: در کنار این موضوع حفظ مراتع هم به عنوان یکی از منابع پایه برای ما مهم است، چون اگر دام به همان تعداد و نسبت در مراتع ما در حال چَرا باشد همین حداقل پوشش گیاهی هم با یک چَرای مفرط آسیب دیده و اثر مستقیم این آسیب در سال بعد به عشایر بر می‌گردد.

طمراسی با اشاره به اینکه خشکسالی حادث شده در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است، گفت: استان فارس بیشترین تاثیر منفی را در خشکسالی اخیر در ابعاد مختلف داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: جامعه عشایری این استان بزرگترین جامعه عشایری کشور است که نقش موثری در تولید مواد پروتئینی کشور دارد و تاثیر خشکسالی بر این جامعه یک تاثیری جدی و موثری است در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی خرید حمایتی دام زنده از عشایر را در دستور کار قرار داد.

۵۷ هزار راس دام از عشایر استان ایلام خریداری می شود

یاسمی مدیرکل امور عشایری استان ایلام با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی مشکلاتی گریبان گیر عشایر استان شده است بیان داشت : در راستای درخواست مردم و تنظیم مازاد دام استان ،مجوز خرید ۵۷ هزار راس دام زنده به استان اختصاص داده شده که کار اجرایی خرید آن از روز های آینده شروع خواهد شد.

یاسمی با بیان اینکه این میزان جوابگوی تقاضای استان نیست اظهار داشت : مازاد دام عشایر استان در سال حدود ۳۰۰ هزار راس است که برای خرید تضمینی نیازمند سه برابر مقدار فعلی یعنی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار راس هستیم .

وی ادامه داد: در این طرح به ازای خرید هر کیلو دام زنده ، ۳ کیلو جو دولتی با قیمت ۲۵۰۰ تومان به عشایر تخیص می یابد .

مدیر کل امور عشایری استان ایلام تصریح کرد : با توجه به خشکسالی و کمبود علوفه ، از ابتدای سال تا امروز ۲ هزار تن علوفه دولتی در بین دام عشایر توزیع شده که پیش بینی می شود تا پایان امسال به ۳۰ هزار تن برسد .

حال باید مسئولین امر به فکر باشند و برنامه های خود را طوری بچینند تا به قول معروف نه سیخ بسوزد نه کباب . هم دامدار و عشایر بتوانند نتیجه زحمات خود را ببینند و هم بازار بدون گوشت نباشد تا این نبودن ها بهانه های باشد برای بالا بردن قیمت گوشت و در نهایت خوردن گوشت آرزو شود. 

گزارش از رقیه سیف الهی 

انتهای پیام/ب

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.