سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس اقتصادی:

۶۰ درصد از مشاغل کشور رسمی نیست!

عزیزخانی گفت: دولت آینده برای بهبود اشتغال زایی باید کاهش بی ثباتی اقتصاد کلان را در نظر بگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عزیزخانی کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که، چه اقداماتی رئیس جمهوری آینده و دولت او باید در خصوص اشتغال واقعی و پایدار انجام دهد؟، اظهار کرد: تدوین راهبردی بلندمدت و جامع برای اشتغال زایی مهم‌ترین اقدامی است که دولت آینده باید در جهت اشتغال زایی انجام دهد. تاکنون اشتغال زایی در اولویت هیچ کدام از دولت‌هایی که بر سرکار آمدند، نبوده است.


  • بیشتر بخوانید

دستورالعمل تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در سال ۱۴۰۰


کارشناس اقتصادی بیان کرد: یک سری شروط لازم و کافی در راهبرد اشتغال زایی وجود دارد که شروط لازم از جمله، کاهش بی ثباتی اقتصاد کلان و بهبود کسب و کار و به نوعی سیاست‌های اتخاذی دولت در خصوص، نرخ ارز، قیمت حامل‌های انرژی و سایر موارد باید قابل پیش بینی باشند. مورد دیگر پیش بینی پذیر بودن اقتصاد است که از شروط لازم اشتغال زایی است.

او افزود: با توجه به چالش‌های موجود در بازار کار از جمله، حجم گسترده اشتغال غیر رسمی که حدود ۶۰ درصد از اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد، عدم تطابق شغلی موجود در کشور از جمله شروط کافی اشتغال زایی است.

کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که، دولت چه اقدامی باید در جهت تغییر محسوس در بازار کار انجام دهد؟، گفت: ۶۵ درصد اشتغال زایی برای بنگاه‌های کوچک است و بنگاه‌های کوچک هم نسبت به تحولات اقتصاد کلان و شوک‌هایی که ممکن است به اقتصاد کشور بیایند، به شدت حساس هستند.

عزیزخانی بیان کرد: تاکنون حمایت‌هایی که برای بنگاه‌های کوچک در نظر گرفته شده، صرفا تزریق منابع بدون هیچ هدفمندی و راهکار خاصی بوده و مشاغلی هم که از این طریق ایجاد شده، مشاغل کم کیفیت بوده و وضعیت بازار کار را بحرانی‌تر کرده است.

او در پایان بیان کرد: رویکرد دولت از رویکرد توانمند سازی و صرفا اشتغال زایی برای کسب درآمد ۲ ساله برای مردم که رویکردی ناپایدار است باید به رویکرد توسعه‌ای تغییر کند. اگر دولت جدید بتواند زنجیره ارزش را میان بنگاه‌های کوچک و بزرگ ایجاد کند تا برای بنگاه‌های کوچک بازاریابی اتفاق بیفتد، اشتغال این بنگاه‌ها پایدار خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.