به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی معتمد معاون سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ایجاد، توسعه و تقویت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی باید در اولویت سیاستهای حمایتی و اجرایی سازمان قرار گیرد تا با مشارکت تشکلهای بخش کشاورزی و حذف واسطههای غیرضروری، ساختار بازار محصولات کشاورزی اصلاح شود.
او افزود: در راستای اهداف و وظایف قانونی سازمان تعاون روستایی که با نظارت، هدایت و حمایت سازمانی توسط تعاونیهای تحت پوشش محقق میشود، فروشگاههای مصرف و مراکز عرضه محصولات کشاورزی در شرکتها و اتحادیههای تعاونی روستایی همواره سعی در خدمترسانی و توزیع محصولات کشاورزی و کالاهای مصرفی مورد نیاز اعضا دارند.
معاون سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: نحوه و نوع این خدمات در مقاطع مختلف و بسته به شرایط جامعه دچار تغییراتی شد که در این راستا سازمان تعاون روستایی همواره در جهت بهینه سازی این خدمات تلاش میکند.
معتمد افزود: این فروشگاهها و مراکز عرضه، همانند پلی میان تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و مصرف کنندگان بوده که در شرایط حساس و بحرانی اقدام به توزیع محصولات کشاورزی و مایحتاج ضروری مردم میکنند و در این راستا میتوان این فروشگاهها و مراکز عرضه را بازوی توانمند و کمکی در زمینه اجرای سیاستهای کنترلی دولت و وزارت متبوع معرفی کرد.
معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ضمن ارزیابی وضعیت موجود گفت: در فرآیند انتقال محصولات کشاورزی از تولیدکننده تا مصرف کننده نهایی لایههای مختلفی از واسطهها در زنجیره عرضه محصولات کشاورزی وجود دارند که بسیاری از این واسطهها بدون خلق ارزش یا ارائه خدمات اقتصادی مؤثر با افزایش قیمت نهایی به ضرر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمل میکنند، لذا ایجاد، توسعه و تقویت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی باید در اولویت سیاستهای حمایتی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قرار گیرد تا با مشارکت تشکلهای بخش کشاورزی و حذف واسطههای غیرضروری، ساختار بازار محصولات کشاورزی اصلاح شود.
این مقام مسئول همچنین افزود: این مهم با ایجاد روستا بازارها در کنار فروشگاههای مصرف که در آن کشاورزان و تشکلهای بخش کشاورزی بتوانند محصولات خود را با حذف واسطههای غیر ضرور به دست مصرفکنندگان نهایی برسانند، محقق خواهد شد.
او ضمن اشاره به فروشگاههای مصرف در حال فعالیت اظهار کرد: در حال حاضر مجموعاً یک هزار و ۷۳۸ فروشگاه مصرف فعال در امر تهیه و توزیع کالاهای اساسی و مصرفی مورد نیاز روستاییان فعالیت میکنند.
معتمد در ادامه بر اهمیت روستا بازارها تاکید کرد و گفت: سازمان تعاون روستایی در راستای خرید محصولات کشاورزی تولیدی توسط کشاورزان، ۱۴۵ روستا بازار را راه اندازی کرده که این تعداد تا پایان سال به ۲۵۰ روستا بازار ارتقا خواهد یافت که ایجاد ۵۲۴ روستا بازار نیز در آینده نزدیک در دستور کار این سازمان قرار دارد.
معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ضمن بیان برنامههای سازمان در ارتقا سطح فروشگاهها و مراکز عرضه محصولات کشاورزی گفت: سازمان تعاون روستایی بنا دارد در جهت نیل به اهداف و چشم اندازهای سازمان، در راستای خدمات رسانی هرچه بهتر به اعضا و جامعه روستایی کشور و در جهت حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، با اتکا به زیرساختهای موجود و در اختیار داشتن ۳۰ برند محصولات تولیدی شبکه به همراه کارخانجات و کارگاههای متعدد صنایع تبدیلی و تکمیلی، اقدام به راه اندازی مراکز خرید، نگهداری و عرضه محصولات و شبکه حمل و نقل متعلق به تعاونیها به منظور تأمین نیاز مصرف کنندگان با اولویت کشاورزان تحت پوشش شبکه کند.
معتمد در پایان تصریح کرد: در جهت دستیابی به این هدف، ایجاد و توسعه مراکز خرید و جمعآوری محصولات کشاورزی به منظور تحقق تجارت بین شبکهای و تأمین کالاهای مورد نیاز در فروشگاهها و روستا بازارها به طور جدی در دستور کار این سازمان قرار دارد.
انتهای پیام/