سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

دوغارون مهم‌ترین گذرگاه صادراتی ایران/ توقف مرزی، مشکلی باسابقه!

وجود گمرک و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، این مرز را به یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های رسمی و بین المللی کشور بدل کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  مرز دوغارون در مسیر‌های ترانزیتی مهم جهان از جمله کریدور حمل و نقل اروپا-قفقاز-آسیا، کریدور ۱۶ هزار کیلومتری جاده ابریشم، کریدور ریلی تار و بزرگراه آسیایی قرار دارد و حلقه وصلی میان خاورمیانه و آسیای مرکزی و شرق آسیا به حساب می‌آید، حوزه مسافری مرز دوغارون به گونه‌ای است که در دوران قبل از شیوع ویروس کرونا محل تردد چهارهزار مسافر خارجی و داخلی بوده است.


بیشتر بخوانید


۵ اسفند ۹۸؛ مرز بسته شد

همانطور که شروع همه گیری کرونا  اکثر مسایل هدف قرار داد، تردد و عبور و مرور در مرز دوغارون هم از این قائله مستثنا نبود در تاریخ پنجم اسفندماه ۹۸ دولت و شورای امنیت ملی افغانستان بدون هماهنگی با طرف ایران، اقدام به بستن مرز خود کرد؛ اقدامی که به دلیل شیوع ویروس کرونا انجام و موجب سرگردانی مسافران در پشت مرز یعنی دوغارون شد.

روز بعد دوباره با مصوبه شورای امنیت ملی افغانستان پایانه مسافری بر روی مسافران گشوده و عبور و مرور با نظارت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان تایباد انجام شد.

همچنین جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در تاریخ ششم اسفندماه ۹۸ در توئیت خود نوشت: طبق تصمیم کمیته کاری ویروس کرونا سفر به ایران، بر اساس دستورالعملهای سازمان بهداشت جهانی، اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت (صحت عامه) و با تفاهم وزارت امور خارجه افغانستان انجام خواهد شد؛ هم اکنون مسافران می‌توانند از دو طرف مرز عبور کنند.

۲۵ بهمن ۹۹؛ مرز اسلام قلعه در دل آتش

ساعت ۱۲ روز ۲۵ بهمن ۹۹ بود که دود حاصل از آتش سوزی تانکر‌های حامل سوخت در مرز اسلام قلعه افغانستان به آسمان برخاست؛ از همان لحظات اولیه حادثه استاندار هرات از ایران درخواست کمک کرد و در پی آن ۱۱ خودروی آتش نشانی و ۳۲ آتش نشان به مرز اسلام قلعه اعزام شدند.

هیئت بخش خصوصی و نمایندگان مجلس افغانستان نمونه گیری غیر اصولی گاز مایع را علت حادثه در مرز اسلام قلعه اعلام کرد که طبق آمار و ارقام حدود هزار کامیون و تریلر در آتش سوخت.

پایش بیش از ۳۰ هزار مسافر ورودی در مرز دوغارون

پیروی مصوبات پنجاه و نهمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مسئولیت کنترل بهداشتی در گذرگاه‌های رسمی به جمعیت هلال احمر واگذار شد و این کنترل‌های بهداشتی نیز در مرز دوغارون از ۲۵ اسفندماه ۹۹ آغاز شد.

هادی رمضانی رئیس جمعیت هلال احمر تایباد به خبرنگار ما می‌گوید: از آغاز پایش‌ها تا کنون تعداد ۳۳ هزار و ۹۵۰ نفر از مسافران ورودی در مرز دوغارون از لحاظ بهداشتی پایش شدند که شامل تب سنجی، آموزش نکات بهداشتی و رعایت فاصله فیزیکی می‌شود.

او می‌افزاید: از این تعداد دوهزار و ۸۲۱ نفر مشکوک به کرونا شناسایی و به مرکز مراقبت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان تایباد مستقر در مرز دوغارون ارجاع داده شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر تایباد ادامه می‌دهد: اهداف این طرح کنترل بهداشتی مبادی مرزی، شناسایی و غربالگری، افزایش ضریب نظارت بر تردد مسافران ورودی و هدایت افراد بیمار به مراکز درمانی هستند؛ هم‌اکنون تمامی راننده‌های ترانزیت در پایانه مسافری دوغارون به علت جلوگیری از سرایت کرونای هندی به کشور مورد پایش قرار می‌گیرند.


بیشتر بخوانید


توقف مرزی، مشکل سابقه دار در مرز دوغارون

محمود امتی نائب عضو هیئت اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان و رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی می‌گوید: عمده مشکلی که محمولات تجاری و ترانزیت در مرز دوغارون دارند توقف‌های مرزی و کندی تردد از این مرز به اسلام قلعه افغانستان است که این موضوع دارای سابقه زیادی می‌باشد.

او می‌افزاید: قست عمده‌ای از علل توقف‌ها در مرز دوغارون مربوط به امکانات گمرک اسلام قلعه می‌شود که می‌توان به تعداد کم باسکول و ثبت راهنامه بین المللی در این مرز اشاره کرد؛ اما طبق توافقی قرار شد طرف افغانستان مشکلات باسکول و ثبت راهنامه را بهبود بخشد و ساعت کاری در دوسوی مرز افزایش یابد که شاهد افزایش تردد‌ها هستیم.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی به علل کندی تردد‌ها در مرز دوغارون اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: عواملی همچون مدیریت واحد مرزی یک مرز دو درب و دو قانون تردد‌ها را کند می‌کردند که با حل این مسائل با کمک مرزبانی و اداره گذرنامه امور مرزی در دوغارون تسهیل شد.

بهسازی نقطه اختلافی، مسهل ورود و خروج

حد فاصل بین خروجی گمرک دوغارون و ورودی گمرک اسلام قلعه نقطه اختلافی ایران و افغانستان است که وضعیت زیرساختی آن مانند آسفالته نبودن مطلوب نبود؛ هم اکنون با توافق ایران و افغانستان و همکاری مهندسان ایرانی و افغان این مسیر درحال بهسازی است.

امتی در این خصوص بیان می‌کند: بهسازی مسیر نقطه اختلافی به افزایش عبور و مرور کامیون‌ها در مرز کمک می‌کند و همچنین مسیر خروجی پایانه مرزی دوغارون هم نیاز به تعریض سازی دارد.

او تصریح می‌کند: علاوه بر این موارد نیاز است تا دروازه‌هایی برای خروج و ورود طراحی، عبور و مرور مسافری تفکیک و مسیر‌هایی برای تفکیک کالا‌های صادراتی از قبیل ترانزیت و سوخت درنظر گرفته شود.

امکان ورود و خروج دوهزار دستگاه کامیون در مرز دوغارون

نائب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی تاکید می‌کند: اگر در مرز دوغارون زمینه ورود و خروج روان و حتی شبانه روزی ایجاد شود امکان ورود و خروج دوهزار دستگاه کامیون را در پی دارد.

امتی اظهار می‌کند: افغانستان بنا به نیازی که به ایران دارد به طور طبیعی مشتاق خریداری و واردات کالا از کشورمان به طور ارزانتر و امن‌تر است.

او می‌افزاید: رفع موانع مرزی و صادرات نتایج مثبتی همچون عدم توقف ناوگان ملی، ایجاد گردش مالی برای محصولات تولیدکننده و محمولات صادرکننده ایرانی و افغانستانی و ابقای این موانع نتایج منفی مانند افزایش هزینه‌ها و افزایش کرایه حمل را در پی خواهد داشت.

بنا به جایگاه مرز دوغارون در ارتقا و رونق روابط اقتصادى برد-برد با افغانستان باید در نوع نگرش فعلی تجدید نظر نموده و با نگاه اقتصادى و جذب مشارکت بخش خصوصی در تسریع طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادى دوغارون از این فرصت به نحو احسن بهره برد.


گزارشگر: امیرحسین چهاریاری

انتهای پیام// ا. چ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۵۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
گزارش خیلی پرمحتوایی بود احسنت
ناشناس
۰۹:۳۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
گزارش خیلی خوبی بود
ناشناس
۰۹:۳۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
واقعا باید همسایه ها رو دریابیم
ناشناس
۰۸:۵۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
احسنت گزارش خوبی بود