سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است

امانی طهرانی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی محسوب می‌شود، زیرا بر سه اصل اتقان، اصالت و استقلال استوار است.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در اولین نشست علمی و تخصصی ماهانه به مناسبت یکصدمین سال تاسیس شورای عالی با عنوان «گفت‌وگو در شورای عالی آموزش و پرورش و افق گشایش در عرصه تعلیم و تربیت» که با حضور اسدالله مرادی استاد دانشگاه فرهنگیان، مدیران و کارشناسان این شورا در سالن جلسات دبیرخانه آن برگزار شد، گفت: ما در شورای عالی یک شعار را دنبال می‌کنیم اینکه شورای عالی یک سرمایه ملی است و این سرمایه به سه دلیل است؛ یکی اصالت دوم اتقان و سومین مورد استقلال شورای عالی است.

او با اشاره به این سه سرمایه شورای عالی اظهار کرد: اصالت خریدنی نیست، یعنی اینکه یک چیزی اصالت یا دارد و یا ندارد؛ اینجا اصالت، قدمت و پیشینه تاریخی قوی دارد و ما مفتخریم که در یک بنای یکصد وبیست و پنچ ساله داریم نفس می‌کشیم و کار می‌کنیم و نسبت به این پیشینه غنی احساس مباهات و مسئولیت می‌کنیم.

امانی طهرانی با اشاره به سرمایه دوم این شورا، افزود: شورای عالی بنایی است که استقلال دارد و این استقلال باعث می‌شود که سرمایه خود را حفظ کند. ملت و مردم باید متکی باشند به اینکه یک جایی هست که در آنجا نظام آموزش و پرورش را رصد می‌کنند و تصمیم‌های درست و منطقی برای توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش می‌گیرند.

او با اشاره به ضرورت حفظ استقلال شورای عالی، اظهار کرد: این استقلال به معنای جدایی نیست بلکه به معنای واقعی کلمه بنای مستحکمی است که ارتباط موثر و اثربخشی با بخش‌های مختلف برقرار می‌کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سرمایه سوم این شورا، بیان کرد: محور سوم اتقان کار شورای عالی است، یعنی مصوبات که نتیجه کارشورای عالی است، دارای ارزش و قوام هستند؛ اوج این بنای با حشمت به این است که از این سه مشخصه و ویژگی خود به نحو مطلوب پاسداری کند.

امانی طهرانی گفت: این سه سرمایه به ویژه اتقان انجام نمی‌شود مگر با آگاهی؛ یعنی عمل آگاهانه است که عمل متقنی است؛ عملی که از آگاهی درونی و پیرامونی لازم و از اعتبار کافی برخوردار باشد.

شورای عالی آموزش و پرورش  یک نهاد برخواسته از بطن مردم است

او با اشاره به لزوم حضور افراد اندیشمند و صاحب نظر تعلیم و تربیت در شورای عالی، افزود: یکی از مباحثی که باید مورد توجه جدی ما قرار گیرد، حضور افراد برجسته، اندیشمند و صاحب سبک و نظر در حوزه تعلیم و تربیت در شورای عالی و ارائه دیدگاه‌ها و ایده‌های خود درباره آن است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: شورای عالی یک نهاد برخواسته از بطن مردم است به طوری این شورای به پیشنهاد عده‌ای از دلسوزان کشور در سال ۱۲۷۵ با نام شورای عالی معارف شکل گرفت و در سیر تاریخی خود دچار تغییر و تحولات زیادی شده تا به اینجا رسیده است.

شورای عالی آموزش و پرورش باید از دیدگاه‌ها گروه‌های مختلف درباره تعلیم و تربیت اطلاع داشته باشد

اسدالله مرادی استاد دانشگا فرهنگیان در این نشست گفت: شورای عالی آموزش و پرورش باید فرصتی فراهم کند تا از دیدگاه‌ها و ایده‌های گرو‌های مختلف اجتماعی در باب تعلیم و تربیت آگاهی یابد.

او با اشاره به چالش‌های عمده نظام آموزشی اظهار کرد: مهم‌ترین چالش‌های نظام آموزشی عبارتند آموزش رسمی و غیر رسمی، سنت و مدرنیته، اهداف تعلیم و تربیت (خانه و مدرسه، یعنی مدرسه یک هدف را دنبال می‌کند و خانواده هم یک هدف که بعضاً در تقابل هم قرار دارند) موسسات کنکور، اقتصاد آموزش و پرورش، تمرکز گرایی، مراحل رشد کودک، آموزش زبان مادری و الگوی تربیت دینی  است.

مرادی در ادامه تاکید کرد: ضرورت دارد شورای با عرصه‌های بیرونی مانند حوزه‌های علمیه، حکومت، دولتمردان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، خانواده ها، دانش آموزان، معلمان، دانشگاه‌ها و تجربه‌های جهانی تعامل داشته و وارد گفتگو‌های کنشی شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش باید از دیدگاه‌ها و نظرات گروه‌های مختلف جامعه درباره تعلیم و تربیت بیشتر اطلاع داشته باشد، بیان کرد: هر چند کار‌های خوبی برای ایجاد ارتباط با بدنه جامعه و آموزش و پرورش در این شورای انجام شده، ولی شورای عالی مانند یک برکه است که برای پویایی و اثربخشی خود نیازمند پیوند با دریاست؛ یعنی با آرا و اندیشه‌های موجود در اجتماع و خانواده‌های دانش آموزان که مخاطب مصوبات آن هستند، ارتباط مستمر داشته باشد.

او بیان کرد: شورای عالی باید بر مسائل سخت افزاری آموزش و پرورش شامل ساختمان و معماری مدارس، بهداشت مدارس، کیف و کوله دانش آموزان و... توجه و تاکید کند.

این استاد دانشگاه افزود: آموزش و پرورش باید طوری برنامه ریزی کند که دانش آموزان در هر منطقه و اقلیم کشور بتوانند چالش‌ها و فرصت‌های زیست محیطی و بومی خود را بشناسند، به عنوان مثال دانش آموزان مناطق کویری نیازمند آموزش حفظ محیط زیست در مناطق کویری هستند که دانش آموزان مناطق شمال کشور نیازمند آموزش از نوع دیگری هستند.

مرادی در پایان سخنرانی خود گفت: شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند میز‌های تخصصی علمی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف تعلیم و تربیت مانند هویت ملی، ساماندهی و حذف کنکور و... است.

انتهای  پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.