سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز جشن‌های دهه کرامت در خراسان رضوی

به مناسبت آغاز دهه کرامت، ویژه برنامه هایی از سوی نهاد‌های مختلف برای گرامیداشت این ایام تدارک دیده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امروز سالروز میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) و آغاز یک دهه جشن و سرور رضوی است؛ جشن‌هایی که به میلاد پرسعادت امام رضا (ع) ختم می‌شود و به همین مناسبت  ویژه برنامه‌هایی برای گرامیداشت دهه کرامت توسط نهاد‌های مختلف تدارک دیده شده که این روز‌ها اجرا خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: تبیین جایگاه تمدن ساز امام هشتم (ع) با محوریت هجرت تاریخی به خراسان، تبیین و تعمیق فرهنگ زیارت با محوریت گسترش حریم امام رضا (ع) و زیارت از بعید، از محور‌های اصلی برنامه‌های دهه کرامت امسال است.

او افزود: توجه به مسئله فلسطین و حمایت از جبهه مقامت، ترویج گفتمان حضور حداکثری در انتخابات، توجه به تداوم شرایط کرونایی و محدودیت ها، توسل به امام رضا (ع)، گره گشایی از مردم و مواسات و همدلی را از دیگر رویکرد‌های برنامه‌های دهه کرامت است.


بیشتر بخوانید


معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این که ۱۳ برنامه محوری ویژه ایام دهه کرامت تدارک دیده شده است، ادامه داد: سخنرانی، قرائت زیارات و ادعیه، پرسمان و مناظرات رضوی، مدیحه‌سرایی، اجرای گروه‌های سرود و همخوانی قرآن کریم، مشاعره، شعر خوانی، تجلیل و معرفی افراد و خانواده‌های موفق، کرسی تلاوت رضوی، شعر، دکلمه خوانی و خوانش کتاب از جمله قالب‌های برنامه‌های دهه کرامت است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد بیان کرد: یکی از برنامه‌های این ایام آیین رونمایی از رواق دعبل است که در این رواق محافل بین‌المللی شعر با حضور شاعران آیینی با محوریت امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

رونمایی از واکسن «فخرا» در روز تولد امام رضا (ع)

مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات آستان قدس رونمایی از واکسن «فخرا» با مشارکت داروسازی ثامن است که فاز تجاری آن در روز ولادت امام رضا (ع) با حضور وزیران دفاع و بهداشت افتتاح می‌شود.

او افزود: همزمان با دهه کرامت، فاز سوم بالینی و تولید صنعتی واکسن فخرا با مشارکت وزارت دفاع و شرکت داروسازی ثامن با نظارت وزارت بهداشت آغاز خواهد شد.

 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در بنیاد بهره وری موقوفات طوری برنامه ریزی شود که از محل بهره وری موقوفات به بهترین شکل ممکن بتوانیم خدمت به زائر و مجاور را انجام دهیم. ترویج این فرهنگ می‌تواند گره‌های زیادی را از مشکلات کشور باز کند البته متاسفانه ما کمی در این زمینه کم کاری کرده ایم و به دنبال گسترش این موضوع هستیم.

رحمتی بیان کرد: ما معتقدیم در کنار خدمت به زائر نباید از مجاوران غفلت کرد و اولین نکته در خدمت به مجاوران پرداختن به مشکلات حاشیه شهر مشهد به صورت جدی است. با دستور تولیت آستان قدس، این آستان اراضی را در اختیار مدیران اجرایی قرار داد و کار‌های اجرایی توسط مسئولان در حال انجام است. باید در شهرک شهید رجایی و باهنر شش هزار واحد مسکونی توسط مدیران ساخته و تحویل مردم شود.

او در ادامه به طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم رضوی اشاره و تصریح کرد: بیش از دو دهه است که طرح تفصیلی اطراف حرم مشکلاتی را برای مجاوران ایجاد کرده و هنوز حل نشده است و این نگاه از جایی نشئت می‌گیرد که به مجاوران کم توجهی صورت گیرد که متاسفانه در برخی فصول این موضوع اتفاق افتاده است.

 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: هم اکنون اقدامات موثری انجام شده است که البته با ایده‌های آستان قدس منطبق نیست، ولی قسمت زیادی از این مسائل حل شده است و ایراداتی جزئی دارد که امیدواریم این موارد هم برطرف شود.

رحمتی اظهار کرد: تشکیل مرکز رسانه در آستان قدس رضوی، راه اندازی شبکه ماهواره‌ای امام رضا (ع)، افتتاح خبرگزاری آستان نیوز و اجرای بیش از ۲۲۰ برنامه در دهه کرامت از برنامه های آستان قدس رضوی در این ایام است.

اجرای برنامه‌های دهه کرامت در ۵ گستره

حجت الاسلام مهدوی مهر رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی نیز گفت: در برنامه‌های دهه کرامت امسال پنج گستره مطرح شده است که شامل گستره حرم مطهر، گستره شهر مشهد، استان، کشور و بین المللی است و هر کدام از بخش‌ها در آستان قدس برنامه‌هایی مرتبط به خودشان دارند.

او افزود: توزیع غذای متبرک و نان صلواتی در حاشیه مشهد، تسویه بدهی‌های نیازمندان با طرح «آقا حساب کردند»، تامین سبد‌های معیشتی و بازسازی منازل مسکونی محرومان، آزادی ۸۰ زندانی جرایم غیرعمد، تامین ۸۸ جهیزیه برای زوج‌های جوان و برگزاری اردو‌های جهادی «دارالشفاء» نیز برنامه‌های آستان قدس برای حمایت از محرومان در دهه کرامت است.

همچنین شب گذشته مصادف با شب میلاد حضرت معصومه (س)، آیین گلباران حرم مطهر رضوی توسط بانوان و دختران مشهدی برگزار شد.

انتهای پیام//ف.ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.