سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رأی الیوم: تجاوز اخیر تل‌آویو به غزه تجربه‌ای برای مقابله حزب الله با اشغالگران است

روزنامه رأی الیوم اعلام کرد تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه تجربه‌ای برای مقابله حزب الله لبنان با رژیم اشغالگر در درگیری احتمالی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه رای الیوم به نقل از مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نوشت: حزب الله تجاوز اخیر به غزه را پیگیری کرده، نحوه پاسخ به ارتش رژیم اشغالگر اسرائیلی را آموخته و آماده ایجاد تنش و جنگی در چند جبهه است که ایران، سوریه، نوار غزه و مناطق عربی سرزمین های اشغالی سال 1948 نیز در آن شرکت خواهند داشت.

زهیر اندراوس، مقاله نویس روزنامه رای الیوم در یادداشتی که پایگاه اینترنتی این روزنامه منتشر شد، نوشت: مطالعات جدیدی که مرکز تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل وابسته به دانشگاه تل آویو منتشر کرد، به آثار و پیامدهای تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه بر حزب الله لبنان پرداخته است.

پژوهشگران در این مطالعات گفتند: تجاوز اخیر به غزه، حزب الله لبنان را تشویق می کند که درباره توانایی های ارتش اسرائیل تحقیق و مطالعه کند، چگونگی مقابله با حملات احتمالی آن را بسنجد و توانایی هایی خود را از جمله در زمینه بهبود دقت موشک هایش افزایش دهد. حزب الله همچنین هم اکنون برای ساخت چتری به منظور دفاع در برابر نیروی هوایی اسرائیل یا تلاش برای مختل کردن فعالیت های زود هنگام آن، تشویق شده است.

بر اساس مطالعات و پژوهش های مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، در این پژوهش آمده است: وخامت روابط اعراب (فلسطینیان ساکن سرزمینهای اشغالی سال 1948) و یهودی های ساکن در شهرک های مختلط، حزب الله را تشویق خواهد کرد که از عرب های این منطقه بخواهد که در درگیری نظامی آینده به خشونت متوسل شوند، یعنی در صورت وقوع جنگ چند جانبه از جمله شلیک موشک از نوار غزه به سمت عمق مناطق اسرائیلی، آنها هم دست به کار شوند.

این پژوهش همچنین تصریح کرد: در رابطه با اسرائیل، اگرچه به نظر می رسید حزب الله در حال حاضر مهار شده است، اما با پایان عملیات نظامی در غزه، این امکان به حزب الله داده شده است که تهدید اصلی برای اسرائیل باشد؛ تا آنجا که حتی ارتش اسرائیل هم اکنون موظف می شود که مراقب تهدید اصلی در جبهه شمالی یعنی حزب الله و محور شیعیان باشد.

علاوه بر این، پژوهش یاد شده تاکید کرد که ارتش اشغالگر مجبور است تاریخ جدیدی برای آموزش نظامی تعیین کند که به دلیل تجاوز اخیر علیه غزه به تعویق افتاده است.

در عین حال این پژوهش اشاره کرد که با توجه به فراوانی حوادث در عرصه های مختلف درگیری رژیم صهیونیستی، در این مرحله مشخص نیست که آیا نتیجه گیری هایی که حزب الله و ایران از جنگ کوتاه بین اسرائیل و حماس به دست آورده اند، حزب الله لبنان را تشویق خواهد کرد که با تهدیدهای تلافی جویانه سید حسن نصر الله، تلاش کند این رژیم را به چالش بکشد یا نه، تهدیدهایی که بر اساس آن حزب الله به تل آویو هشدار می دهد که انتقام خون نیروی خود را که در ژوئیه سال گذشته در خاک سوریه ترور شد، خواهد گرفت.

این تحقیق به این نتیجه رسیده است که طی ۱۱ روز تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، حزب الله و دبیرکل آن، تحولات و حوادث را پیگیری کرده، تا جایی که حزب الله و سید حسن نصر الله به این نتیجه رسیدند که آنچه در غزه اتفاق افتاد، در لبنان نیز در صورت رویارویی حزب الله و ارتش رژیم اشغالگر رخ خواهد داد.

پژوهش مذکور تاکید کرد که تجاوز اخیر به نوار غزه فرصتی برای حزب الله بود تا توانایی های ارتش اسرائیل را شناسایی کند و برای رویارویی بعدی با آن آماده شود.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.