سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نامزد‌ها علیه مناظره/ آیا باید نحوه مناظرات انتخابات ۱۴۰۰ تغییر کند؟

دومین مناظره انتخاباتی در حالی برگزار شد که نامزد‌ها به نحوه برگزاری آن انتقاداتی داشتند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیرامون موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد و راهکار نامزد‌ها پیرامون موضوعاتی نظیر فاصله طبقاتی، تقویت امید در جوانان، تقویت اعتماد مردم به دولت، ارتباط میان نظام آموزشی و بخش‌های اقتصادی و اجتماعی، مسأله کاهش جمعیت و راه‌های مقابله با آن یا موضع دولت آتی نسبت به سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها به پرسش گذاشته شد.

فضای مناظره دوم برخلاف اولین مناظره فضایی آرام‌تر بود و موضع گیری‌های حاشیه‌ساز و تنش‌آلودی که در مناظره اول برخی کاندیدا‌ها علیه یکدیگر مطرح کردند بسیار کم تر بود. بیشترین انتقادنامزد‌ها در این مناظره معطوف به مدل برگزاری مناظرات بود.

انتقاد نامزد‌ها از مناظرات

در این مناظره بیشتر نامزد‌ها به نوع برگزاری مناظره انتقاداتی وارد کردند؛ آن‌ها فهمیده بودند که با این شیوه مناظره نمی‌توانند توانایی خودشان را نشان و ضعف رقیب را به رخ او بکشند. کاندیدا‌های ریاست جمهوری از همان اول متذکر شدند که این گونه مناظره برای مردم و تشویق و ترغیب آنان به شرکت در انتخابات سود و حاصلی ندارد. این‌اعتراضات‌باعث‌شد‌در‌بخش‌دوم‌مناظرات، میکروفن‌کاندیدا‌ها بلافاصله پس از پایان زمانشان قطع نشود. پرسش‌های کلی، پراکندگی پرسش‌ها، نپرسیدن برخی پرسش‌های مردمی، دوبه‌دو نبودن، نداشتن فرصت کافی و نپرسیدن پرسش واحد از نامزد‌ها از موارد اعتراضی آنان در مناظره دوم به این گونه مناظره بود.شاید این گونه برگزار شدن مناظرات بخاطر این بود که از هیجانات کاذب و منازعه بین نامزد‌ها بکاهد، اما در عمل مناظره را بی فایده کرده است و صرفاً باعث نوعی وقت‌گذرانی شده است.


سعید جلیلی مناظرات را به «تست هوش» تشبیه و عبدالناصر همتی از مناظرات به «مسابقه هفته» تعبیر کرد. محسن رضایی و سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز از شیوه مناظره انتقاد کردند. علاوه بر کاندیداها، کاربران فضای مجازی نیز به شیوه برگزاری مناظرات انتقاد کردند. در واقع اگرچه بسیاری از هموطنان اعم از نخبگان سیاسی و اقتصادی و مردم در نقاط مختلف کشور در انتظار دیدن این برنامه و ارزیابی برنامه‌های فرهنگی، سیاست داخلی واجتماعی نامزد‌ها بودند، اما در پایان این مناظره چنان که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم، مطالب بیان شده نتوانست آن‌گونه که باید، انتظارات مخاطبان را برآورده سازد.

در همین راستا مازیار ناظمی مجری و گوینده باسابقه صداوسیما درباره مناظرات انتخاباتی گفت: مناظره‌هایی که از تلویزیون در حال پخش هستند در حقیقت مناظره نیستند و در ساختار و محتوا مشخصه‌های یک مناظره واقعی را ندارند.

وی ادامه داد: نامزد‌ها اصلا باهم روبه رو نیستند؛ مناظره یعنی مواجه فرد بافرد همچنین قرعه کشی مناظره را به فضای مسابقه و سرگرمی برده است. این مجری مناظره‌های واقعی را مناظرات سال ۸۸ دانست و افزود: به صداوسیما حق می‌دهم، اما این مناظره‌ها آدم را تکان نمی‌دهد.


آیا مناظرات تشویق کننده مردم به مشارکت است؟

سیدشهاب الدین طباطبایی، فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان پیرامون مناظره دوم گفت: امکان این وجود داشت که با شیوه بهتری این مناظرات را برگزار کرد. باید تغییرات جدی در فضای مناظرات صورت گیرد. ما می‌بینیم کاندیدا‌ها نمی‌توانند در مناظره برنامه خود را به خوبی ارائه دهند، زیرا سه دقیقه فرصتی کمی برای بیان برنامه‌های آنهاست. از طرفی سوالات نیز مبتنی بر دغدغه مردم و مشکالت آن‌ها نیست به همین دلیل کاندیدا‌ها مجبورند به جای پاسخگویی به اصل سوال به نکات دیگری اشاره کنند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا مناظرات موجب یالا رفتن مشارکت در انتخابات شده است گفت: فکر می‌کنم هنوز برای پیش بینی پیرامون مشارکت زود باشد و شنبه آینده بعد از برگزاری مناظره آخر می‌توان دقیق‌تر در این مورد صحبت کرد، البته امیدوارم درصد مشارکت در روز‌های آینده بیشتر شود.


عباس‌ سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا هم انتقاداتی به نحوه مناظرات وارد کرد و گفت: سوالات فراگیر و سواالتی که ضرورت‌های جامعه را در بر گیرد، وجود نداشت وصداوسیما باید در این زمینه توضیح دهد. البته شاید بگویند ما به تنهایی چنین تصمیمی اتخاذ نکردیم که این امر قابل پذیرش نیست.

وی افزود: سایر مسائل بپردازیم؛ این نکته مهمی است که بعضا نادیده گرفته شده و این ایرادی در سوالات بود؛ ضمن اینکه نوع مدیریت کار نیز اشکال داشت، درواقع باید یک فرد طرح دیدگاه می‌کرد و دیگران طرح دیدگاه او را به نقد می‌گذاشتند و فرصت مبسوط تری به یک نامزد داده می‌شد تا دیدگاه‌های خود را به صورت دقیق‌تر مطرح کند، این رویه می‌توانست نتیجه بسیار بهتری را ارائه دهد که این گونه نشده است و نحوه چینش هم دچار مشکل جدی بود.


این فعال اصولگرا درباره تاثیر مناظرات انتخاباتی ۱۴۰۰ بر مشارکت مردم بیان کرد: تاثیر آن کم است. باتوجه به این میزان سرمایه گذاری دستاورد آن نیز درخور نخواهد بود؛ چراکه در این زمینه غیرحرفه‌ای عمل شده و ما شاهدیم این موضوع صدای همه را درآورده است. درست است که باید نامزد‌ها را به اخلاق گرایی دعوت کرد، اما نه اینکه سواالات سطحی مثال درباره ناباروری مطرح کنیم. آیا این امر می‌تواند دیدگاه‌های نامزد‌ها از یکدیگر را متمایز کند؟ درباره این موضوع همه یک نظر داشتند، لذا این سوالی نیست که بتوانیم تمایز نامزد‌ها را از یکدیگر مشخص کنیم و یک شناختی ارائه دهیم که مشخص باشد کدام یک از نامزد‌ها دارای توانمندی بالاتری برای مسائل مبرم جامعه هستند.


مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) هم در روز‌های شانزدهم و هفدهم خردادماه ۱۴۰۰ با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) به شیوه مصاحبه تلفنی یک نظرسنجی انجام داده است. طبق این نظرسنجی ۳۰.۷ درصد از پاسخگویان مناظره اول را دیده‌اند و در مقابل ۶۹.۳ درصد به این سوال پاسخ منفی داده‌اند. این در حالی است که یکی از اهداف برگزاری مناظرات انتخاباتی تشویق مردم به مشارکت و آشنایی با نقطه نظرات نامزد‌ها است و اگر طبق نظر سنجی‌ها این مهم محقق نشود مناظرات عملا بی حاصل بوده اند.

در کل دو راهکار را می‌توان برای مسئله مناظرات متصور بود نخست این که مدل مناظره سوم با تغییراتی همراه باشد که بعید به نظر می‌رسد و یا نامزد‌ها خودشان در پلتفرم‌های مختلف با یکدیگر به مناظره دو نفره بپردازند تا مردم بتوانند تصمیم درست را در انتخابات ۱۴۰۰ اتخاذ کنند.

امین پاکزاد

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۶
در انتظار بررسی: ۰
عمار
۰۷:۰۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
دکتر سید ابراهیم رئیسی خردمند بصیر عادل با تجربیات بسیار ارزنده و خوب در قوه قضائیه انشاءالله و به حول قوه الهی خداوند جل جلاله به نفع دکتر سعید جلیلی خردمند بصیر عادل توانمند با تجربیات بسیار خوب بروند کنار و به سنگر ریاست جمهوری را به برادر جلیلی لایق و شایسته بسپارند و خودشان در سنگر بسیار حساس حیاتی قوه قضائیه بپردازند و دفاع جانانه کنند در آن سنگر دکتر جلیلی هم انشاءاله با رای حداکثری ملت مستضعفین بشوند رئیس جمهور محترم ایران اسلامی و اعضای کابینشون را هم از دکتر زاکانی و دکتر قاضی زاده هاشمی و دکتر رضایی و دکتر سعید محمد و دیگر نخبگان از جناحهای دیگر ائتلافگری و تعامل کنند و کابینه دولتی با برنامه های مختلف جهشی و پرقدرتی را تشکیل دهند و به صورت جهشی هر سه قوا کشور را به سوی هرآنچه بهترینهای حقوق بشرانه انسانی و اسلامی عدالت بدون تبعیضگریهای مختلف است را سوق دهند این نظر بنده حقیر فقیر مستضعف کمترین بی سواد عوام الناس است در رای گیری 28 خرداد ماه 1400 چرا که همان اقتدار و خردورزی و عدلی که آیت الله رئیسی دارند جناب دکتر جلیلی هم دارند و ایشان بنظر بنده حقیر در پست ریاست جمهوری از تجربیات بهتری بهرمند هستند ولی در عوض سنگر بسیار حساس قوه قضائیه هم از آن طرف خالی از فرد توانمندی همچون سید رئیسی نمی ماند و سه قوا متحدانه و یکپارچه کشور را بپیش می برند به صورت جهشی فقر و حقارت و فلاکت و بدبختی و گرانی و تورم مالی اقتصادی مردم را هم کاملا حل و فصل و برطرف می کنند و ایران اسلامی عزیزمان را به قله های عزتمندی و شکوه و عظمت مقتدرانه قدرتمندانه می رسانند و یاس نا امیدی و سرخوردگیها و فقرها و درماندگیها و ناکامیها را با اصلاح قوانین دست و پا گیرهای مندرآوردی غلط منسوخ شده به امید و نشاط و آزاد شدن همه پتانسیلهای منجمد شده همه ضرفیتهای موجود انسانی و غیر انسانی شور و نشاط و ثبات و امید را در دل همه ملت ایران اسلامی زنده می کنند و به صورت خودکار وقتی صحنه را فاسدین و فاسقین دشمنان خائنین داخلی این چونین ببینند خودشان از صحنه های رو زمینی و زیر زمینی مخفیگاهاشون مجبورند فرار کنند چونکه خوب می دانند که اگر گیر کنند و بخواهند بمانند و به شامورتی بازیهاشون ادامه دهند جایگاهشان زندان و به جرم خیانات پی در پی به ملت و کشور ایران اسلامی مظلومین سرافرازان عزیزمان اعدام خواهند شد و به زباله دان تاریخ بشری جهنم اسفل سافلین انداخته خواهند شد . و من الله توفیق برای جمیع ملت خردمندان آزاده اندیشان عادلین ایران زمین . چو ایران نباشد تن من مباد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
عمار
۱۹:۵۳ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد:
نهایت امر جناب دکتر سعید جلیلی و دکتر محسن رضایی دکتر زاکانی دکتر قاضی زاده هاشمی خردمند بصیر با برنامه عادلین هم اگر آیت الله دکتر سید رئیسی کنار نرفتند به نفع دکتر جلیلی دکتر سعید جلیلی و دکتر محسن رضایی دکتر زاکانی دکتر قاضی زاده هاشمی به نفع دکتر سید رئیسی خردمند عادل بصیر کنار روند و همه ملت مستضعفین در روز 28 خرداد ماه 1400 یوم الله مستضعفین به آیت الله دکتر سید رئیسی خردمند عادل بصیر ائتلافگرای تعاملگرای اعتدالگر رای خواهیم داد و همه آن چهار نامزد محترم دکتر سعید جلیلی و دکتر محسن رضایی و دکتر قاضی زاده هاشمی و دکتر زاکانی محترم و خردمند عادلین با برنامه های کاربردیشون در کابینه دولت سیزدهم آیت الله رئیسی با رای اکثریت ملت مستضعفین یکپارچه جای خواهند گرفت برای پیشبرد جهشی دولت سیزدهم انقلابی نظام مقدس مردمی جمهوری اسلامی ایران اسلامی عزیزمان حالا باید دید تا روز انتخبات چه شخصیتهایی به نفع یکدیگر کنار می روند . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
ناشناس
۰۳:۴۹ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
من نميدونم چطور مملكت چهار سال ميخواين بدين دست كسايي كه چهار ساعت ميترسين ازاد شون بزارين جلو انتن تلوزيون
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
همتیم که خواب
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
مناظره باید رودر رو باشه همین این سبک اول ودوم مناظره به درد نمیخوره
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
بسمه تعالی یک رئیس جمهور خوب و شایسته و اصلح باید به فکر رفع مشکلات مردم و پیشرفت کشور و معیشت و فقر ورفع تورم وبیکاری وایجاد اشتغال وازدواج ومسکن جوانان و تولید و خود کفایی کشور باشد، ماشاءالله این همه جوانان تحصیل کرده چرا بیکار باشند، آنوقت ما تنها از مدرک صحبت می کنیم، افراد جامعه و جوانان (دختر ان و پسران تحصیل کرده و مجرد) کار می خواهند، آنها که بی حجابی وبی بند وباری و اعتیاد نمی خواهند، آنها که مخالف دین نیستند بلکه خواهان کار وازدواج و مسکن وخانواده وامنیت وآرامش هستند، پس یک رئیس جمهور خوب با ید در باره برنامه هایش صحبت کند.
وقتی که یک جوان شاغل باشد بدنبال اعتیاد وبی بندو باری و..... نیست بلکه به فکر پیشرفت وآسایش وآرامش و امنیت وسرگرم خانواده است، کسانی که بی برنامه هستن می خواهنداینگونه رای بیاورند. ولی خوشبختانه مردم با این شگردها دیگر فریب نمی خورند.
یاحق
ناشناس
۰۶:۲۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
زمان اختصاص داده شده به هر نامزد بسیار کم است
ثاقبه
۰۱:۰۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
انگار سبک مناظرات، عمدا اینطور طراحی شده!! احتمالا دولت تهدید کرده حقوق صدا و سیما رو نمیده!!! دوره‌های قبل سبک مناظرات جذاب‌تر بود. اینکه چند نفر از یک کاندیدا سؤال میپرسیدند سبک خوبی بود.
روح الله
۰۰:۴۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
مناظره باید مناظره باشد
مناظره ای که مناظره نباشد مناظره نیست
مسعود
۰۰:۳۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
برای سنجش دقیق ودرست مناظره و میزان ارزیابی مردم از کاندیداها بهترین روش این است که در هر حوزه یک سوال مشترک از هر کاندیدا پرسیده و هر یک در زمان معین از برنامه خود درباره آن توضیح دهد تا مردم بتوانند قضاوت و شناخت پیدا کنند. نه هر کسی هر سوالی نصیبش شد هر طوردلش خواست بدون توجه به نحوه تامین منابع و ارایه آمار مستدل فقط شعارگونه حرف بزند
ناشناس
۰۰:۱۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
همتیم که خواب
محمد
۰۰:۱۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
من به آقای قاضی زاده هاشمی رئ میدم چون می خواد کنکور رو حذف کنه راست میگه برای چی جوان ها برای یک مدرک ساده باید ۲۵ سال درس بخونه که ۱۰ سالش اضافه هست
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
چی بگم
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
برای سربلندی ایران زمین و
کوتاه کردن دست دشمن
باید همتون رای دهید
البته با تحقیق و تفحص در مورد برنامه زمانبدی شده
7 نامزد
پیروز و سربلند باش .ایران زمین
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
نه همینجوری خوبه
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مناظره انتخاباتی مثل کنکور تستی شده کاملا این روش اشتباه است
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
تغییر نکند
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
من هنوز نتونستم تصمیم بگیرم
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
این مناظره نیست
جلسه پرسش و پاسخ
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
کاندیدای محترم به فکر اشتغال، امنیت شغلی پیمانکاری راهبری نیروی انسانی، کاهش فاصله طبقاتی و اخذ مالیات افراد متناسب با درآمد باشید
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
به آقای همتی و مهر علیزاده بگین که آقای تاجگردون بر چه مبنایی حقوق ماهانه اش ۸۵ میلیون تومانه ؟؟ آقای همتی و اصلاح طلبان اینچنین میخواهند عدالت را برقرار کنند؟
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بریم کل دنیا رو بگردید وتاریخاشونو سواد خیلی خوبه ولی می بینید که ادمهای مقتدر همیشه موفقترند از با سواد بی انگیزه وتنبل
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
با سواد اگه تنبل و بی انگیزه بود هرگز با سواد نمیشد
البته منظورم با سواد واقعی هس نه کسی که فقط مدرک گرفته
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
وقتی که خانه و ماشین آرزوی غیر ممکن جوانان شده مناظره باید به اتحاد و رقابت مؤمن شیوه گرایش یابد تا بهترین طرح های ارزان شدن و کیفیت یابی با حمایت مجلس اجرا شود تا امام زمان عج از ما خشنود باشد و اگر هرچه شما به اتحاد علمی بسیج معنوی گرایش داشته باشید زودتر به کمک هم وطنان میشتابید تا اینکه رقابت از روی حسادت باعث گمراهی است.
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
همین براتون صلاح تره ! از قدیم گفتن تا مرد سخن نگفته باشد عیب وهنرش نهفته باشد . فعلا فقفط ژست بگیرین خیلی بهتره
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
این سیاه بازیهای تکراری راتعطیل کنید!؟؟
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
همتی برا شورای روستا هم صلاحیت نداره
به خدا
ای کییه بابا
دریݟ از ارایه یه برنامه
همش میگه بعدا برنامه میدم
قحط رجال بود اخه
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
از نامزدهای محترم اصولگرا خواهش می کنم هم افزای با هم داشته باشند وانرژی هم دیگر را نگیرند واز سبد یکدیگر استفاده نکنند.
اعتلاف باهم کنید چون در یک کشتی نشته اید .
بختیاری فرزندی از زاگرس مرکزی
۲۰:۴۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مگر میخواهیم برای دهی، کدخدا تعیین کنیم!!!!!
ما برای کشوری متمدن و باستانی و کشوری هشتاد ملیونی با آرمانهایی بزرگ و مردان و زنانی بزرگ و چهار راهی جهانی و کشوری پهناور با فرهنگ و فرهنگ های گوناگون و پرتوان،ریس جمهور انتخاب میکنیم .که باید فردی پرتلاش و کاری و نخبه و بهوش و با برنامه و وقت شناس باشد و همه ایران را با یک دید نگاه کند و برای آبادانی همه ایران از جان و دل تلاش کند و کشورمان را جزو برترین و سروران و بزرگان جهان در اقتصاد و دانش و توان بالا برساند.
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
شما یک سوال رو از همه بپرسید و وقت بیشتر بدید مثلاً 5 دقیقه تا طرف بتونه بیشتر حرف بزنه
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
خیر
Bakhtiyari
۲۰:۴۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
حالا با اینهمه ریسی ریسی گفتن ها و تبلیغات جانبدارانه و یک طرفه، فرض کنیم ریس جمهور ایران شود ،کسی که برنامه و قوای نداده راحت میتواند چهارستلش را تمام کند حتی کوچکترین کارش هم در دید است .
چرا رضایی و قاضی زاده و زاکانی که برنامه های بهتر و بلند پروازانه ترس دارند را نگزینیم!!!!!؟؟؟؟
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
هردو می تواند در کابینه آقای رییسی کمک کنند به ساخت ایران .تفرقه افسوس می آورد.
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
چون ندارند نمی گزینیم
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
طرحهای بلند پروازانه تر و جسورانه تری دارند
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
شمامیتونی هرکس روتشخیص میدی اصلح تره ونتخاب کنی کارت همـ به بقیه نباشه
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
شما ازاد هستید
هر کس که بنفع جامعه برنامه جامع تری دارد
برگزنید .هیچ فشاری در کار نیست
ولی رییسی دلسوز و مرد عمل و مرد کف بازار است
مشکلات را با تمام وجودش حس میکند
مردمی است
ناشناس
۰۴:۳۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
ببین برادر کشور کم برنامه نداره فقط یه نفر میخواهد که شجاع، نترس، پاک دست باشه و فقر و تبعیض رو لمس کرده باشه، با رای بالا، همه رای میدیم به رئیسی
مرتضی
۰۶:۰۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
هدفت از این کامنت چه بود؟
ضمن اینکه موضوع را باید در لایه های عمیقتری نگریست، که اگر چنین نبود اینهمه هجمه به سوی آقای رئیسی روانه نمیشد. افرادی که اسم بردید خوبند خیلی هم خوبند اما آقای رئیسی برای برچیده کردن فساد و بازگرداندن اوضاع کشور و خوب کردن حال مردم، «اصلح» هستند. این دوستان هم مطمئنا به ایشان کمک خواهند کرد.
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
تا حالا چندین رییس جمهور اومده و رفته و هر کی هم بعد تمام شدن ریاستش منزوی شده مثال خاتمی، احمدی نژاد که رد صلاحت میشه یعنی هشت سال رییس جمهور بود با اینکه صلاحیت نداشت، روحانی هم که خیلی وقته به انزوا و عدم کنترل و ادراه امور کشور رفته
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
حرف زدن و شعار دادن و ایراد گرفتن به دولت ها و
ایراد گرفتن به همدیگر
زیر سوال بردن مدرک نامزد کارنامه مثبت وووو
دردی را از ملت دوا نمیکند
فقط با برنامه زمانبدی شده میتوانید رای
ملت را جذب کنید نه
با زیر سوال بردن حجاب و نبود اب در پارک
مشکلات ملت بیکاری جوانان .ازدواج .مسکن شون است
فاسد شدن کالا در گمرک
فاسد شدن محصولات کشاورزی بخاطر عدم وجود کارخانه فراورده کالای های کشاورزی است
صادرات مواد خام توسط دلالان و پارتی دارهاست
واردات کالاهای عیر صروری مثل سنگ پا ووووو
عدم هماهنگی بین وزارتخانه هاست
هرکدام ساز خودشون را میزنند
از این 7 نفر بخواهید ...چه برنامه عملی و منطقی برای برطرف کردن این مشکلات دارند
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
میزا بنویسها که دولت را بی اختیار میدانستند ببین چگونه اخلاق را فدای سیاست ورسیدن به قدر میکنند.
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
امیدوارم رئیسی ،رئیس جمهور بشه ،نفس اون اصلاح طلبهای دولت قبل رو بگیره جگرمون حال بیاد
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
خخخخخخ
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
شما هم با چنین تفکری به درد ملت خود نمی خوری اگر نامزد انتخاباتی شما هم مثل شما فکر کنه که وای بر ملت ما.
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
من که اصلا به مناظره نگاه نمیکنم من به دوسال گذشته نامزدها نگاه میکنم که چه کار مفیدی برای ایران انجام دادن هیچ کدام از نامزدها کار مفیدی اتجام ندادن به غیر از اقای ریسی من به گذشته نامزدها نگاه میکنم نه به حرف
رای من اقای ریسی
محسن
۲۰:۱۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
نشست زمین،بازسازی قنات ها،نحوه برخوردباکرونا،چگونگی ساخت مسکن بیشتروبهبودکشاورزی وکارخانجات باتکیه برموجودی برق وآب داخل کشوربایدزیرسوال میرفت.مناظره به این شیوه کمی حوصله سربربودوپاسخ سوالات مهم داده نشدکه چگونه مانع رابرمیدارند؟
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
اصلاح طلب ها از روشهای کثیف غربی و هر روش ممکن بهره می جویند باید مردم را روشن نمود.
آنها مردم را به فلاکت دچار می کنند و طلبکارانه سخن می گویند و همیشه لولوسازی می کنند.
همتی نمونه بارز آنهاست. او فلاکت را با بالاترین نرخ تورم و هزینه نصیب ملت ایران کرد.
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
اگر راستی اش باور دارند که در کنار هم هستند نه روبرو که بسیار خوب . . وگرنه برای ظاهر مناظره خوبست که حفظ ظاهر کنند کوتاه مدت خوب و برای بلندمدت امیدوارم که راست تر و پایدارترشان به خ پاستور برود
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
یک سوال از 7 نامزد پرسیده بشه
تا ملت جواب سوال توسط 7 نامزد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و
متوجه شوند .اصلا کی برنامه دارد
بدون اینکه مدرک کسی را زیر سوال بردن
مجری سعی کند .ازشون فقط برنامه زمانبدی شده
برای هر مشکلی بخواهد
با نمودار نشان دهند تا اصلح که کارنامه 20 رییسی است
اینشالله انتخاب شود
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
به نظر من یک سوال برای مثال مبارزه با فساد دولتی و خصوصی
چه راه کارهایی برای علبه بر این مشکل دارند
از همشون یک سوال شبیه به هم پرسیده شود
تا ملت کاندیدها را بهتر بشناسند
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
رای میدهیم
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
باسلام خسته نباشید خدمت حضرتعالی این مناظره ها هیچی هالی مردم نشد اولا یک رئیس جمهور باید فن بیان خوبی داشته باشد تا بتواند در مجامع بین المللی حرف ملت را در سازمان ملل متحد دربرابر هفت ابرقدرتها جهان بزند ۲ نباید در برابر کشورهای جهان همدیگر را تخریب کند ۳ به فرض مثال أین مردم در داخل یک اتوبوس قرار دارد و اتوبوس سرازیر شده به دره میخواهیم اتوبوس نجات بدهیم و به جاده هموار هدایت کنیم نه تهمت به همدیگر بزنن حالا سر دوراهی قرار گرفته ام
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
عزیز،سمت سخنگو نیست که حتما فن بیان بخواد
بایدکارنامه طرف رو دید،رئیس جمهورکه خودش سخنگو داره
م. ش.
۰۶:۱۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
فن بیان رو خوب اومدی که فقط آقای همتی «ندارند» لذا ایشان اساسا گزینه خوبی برای نماینده مردم ایران بودن در سطح مجامع بین المللی نیستند.
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
هیچ کدام از نامزدها برای بهبود دادن به وضع حاضر مملکت برنامه ای ندارن و دارن راه الباقی همکارانشان در دهه های قبل رو پیش میرن این کاملا مشخصه.
محسن
۱۹:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
اینکه باهزارتومن ملت رابیمه سلامت کردندخوب بوددردولت روحانی کاش ایشان بیمه تکمیلی همه راهرفردمعادل2میلیون تومان درسال برابرباماهی150000تومان میکردندویارانه45000تومنی رادردودودوره دولت خود450000تومن مینمود.جهت توضیح این مسئله بایدگفت اینکه بیمه دانابرای بیمه تکمیلی انفرادی4سال پیش ماهی450000تومان طلب میکردرابه یادبیاورید.باهزارتومن معلوم هست طرح بیمه سلامت شکست میخورد.
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
همتی جرات مناظره با جناب آقای دکتر زاکانی را ندارد.
او از مناظره دو به دو ترس دارد. زیرا سخنی برای گفتن ندارد.
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
آقای قاضی زاده هاشمی و سعید جلیلی به خاطر برنامه جامعی که دارند نقش بسیار مهم و حساسی رو میتونن در دولت تحت مدیریت آقای رئیسی داشته باشند
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بنظر میاد مخصوصا این سبک و شیوه اتخاذ شده تا دیگه اتفاقات مناظرات ۸۸ رخ نده . مشخصه صداسیما فقط میخواد رفع تکلیف کرده باشه با کمترین حاشیه
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
با ادب مثل سعید جلیلی
بی ادب مثل زاکانی
رضا
۱۸:۲۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
علیزاده هم که قبل ازمناظره ازیه اتاق فکری میادبیرون چیزهایی روکه اربابانش ازش خواستن تومناظره عنوان میکنه ،فقط گیرمیده به رعیسی تمام مردم هم این روفهمیدن،باشدکه عاقبت به خیرنشه
mohammad fakhri
۱۸:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
چرا سلامتی در هیچکس وجود ندارد و همه چیز دنیا خراب است در اخبار نگید خبر بدی میشه!!!!!!!!
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مردم در کجای این مناظرررررررررات قرار دارند؟!
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
چشمم اب نمیخوره روند مذاکره عوض بشه من همون روز اول زنگ زدم 162 و گفتم این چه وضع مناظرس الان از فلانی پرسیدید برنامش واسه فلان چیز چیه این درست اما ما که علم غیب نداریم بدونیم نفرات دیگه برنامشون در همون موضوع چیه!!!
عمار
۱۸:۲۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي .
به عقیده بنده حقیر کمترین بی سواد هنوز معتقدیم که آیت الله دکتر رئیسی خردمند عادل بصیر بهتر است به سنگر اصلی بسیار حساس و مهم خودشان همان قوه قضائیه برگردند که هم برای نظام و هم برای کشور و ملت بسیار مفید فایده هستند در این پست ریاست قوه قضائیه و انشاءالله به نفع برادر دکتر جلیلی کنار روند و برادر دکتر جلیلی هم انشاءالله وقتی رئیس جمهور شدند از برادران دکتر زاکانی و دکتر قاضی زاده هاشمی و دکتر رضایی و دیگر برادران نخبه که رد صلاحیت ریاست جمهوری شدند مانند برادر سعید محمد و دیگر نخبگان در امور اقتصاد و غیره ... در کابینه معاون اول خودشان و وزرایشان و مدیران و مسئولان در تمامی سطوح کشور استفاده کنند اگر هم آیت الله دکتر سید رئیسی به نفع دکتر جلیلی کنار نرفتند رای همه مستضعفین به آیت الله دکتر سید رئیسی خردمند عادل خواهد بود و انشاءالله وقتی رای آوردند و رئیس جمهور شدند حتما از براداران جلیلی و زاکانی و رضایی و قاضی زاده هاشمی و دیگر نخبگان که رد صلاحیت شدند مانند برادر دکتر سعید محمد و دیگر نخبگان اقتصادی و امورات دیگر در معاونتشان و وزرایشان و مدیران و مسئولینشان استفاده کنند و از برنامه هایشان و اجرایی کردن برنامه هایشان در تمامی سطوح کشور استفاده کنند تا کشور و ملت را به صورت جهشی و بدون آزمون و خطا و بدون هیچگونه اشتباهی با تجربیات گهربارشان بپیش ببرند و از هر لحاظ کشور و ملت مستضعفین را از تمامی بحرانها و مصائب و مشکلات برهانند و سه قوای مجریه و مقننه و قضائیه با هم برادرانه متحد و یکپارچه و هماهنگ شوند بدون هیچگونه کنش و کنتاک درونی تا کشور و ملت ایران اسلامی عزیزمان را به قله های پیشرفت و عزتمندی و قدرتمندی و اقتدار روز افزون از هر لحاظ برسانند .
و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
الباقی پشت صفحه
شیراز
۱۸:۵۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
یعنی میفرمایید تشخیص شما درست تر از خود آقای رئیسی هست؟!
عجب اعتماد به نفسی
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
سید بزرگوار بهترین گزینه برای نجات اقتصاد و 'گسترس عدالت است.
او همان شهید بهشتی است همان شهید رجایی است همان سرداردلهاست.
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
باشه
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
این شیوه مناظرات ایده ال برای کسانی است که حرف و برنامه مشخصی برای کشور داری ندارند و میان که فقط با جنگ روانی و اتهام زدن اسمشون سر زبون ها باشه
طرف تو سه دقیقه انواع و اقسام اتهام ها میزنه در صورتی که میکروفون بقیه قطعه و باید منتظر باشه تا نوبتش بشه و از خودش دفاع کنه
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
وقتی دارن یک مشت دروع تحویل مردم میدن چ فرقی میکنه ک تغییر بدن یا نه...بیان ثابت کنن ک فقط یکی از حرفاشون درسته ....۱۲تا دولت عوص شده یکی از یکی بدتر
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بیشتر زمان برنامه در اختیار مجری مناطره و برنامه های سرگرم کننده اش بود!!!
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مناظره بیشتر کنترل شده هست صدا و سیما اصلا اجازه آزادی بیان نمیده
بختیاری
۲۰:۳۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
کار صدا و سیما در زمانبندی درسته اما در تعداد مناظره و زمان کم نه.
عمار
۱۸:۱۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي .
به عقیده بنده حقیر کمترین بی سواد هنوز معتقدیم که آیت الله دکتر رئیسی خردمند عادل بصیر بهتر است به سنگر اصلی بسیار حساس و مهم خودشان همان قوه قضائیه برگردند که هم برای نظام و هم برای کشور و ملت بسیار مفید فایده هستند در این پست ریاست قوه قضائیه و انشاءالله به نفع برادر دکتر جلیلی کنار روند و برادر دکتر جلیلی هم انشاءالله وقتی رئیس جمهور شدند از برادران دکتر زاکانی و دکتر قاضی زاده هاشمی و دکتر رضایی و دیگر برادران نخبه که رد صلاحیت ریاست جمهوری شدند مانند برادر سعید محمد و دیگر نخبگان در امور اقتصاد و غیره ... در کابینه معاون اول خودشان و وزرایشان و مدیران و مسئولان در تمامی سطوح کشور استفاده کنند اگر هم آیت الله دکتر سید رئیسی به نفع دکتر جلیلی کنار نرفتند رای همه مستضعفین به آیت الله دکتر سید رئیسی خردمند عادل خواهد بود و انشاءالله وقتی رای آوردند و رئیس جمهور شدند حتما از براداران جلیلی و زاکانی و رضایی و قاضی زاده هاشمی و دیگر نخبگان که رد صلاحیت شدند مانند برادر دکتر سعید محمد و دیگر نخبگان اقتصادی و امورات دیگر در معاونتشان و وزرایشان و مدیران و مسئولینشان استفاده کنند و از برنامه هایشان و اجرایی کردن برنامه هایشان در تمامی سطوح کشور استفاده کنند تا کشور و ملت را به صورت جهشی و بدون آزمون و خطا و بدون هیچگونه اشتباهی با تجربیات گهربارشان بپیش ببرند و از هر لحاظ کشور و ملت مستضعفین را از تمامی بحرانها و مصائب و مشکلات برهانند و سه قوای مجریه و مقننه و قضائیه با هم برادرانه متحد و یکپارچه و هماهنگ شوند بدون هیچگونه کنش و کنتاک درونی تا کشور و ملت ایران اسلامی عزیزمان را به قله های پیشرفت و عزتمندی و قدرتمندی و اقتدار روز افزون از هر لحاظ برسانند .
و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
الباقی پشت صفحه
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
چی
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
ای مناظره،مناظره نیست پاس همدیگرو بیرون ریختنه به هم دیگه توهین کردنه و... از فلانی میپرسن برنامه راجع به اقتصاد چیه شروع به بدوبیرا گفتن میکنه شروع میکنه علیه دولت حرف زدن اصلا با سوال کاری ندارن مهم اونچیزیه که تو ذهنشون هست. بعد یه اشتباه دیگر مناظره اینه که از همه یه سوال پرسیده نمیشه تا بفهمی برنامه کدامیک بهتر از دیگری هستش
بختیاری فرزندی از زاگرس مرکزی
۲۰:۳۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
هیچگاه فرزندان و مردان بزرگ کنار نخواهند کشید ،کنار کشیدن ظلم به آرمانهای خود و اسلام و ایران و طرفدارانشان است.
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
چرا نباید نامزد ها به سئوالات زنده ومستقیم مردم پاسخ بدهند ؟!مگر مردم نامحرمند ؟!
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
هیچکدومشون سواد و توانایی یه ریس جمهور قدرتمند رو ندارن
مرادی
۰۳:۰۴ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
خیلی باید پرت باشیم ک انصاف رو بزاریم کنار..
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
درسته آقای جلیلی درست گفتن باید همه درباره یک موضوع نظر بدهند و در آخر اگر کاندیداها نظری یا انتقادی از برناگه ی طرف دیگر دارد بتواند انتقاد کند و کاندیدا بتواند از طرح خود حماست کند باید مطالب در موردی باشد که مشکل مردم مربوط به آن است نه مطالبی که افراد عادی چیزی از آن مطالب نمیفهمند‌
8
۱۷:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
نه اتفاقا خوب بود نشون داد دو نفر برنامه دارن چندتا مناظره بین این دونفر برگزار بشه تا رویکرد بهتر برای مردم شناسایی بشه بقیه رم یه تایمی تو شبکه نسیم بهشون اختصاص بدید تا به همدیگه اتهام بزنن
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مسخره بازیه ....مناظره نیست که
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بدشکل ترین مناظره انگار سعال ازبچه مدرسه ایی کلاس دومی میکردن واینها میخان بشن ریس جمحور چهلودوسال خراب کردن بااین شیوه درست نمیشود تودهنشون پیدابودکه مثل اینکه اجازه حرف زدن ندارند اختیارمملکت دست کیست خدامیداند وخود این داوطلبان ریاست
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
اصلانوع مناظره ها به درد نمیخوره انگارصداوسیما فقط واسه سرگرمی این مدل را انتخاب کرده نه فرصت کافی واسه حرف زدن هست نه واسه دفاع اصلا حرف مطلوب که به درد مردم بخوره زده نمیشه شبیه بازی وسرگرمی شده
علی
۱۷:۱۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بابا سر نوشت یک کشور به این مناظره هاست وقتی مردم نتونن خوب تشخیص بدن که کدوم نامزدها برنامه بهتری دارن برای کشور ، نتیجه اش همین میشه که با یه عکس آخرین نفر از ته لیست به راحتی میاد میشه رئیس جمهور اینم میشه وضع کشوره، چون مردم فرقی بین کسی که برنامه داره با نداره متوجه نمیشن، مناظره یعنی به چالش کشیدن همه دیگه رو یک موضوع خاص
اکبر
۱۷:۱۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مناظره باید دو به دو باشه مثل زمان احمدی نژاد . نه که هفت نفرو جمع کردین تو یه مکان و هر کدومم ده دیقه وقت دادین معلوم نیست کی به کیه نه کسی به سوال مجری میتونه جواب بده نه کسی وقت کافی برا پاسخ به تهمت هارو داره . اصلا معلوم نیست کی چی میگه کی چی نمیگه . مناظرات خیلی ضعیفن یه جورایی اصلا نمیشه بهش گفت مناظره.
فرزندی از زاگرس مرکزی
۱۷:۱۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
با این فرصت کوتاه و مناظره های کم نمیتوان به شناخت خوب و کاملی رسید.
حتما باید شناختها و آگاهیها بیشتر و بیشتر شود.
انتخاب ریاست جمهوری انتخاب کدخدای روستا که نیست.انتخاب نماینده آبادانی و سازندگی و تلاش ،نماینده پیشرفت و نماینده دانش و فناوریهای نو در کشور بزرگان ایران است نه نماینده پسرفت و فقر و شعار توخالی و قوانین های بسیار و سدهای بسیار بر سر راه پیشرفت دانش و کار و کارخانه و تلاش.
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
سریال است
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
درست میگن این شیوه اشتباهه امیدوارم تغییر کنه
بختیاری
۱۶:۵۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
ما برای یک کشور هشتاد ملیونی و کشوری که در جنگ بزرگی است داریم انتخاب میکنیم نه برای یک روستا.
آنهم جنگ بزرگ اقتصادی،پس باید تعداد مناظره ها و همچنین بحث های جزیتر و دقیق تر و کاربردی تر و نشان دادن و بیان ریز طرحها و برنامه ها همراه باشد.
تعداد مناظره ها حداقل باید ده برنامه باشد.
Bakhtiyari
۱۶:۵۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
حتما باید هم تعداد مناظره ها بیشتر و هم جدی تر و هم جزییات برنامه های خود را بیان کنند و باید همه ما به قدرت اجرا و عمل و توان رای بدهیم نه به فن بیان و شعار توخالی
هدف انتخاب بهترین برای حال و آینده ملت و کشور عزیزمان است.
آفرین به نامزدهای ریاست جمهوری که این پیشنهاد را دادند.
بنظرم ریاست جمهوری باید اقتصاددان و سردار بزرگ سازندگی و سرباز خدمت باشد.
درود بر محسن رضایی
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بیشتر به جلسه پرسش و پاسخ شباهت دارد