سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر علوم مطرح کرد؛

کیفی‌سازی آموزش، مزیت اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی

غلامی گفت: کیفی‌سازی آموزش، ماموریت‌گرایی و تمرکز زدایی از مزایای اصلی اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی است.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست روسای دانشگاه‌های مجری طرح ساماندهی آموزش عالی صبح امروز با هدف هم‌اندیشی و تبادل تجارب دانشگاه‌هایی که الحاق واحد‌های کوچک‌تر داشته‌اند، با حضور وزیر علوم و برخی معاونان ذی‌ربط به صورت برخط برگزار شد.

منصور غلامی، وزیر علوم در این نشست با اشاره به تلاش‌های فراوانی که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری طی سال‌ها داشته‌اند، گفت: امیدوارم مجموعه این فعالیت‌ها و تلاش‌ها مبنای رشد و توسعه کیفی در حوزه علم و فناوری باشد.

غلامی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی آموزش عالی مصوبه شماره ۷۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: هدف از اجرای این مصوبه کیفی‌سازی آموزش و ارتقا کیفیت خدمات دانشگاه‌هاست که تقریباً همه بخش‌های آن اجرا شده و یا در حال نهایی شدن است.

او افزود: این مصوبه جزو معدود مصوباتی بوده است که با جمیع جوانب به صورت کامل اجرا می‌شود. در بخش نهایی آن هم ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها است که به تدریج در حال تحقق است و در راستای پیشبرد برنامه‌های راهبردی حوزه آموزش عالی بسیار موثر خواهد بود.

 غلامی ادامه داد: وزارت علوم بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مکلف است با الحاق و یا تجمیع موسسات آموزشی کوچک در موسسات آموزشی بزرگ به سمت ساماندهی آموزش عالی حرکت کند. در این طرح موسسات موجود حفظ می‌شوند، اما با هدف کیفی‌سازی و ماموریت‌گرایی، به لحاظ مدیریتی و حمایتی به مجموعه بزرگ‌تر ملحق می‌شوند تا تحت یک مدیریت مرکزی برنامه‌ریزی و هدایت شوند.

او با تاکید بر اینکه این مسئولیت باید به نحو مطلوب و موثر انجام شود، تصریح کرد: صرفه‌جویی در هزینه‌ها و موثر بودن در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای از مزایای اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی است و حتماً باید پس از ابلاغ برنامه الحاق هر موسسه، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم توسط دانشگاه مادر انجام شود.

غلامی با تاکید بر ضرورت تحقق اهداف این طرح بیان کرد: مسئولان و مدیران محلی نیز انتظار دارند این وعده وزارت علوم که عنوان شده، طرح ساماندهی موجب کیفی‌سازی آموزش و پژوهش و ماموریت‌گرایی خواهد شد، محقق شود و باید در این راستا گزارش اقدامات انجام شده برای تبیین و تنویر افکار عمومی نیز اطلاع‌رسانی عمومی شود.

وزیر علوم با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در دیدار‌های سال‌های گذشته با مدیران آموزش عالی، مبنی بر کیفی‌سازی و ماموریت‌گرایی، ادامه داد: گزارش اقدامات انجام شده در این خصوص محضر معظم له و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و مورد تایید قرار گرفته است. همه ما در قبال اجرای کارشناسی‌شده و دقیق این مصوبه مسئول هستیم و باید با جدیت تا پایان زمان مسئولیت اجرایی پیگیر اجرای آن باشیم.

وزیر علوم یادآوری کرد: با توجه به اینکه این مصوبه از مصوبات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد اجرایی نقشه علمی کشور است و همچنین یک کار قوی و اساسی در حوزه آموزش عالی است، با تغییر دولت دچار تغییر نخواهد شد و اجرای آن با همراهی و پشتیبانی شورای عالی انقلاب فرهنگی تداوم خواهد یافت.

به کار بردن عنوان سطح‌بندی، قانونی نیست

 غلامی همچنین با بیان اینکه تمرکز‌زدایی و تفویض اختیارات به دانشگاه‌ها از دیگر مزایای اجرای این طرح است، گفت: مدیریت این طرح در سطح استانی انجام می‌شود، اما در سطح منطقه‌ای نیز در اشل‌های مختلف می‌توانند فعالیت کنند. همچنین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نیز که از اهداف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود در اواخر سال گذشته نهایی و ابلاغ شد و مبنای ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها خواهد بود و به کار بردن عنوان سطح‌بندی به هیچ عنوان وجاهت قانونی ندارد و ممنوع است.

وزیر علوم با بیان اینکه ساماندهی در دیگر دانشگاه‌ها نیز انجام شده است، گفت: این طرح با اجرا در زیرنظام‌های دانشگاه پیام نور و جامع علمی کاربردی نیز به خوبی انجام گرفته و با تجمیع و ساماندهی مراکز، تعداد مراکز دانشگاه پیام نور از ۵۰۰ واحد به ۳۷۵ واحد و دانشگاه جامع علمی کاربردی از هزار و ۷۴ واحد به ۵۸۵ واحد تغییر یافته‌اند.

او در پایان بیان کرد: برای انسجام قوی آموزش عالی و جلوگیری از توسعه کمی موسسات آموزشی، این طرح با هم‌افزایی و پشتیبانی علمی قوی، در سایر موسسات هم به عنوان کاری ماندگار اجرا شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.