سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبر داد؛

آب بندها مهمترین علت خشکی زاینده رود

طغیانی گفت: در بالا دست بیش از یک هزارو ۲۰۰ آب بند وجود دارد که یکی از علل مهم مشکلات زاینده رود است.

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: علت مهم پیچیدگی مسئله زاینده رود، پیش بینی و پیشگیری نکردن، نبود مدیریت جدی و متمرکز به مدت طولانی بوده است.

او درباره نشست اخیر نمایندگان استان اصفهان درمورد مسئله آب گفت: در این جلسات سعی شد، درمورد پیچیدگی‌ها و راه حل‌های مربوط به جریان دائمی آب زاینده رود و تابستان پیش رو گفتگو شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در بالا دست بیش از ۱۲۰۰ آب بند بر روی انهار که سر چشمه زاینده رود بودند، احداث شده و وجود همین سد‌های کوچک و آب بند‌ها حجم قابل توجهی را درگیر کرده و در کنار این آب بند‌ها کشاورزی راه افتاده است.

طغیانی تاکید کرد: جلوگیری نکردن به موقع از ایجاد آب بند‌ها و نبود هماهنگی دستگاه‌ها، بعضا مجوز‌های داده شده، ساماندهی را دشوار کرده و حتی از لحاظ اجتماعی مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است.

او خاطرنشان کرد: موارد متعدد دیگر از جمله، برداشت‌های مختلف به شکل پمپاژ و چاه‌های غیر مجاز و چاه‌های مجازی است که از زمانی به بعد رسمیت پیدا کرده‌اند، همچنین طرح انتقال از زاینده رود بدون اینکه منابع آن پیش بینی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بلند مدت مسئله جریان دائمی آب و احیای حقابه کشاورزان مد نظر است، اما در کوتاه مدت و مقطعی برای جمعیتی که از کشاورزی و از محل حقابه‌هایی که داشتند زندگی می‌گذراندند، ایده‌هایی برای تامین منابعشان مطرح است.

طغیانی درباره راهکار‌های جبران منابع و زیان‌های وارده گفت: به صورت مقطعی و به دو روش این مشکل حل می‌شود، نخست به شکل رهاسازی بخشی از حقابه‌ها و دوم اینکه جبران مالی زیان دیدگان صورت گیرد.


انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.