سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روز شماری رای اولی‌های سمنانی برای برداشتن اولین گام در خلق حماسه سیاسی

یکی از جذابیت‌های انتخابات در ایران حضور جوانان پرشور رای اولی پای صندوق‌های رای است، حضور جوانانی که شاید تنها یک روز باشد که به سن قانونی رسیده باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، فقط چند روز به سیزدهمین دوره انتخابات رییس جمهوری باقی مانده و رای اولی‌های استان سمنان همانند دیگر نقاط کشور با شور و شوق همراه با خواسته‌هایی از رییس جمهور آینده، برای افتخارآفرینی در نخستین جشن تکلیف سیاسی خود مهیا شده اند.

نخستین تجربه مشارکت سیاسی ۱۱ هزار دانش آموز رای اولی در سمنان

رأی اولی‌هایی که برای بار نخست در فضای سیاسی کشور به میدان می‌آیند تا انگشتانشان را آغشته به جوهر سرنوشت کنند. دختران و پسران رأی اولی سمنانی منتظر ۲۸ خرداد هستند تا مهر انتخابات بر شناسنامه‌هایشان گواه بلوغ سیاسی‌شان باشد.

از مجموع تعداد ۵۱۹ هزار و ۵۴۰ نفر واجد شرایط رأی دادن در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورا‌های شهر و روستا در استان سمنان ۱۰ هزار و ۹۰۶ نفر دانش آموز رأی اولی هستند که قرار است در ۲۸ خرداد نخستین اقدام ملی خود را در کارزار انتخابات ثبت کنند.

در همین زمینه محمد دستورانی مدیرکل آموزش و پرورش سمنان اعلام کرد: ۱۰ هزار و ۹۰۶ نفر دانش‌آموز رأی اولی سمنان در اولین تجربه سیاسی خود در انتخاب رئیس جمهور و اعضای شورا‌های شهر و روستا در پای صندوق‌های رأی حضور پیدا می‌کنند.

محمد دستورانی اظهار کرد: دانش آموزان رأی اولی سمنان همپای دیگر نقاط کشور برای اولین بار موفق به مشارکت در سرنوشت سیاسی کشور می‌شوند و در این دوره از انتخابات شاهد حضور دانش آموزان پایه دوازدهم در پای صندوق‌های رأی استان هستیم.

مدیر کل آموزش و پرورش سمنان بیان کرد: باید تلاش شود تا رای اولی‌ها اولین تجربه خود را در زمان رسیدن به سن تکلیف سیاسی، به بهترین نحو ممکن به انجام برسانند.

رای اولی‌ها از شوق حضور در انتخابات ۱۴۰۰ می‌گویند

حس بزرگتر شدن و درک درست از مسائل سیاسی و اجتماعی کشور و موثر بودن در آینده، آن حسی است که برای هر رای اولی تازه است و به یادگار می‌ماند.

علیرضا پارسا درباره انگیزه خود از اولین شرکت درسیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا، گفت: نه تنها من که هر جوان ایرانی، به ویژه رأی اولی‌ها دوست دارند خودشان را در سرنوشت کشور سهیم کنند.

پدر یکی از دانش آموزان رای اولی سمنانی درباره حضور فرزندش در انتخابات می‌گوید: فرزندم با ذوق و شوق تمام سایر اعضای خانواده را به حضور در پای صندوق رای دعوت می‌کند و در باره انتخاب نامزد اصلح با خانواده صحبت می‌کند.

وی این را هم گفت که این درک و بینش سیاسی دانش آموزان به لطف انقلاب اسلامی رشد و نمو پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی مشارکت گسترده مردم در انتخابات یکی از دغدغه‌های اصلی دشمنان جمهوری اسلامی است که تلاش می‌کنند این مشارکت را کمرنگ جلوه دهند، اما مردم ایران با هوشیاری و بصیرت، مانع از این کار می‌شوند.

چرایی شرکت رأی اولی‌ها و چرا رأی باید بدهیم؟

ندا همتی، دانشجو دانشگاه فرهنگیان رأی اولی ابراز داشت: طبق گفته مقام معظم رهبری، هرکس به ایران و امنیت آن علاقه‌مند است باید در انتخابات شرکت کند.

وی افزود: من به عنوان یک فرهنگی نسبت به آینده فرزندان ایران که قرار است به آنان درس چگونه قاسم سلیمانی شدن را بیاموزم، حساس هستم و میدانم که آینده آنان به انتخاب امروز ما وابسته است.

من شرکت می‌کنم "چون ایران را آباد‌تر می‌خواهم "

علی اکبری یکی از رای اولی هاست و می‌گوید: با بصیرت انتخاب کردن نامزد‌ها مسئله مهمی است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد، بنابراین من به پای صندوق رأی می‌آیم تا به کسی رأی دهم که به گفته رهبرم؛ قوی باشد و بتواند ایران را قوی وآباد کند.

رای اولی‌ها از رییس جمهور آینده و منتخبان آینده شورای شهر خود چه می‌خواهند؟

رای اولی‌های سمنانی، ایجاد بستر‌های لازم برای شکوفایی استعداد‌های دانش آموزان، توجه به علایق جوانان، کاهش اختلاف طبقاتی، ایجاد رفاه عمومی را مهمترین خواسته‌های خود از رئیس جمهوری آینده و نامزد‌های انتخاباتی عنوان کردند.

مهران اکرم رای اولی و دانشجو است، او می‌گوید: از اینکه می‌توانم در بزرگترین مشارکت مردمی و از مهمترین رویداد‌های سیاسی کشورم شرکت کنم، حس خیلی خوبی دارم.

وی می‌گوید: انتظار می‌رود اعضای شورای شهر با تمام ظرفیت‌های قانونی موجود آشنا و به نحو مطلوب از آن استفاده نمایند و با استفاده از اطلاعات موجود، بررسی نقاط ضعف و قدرت، فرصت‌ها و آسیب ها، نیاز سنجی و آینده پژوهی، استفاده از تجارب و نظر صاحب نظران، افقی برای توسعه شهر ترسیم کنند. چشم انداز و برنامه‌های تقلیدی و در جهت مشغول سازی افکار عمومی، جایی ندارد.

وی این را هم گفت نامزدی که برنامه‌ای برای حل مشکلات فعلی جامعه نداشته باشد، نمی‌تواند پس از انتخاب به دنبال رفع مشکلات باشد. کسانی باید پا به عرصه این رقابت بگذارند که قبل از ثبت نام، شرایط و اختیارات قانون اساسی را مطالعه کنند تا بییند که آیا توان حل مشکلات جامعه را دارند یا خیر.

زهرا بینش یکی از رای اولی‌های این دوره انتخابات در گفتگو با ما گفت: باید افرادی دغدغه‌مند و با همت عالی وارد این نهاد شوند تا دغدغه پیشرفت و آبادانی را در همه عرصه‌ها داشته و به فکر دین و دنیای مردم باشند.

وی درپاسخ به سوال اینکه چه انتظاراتی از رییس جمهور آینده دارید، گفت: توجه به معیشت مردم، رفع مشکلات اقتصادی و همچنین ایجاد بستر لازم برای دستیابی به شغل مناسب بعد از تحصیلات را از مهمترین خواسته‌های خود از رئیس جمهوری عنوان کرد.

" ایران مقتدر " عنوان جشنواره انتخاباتی رای اولی‌ها

اسحاق اکبری رئیس سازمان دانش‌آموزی استان سمنان از راه‌اندازی جشنواره انتخاباتی رأی اولی‌ها با عنوان "ایران مقتدر" در استان سمنان به مناسبت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا ویژه تمامی اعضای سازمان دانش‌آموزی به ویژه رأی اولی‌های استان خبر داد.

وی بیان کرد: این جشنواره در سه بخش شور حضور (دلنوشته و دیگر آثار فرهنگی هنری)، مناظره دانش‌آموزی و همچنین بخش ویژه تولیدات رسانه‌ای شامل خبر، گزارش و مصاحبه برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این جشنواره افزایش آگاهی‌های دانش‌آموزان رای اولی به همراه مشارکت حداکثری، فعالانه و آگاهانه در انتخابات ۱۴۰۰ است.

حداقل سن رای دهندگان چقدر باید باشد؟

براساس بند ۲ ماده ۲۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، سن انتخاب‌کنندگان در روز اخذ رأی ۱۸ سال تمام می‌باشد یعنی کلیه متولدین خرداد ۱۳۸۲ و قبل از آن می‌توانند با حضور در شعب اخذ رأی اولین حضور خود در انتخابات ۱۴۰۰ را به ثبت رسانده و رأی بدهند.

بی‌شک حضور رأی اولی‌ها در انتخابات می‌تواند در افزایش نشاط و حرارت فضای انتخابات موثر باشد، نوجوانانی که برای نخستین بار می‌خواهند شعور سیاسی خود را محک بزنند.

بر اساس این گزارش، فضای پرشور و حرارت انتخاباتی در سمنان در کنار افزایش بینش سیاسی مردم به ویژه رأی اولی‌ها نشان از خلق یک حماسه دیگر در ۲۸ خردادماه دارد.

گزارش از شبیری
انتهای پیام/گ

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.