سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی ۲۷ رقم زراعی جدید در جهت تولید پایدار کشاورزی در اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: در سال ۱۳۹۹تعدادی از محققان ۲۷ رقم زراعی را در جهت افزایش تولید پایدار و کیفیت محصولات کشاورزی معرفی کردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، حسین کربلائی خیاوی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ۲۷ رقم زراعی را معرفی کردند، اظهار کرد: معرفی ارقام جدید با هدف افزایش تولید پایدار و کیفیت محصولات کشاورزی، سبب کاهش هزینه‌های تولید و بهره‌وری شده است.

او افزود: ورود این ارقام به عرصه کشاورزی و منابع طبیعی، نقش مؤثری در خودکفایی و کاهش وابستگی محصولات کشاورزی ایفا می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: ارقام زراعی، باغی، جنگل و مرتع به‌عنوان تخصصی‌ترین نهاده کشاورزی، نقش به‌سزایی در رونق تولید و افزایش امنیت غذایی دارند.

کربلایی خیاوی تصریح کرد: ارقام معرفی شده گیاهی به‌عنوان یکی از مهمترین نهاده‌های تولید، حاصل سال‌ها تلاش ارزشمند محققان بخش کشاورزی است و وجود تنوع در ارقام گیاهی، سبب افزایش کمی و کیفی در تولید پایدار محصولات کشاورزی است.

او ادامه داد: برای دستیابی به یک رقم جدید آزمایشات متعددی انجام می‌شود که ۱۳ تا ۱۵ سال طول می‌کشد و این آزمایشات از دورگ‌گیری و انتخاب‌های اولیه آغاز و تا بررسی مقدماتی، سازگاری، اجرای طرح‌های تحقیقی- ترویجی و در نهایت به نام‌گذاری و معرفی رقم می‌انجامد.

دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل تحقیق برای توسعه را رویکرد مهم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام داشت و افزود: هر رقمی که معرفی می‌شود هدف مشخصی از توسعه بخش کشاورزی را دنبال می‌کند و آنچه بعد از معرفی مهم است نفوذ ارقام جدید به عرصه است که نیازمند همگرایی بین بخش‌های دولتی و خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله تحقیقات، ترویج و اجراست.

کربلایی خیاوی از ارقام سیب‌زمینی رونا و تکتا، کلزای رقم آرام، ارقام گندم شامل؛ کبیر، پایا، آراز، آرمان، تکتاز، ساورز، حیران، فرین، امین، تابان، ثنا، سحر، جام، مهر، سالار، پیام، آذران، ارقام جو شامل؛ آذران، نوبهار، ماهنشان، راشین، فراز، فردان و بهدان نام برد که در سال گذشته با همکاری و مشارکت فعال محققان مرکز و هدایت مؤسسات مربوطه به عرصه کشاورزی معرفی شده‌اند.

او به طرح یاوران تولید پرداخت و بر ضرورت اجرای مستمر این طرح همانند سال گذشته تأکید کرد و گفت: طرح یاوران تولید نقشه راه جهت انتقال دستاورد‌های تحقیقاتی به مزارع کشاورزان در راستای حل مشکلات عرصه‌های تولید با ارائه دستورالعمل و توصیه‌های علمی و از بین بردن شکاف بین تحقیق، ترویج و اجرا است.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.