سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت/

امام خمینی شخصیتی که پازل خاورمیانه را تغییر داد

کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی به نقش امام خمینی (ره) در شکل گیری محور مقاومت پرداخت.

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روح الله لک علی آبادی کارشناس مسائل بین الملل به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)  در یادداشتی به نقش ایشان در شکل گیری گفتمان مقاومت پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است: 

امام خمینی رحمة الله علیه یک حقیقت زنده و جاویدی است که امروز بر قلب‌های ملت‌ها و امت‌های مختلفی رهبری می‌کند. امام خمینی، فقیه، فیلسوف، عارف و سیاستمداری است که جامعیت‌شان تبیین افکار و شخصیت و آثار ایشان را با دشواری مواجه می‌کند.
کلیفورد گیرتز از نظریه پردازان برجسته معاصر در علوم اجتماعی می‌گوید ملت‌های مسلمان زمانی که به اسلام اولیه و کتاب آسمانی خود (قرآن) برمی‌گردند در برابر استعمارگران می‌ایستند و کشورشان را پس می‌گیرند. بی‌شک یکی از بزرگترین کار‌های امام خمینی تبیین سیستمی از چگونگی بازگشت به قرآن کریم است.نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی ایشان که بر پایه جهاد با استکبار و انقلاب در ساختار شروع می‌شود و بعد از انقلاب اسلامی به حکومت اسلامی و بعد به دولت اسلامی منجر می گردد و بعد و در نهایت به تمدن اسلامی ختم می‌شود.


امام خمینی احیاگر هویت اصیل دینی است و به درستی پروفسور پروولسی استاد ایران شناسی دانشگاه رم این نکته را بیان می‌کند که مهم‌ترین عملکرد امام خمینی امکان پذیر کردن انقلاب اسلامی بود. ما امروز شاهد این مطلب هستیم که شجره طیبه انقلاب اسلامی، چون از قلبی آرام و ضمیری آگاه سرچشمه گرفته است و نسخه بر گرفته از قرآن است به سرعت در میان قلب‌های آزادگان جهان اسلام و منطقه غرب آسیا نفوذ کرده و در آینده نیز بیش از پیش مورد توجه و استقبال ملت‌های مسلمان قرار خواهد گرفت.
حزب الله لبنان، حشد الشعبی عراق، انصار الله یمن، شیعیان نیجریه و... از جمله دلباختگان مکتب امام خمینی هستند که به یکی دو مورد آن اشاره می‌شود.


جریان «انصارالله» یمن که حاصل سخنرانی‌های شهید سیدحسین بدرالدین حوثی برای شاگردانش است، نمونه دیگری از رویش تفکر و انقلاب امام خمینی است. سید حسین بدرالدین پس از آشنایی با امام خمینی به شدت تحت تأثیر افکار ایشان  قرار گرفت و در سخنرانی‌های متعدد خود به شرح و تبیین فرمایشات امام خمینی و معرفی ایشان برای مردم یمن می‌پرداخته؛ و این از بارزترین نشانه‌های حیات افکار امام خمینی رحمة الله علیه است.
همچنین در آن سوی عالم یکی از دانشجویان رشته اقتصاد در دانشگاه زاریا کشور نیجریه متن یکی از مصاحبه‌های امام خمینی را می‌خواند و با دلبختگی تمام پیگیر مطالب امام  می‌شود. بعد از آن که امام خمینی به ایران می‌آید، ابراهیم و دوستانش یکسال کارگری می‌کنند تا با پولی که پس‌انداز کرده‌اند برای دیدن امام به ایران بیایند. جالب اینکه سال ۵۸ آن‌ها به ایران می‌آیند و امکان دیدار فراهم نمی‌شود و سال بعد دوباره قصد سفر می کنند و آن دیدار صورت می گیرد؛ پس از اتمام آن دیدار ابراهیم به امام خمینی می‌گوید: به مردم نیجریه پیامی نمی‌هید؟ امام خمینی یک قرآن به او می‌دهد و می‌گوید: سلام مرا به مردم نیجریه برسانید و به آن‌ها بگویید که همۀ حرف خمینی همین است؛ قرآن.

چهار سال بعد ابراهیم مذهبش را تغییر می‌دهد و شیعه می‌شود و برای تحصیل علوم اسلامی راهی ایران می‌شود و امروزه او یعنی شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه است. دوستان او می‌گویند وقتی دیدار با امام خمینی تمام شد در راه بازگشت به نیجریه او قرآن را در دست گرفته و اشک می‌ریخت. می‌گفت من در چهرۀ این مرد، موسی را دیدم؛ عیسی را دیدم؛ ابراهیم خلیل‌الله را دیدم؛ رسول خدا را دیدم.

بی سبب نیست که میشل فوکو که فیلسوفی فرانسوی است و اوائل انقلاب هم به ایران سفر کرده می‌گوید: شخصیت امام خمینی پهلو به افسانه می‌زند، زیرا هیچ رئیس دولتی و هیچ رهبر سیاسی حتی با حمایت تمام رسانه‌های دنیا نمی‌تواند ادعا کند که با مردمش چنین پیوند عاطفی عمیقی دارد.
امروز آنچه در سطح بین المللی به نام «مقاومت» از آن یاد می‌شود جغرافیای وسیعی از منطقه را از عراق، و فلسطین و لبنان و سوریه و یمن را دربرگرفته است و دوست و دشمن اذعان دارند که تمام پیشرفت‌های نظامی و تسلیحاتی تا فکری و فرهنگی مقاوت مرهون انقلاب امام خمینی رحمة الله علیه است.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۵:۰۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
خیلی خوب بود کوتاه و جالب