سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه تاریخی کاوه در مسجدسلیمان ساماندهی می‌شود

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی مسجدسلیمان گفت: سرمایه‌گذار خصوصی برای ساماندهی مجموعه فرهنگی‌-ورزشی تاریخی «کاوه» این شهرستان تعیین شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید موسی احمدپوریا سرپرست اداره میراث‌فرهنگی مسجدسلیمان با اشاره به اینکه "بدر" یا "کاوه" یکی از با ارزش‌ترین باشگاه‌های قدیمی و چندمنظوره شهرستان است، گفت: این مکان، متشکل از سینمای روباز، کتابخانه، استخر روباز، سالن‌های رزمی، کشتی، وزنه‌برداری و ... است، ضمن اینکه این باشگاه زمانی در رشته‌های ورزشی فوتبال و بسکتبال تیم‌داری نیز می‌کرد.

او افزود: این مجموعه در دوران اکتشاف نفت برای رفاه حال پرسنل و کارگران شرکت‌نفت ساخته شد و قهرمانان ملی زیادی را با افتخار پرورش و به کشور جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد که در سنوات گذشته، شرکت نفت، این باشگاه را برای بهره‌برداری بهتر به ارتش جمهوری اسلامی ایران واگذار کرد و این باشگاه چندین دوره فعالیت ارزشمند در رشته‌های ورزشی به‌ویژه فوتبال داشت و تیم‌های قدرتمندی را روانه مسابقات کرده است.

احمدپوریا اظهار داشت: باتوجه به اینکه باشگاه به دلیل فرسودگی سال‌ها است که تعطیل بوده و هیچگونه فعالیت ورزشی در این مجموعه انجام نمی‌شود، هر از چندگاهی تعرضاتی به این بنا انجام می‌شد و بخشی از آن به وسیله عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی مسجدسلیمان بیان کرد: باتوجه به این‌که حفظ و احیای مجموعه باشگاه کاوه برای اهالی و بزرگان منطقه و شهرستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، با تعاملاتی که میان ارتش، میراث‌فرهنگی، فرمانداری، امام‌جمعه و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی انجام شد و به منظور حفاظت بهتر از مجموعه، این اثر با طی روند قانونی از طریق سرهنگ امین آزادی فرمانده کارخانجات تانک‌سازی شهید فرخ‌نیا نزاجا به بخش خصوصی واگذار شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیگیر فرآهم کردن شرایط برای احیای این بنای تاریخی هستیم، ادامه داد: فعلاً در فاز اول سرمایه‌گذار بخش خصوصی با استقرار در محل باشگاه، ضمن حفاظت و جلوگیری از ورود سارقان و متعرضان به باشگاه، با اعتبار شخصی به پاک‌سازی محوطه، جمع‌آوری نخاله‌های انباشته‌شده در سال‌های گذشته و همچنین مرمت بخشی از بنا اقدام کرده است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مسجدسلیمان تصریح کرد: پرونده ثبت‌ملی این مجموعه حدوداً ۱۰۰ ساله، تکمیل و به تهران ارسال شده است و این بنا در شرف ثبت در آثار ملی قرار دارد.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.