سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتحادیه اروپا: در دور بعدی مذاکرات برجام به توافق خواهیم رسید

رئیس پنجمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، گفت: ما به تلاش خود برای کسب توافق ادامه می‌دهیم و اطمینان دارم که دور بعد به توافق می‌رسیم.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دور پنجم نشست مذاکرات وین درباره بازگشت توافق برجام و رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران با کمی تاخیر آغاز شد ودر نهایت نمایندگان کشور‌های مختلف برای ارائه گزارش کار و اتخاذ تصمیم جدید قرار است به کشور‌های خود بازگردند.

انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس خارجی اتحادیه اروپا که ریاست پنجمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را برعهده داشت طی اظهاراتی به خبرنگاران ضمن ابراز امیدواری از رسیدن به توافق نهایی در دور بعدی گفتگو‌های برجامی، گفت: «به عنوان هماهنگ کننده برجام امیدوار بودم که این دور از مذاکرات آخرین دور باشد».

وی ضمن اعلام تمدید مذاکرات، گفت: «ما به تلاش خود برای کسب توافق ادامه می‌دهیم و اطمینان داریم که دور بعد به توافق خواهیم رسید». مورا گفت: «آمریکا دوباره به برجام ملحق خواهد شد و ایران نیز به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد. روند احیای برجام فرآیندی پیچیده است که در حقیقت شامل تصمیم‌های سیاسی آمیخته با مسائل فنی که به موازات باید مورد توجه قرار گیرد،  می‌شود».

انریکه مورا این را هم گفت که در حال حاضر به مرحله‌ای رسیدیم که باید با اصل مسائل رو برو شویم و منطقی است که هیات‌ها به پایتخت‌های خود برگردند و پیشرفت کار را به مسئولان گزارش دهند. مورا ادامه داد: «نمایندگان باید با ایده‌های جدید بازگردند و پرونده مذاکرات را ببندند. هر دو این کشور‌ها در کنار سایر هیات‌ها باید تصمیم‌های سیاسی اتخاذ کنند».

وی تاکید کرد: متن توافق درباره احیای برجام هنوز نهایی نشده است، اما امیدواریم متن نهایی اجرای کامل برجام در دور بعدی مذاکرات وین، حاصل شود. مورا ادامه داد: تاکنون برخی مسائل سیاسی و فنی باقی‌مانده است که نسبتا پیچیده اند. وی در این راستا افزود: می‌توانم بگویم که تعداد این موارد نسبت به هفته گذشته کمتر شده است و از این نظر ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.

معاون دبیر کل سرویس خارجی اتحادیه اروپا به اینکه نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در هفته آینده اشاره کرد و گفت: امیدوارم که برای رسیدن به توافق نهایی زمان زیادی لازم نباشد. اما اطمینان دارم که به توافق دست خواهیم یافت.

از سوی دیگر، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان پس از پایان دور پنجم مذاکرات برجام در وین تصریح کرد: امروز بعد از تقریبا ۱۰ روز فشرده کاری به نقطه‌ای رسیدیم که همه هیئت‌ها احساس کردند یک بار دیگر باید به مشورت‌های بیشتر در پایتخت‌هایشان بپردازند.

وی تاکید کرد: «در حقیقت این دور از مذاکرات، متوقف نشده بلکه چند روزی حالت تنفس خواهد داشت تا بتوان به جمع‌بندی‌های بهتری درباره مسائلی که هنوز مورد اختلاف است و راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شده، بپردازیم».

ایران بارها تاکید کرده که گفت‌وگویی فراتر از موضوع برجام در کمیسیون‌ مشترک مطرح نمی‌شود و این که ایران برای بازگشت کامل به تعهدات برجامی خود باید لغو همه تحریم‌های آمریکا در دوران ترامپ را راستی آزمایی کند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، مورا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۱
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۰۱:۱۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
دولت کنونی به سه علت می خواهد برجام را احیا کند
1- از آن برای انتخابات استفاده کند تا شاید انتخابات آتی را برنده شود
2- اگر دولت بعدی موفقیتهای اقتصادی داشت آن را به برجام نسبت دهد
3- دست آمریکا با مکانیزم ماشه برای فشار بر دولت بعدی باز باشد تا پیشرفتهای ایران را در دولت بعدی مهار کند
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
انشاالله آیت‌الله رئیسی رییس جمهور میشوند و جلوی توطئه غرب رو میگیرن
یادتون نره اگه برجام امضا نمی‌شد امروز ایران از برق هسته‌ای استفاده میکرد و قهرمانان شطرنج کشورمون وسط مسابقات برقشون قطع نمیشد
ناشنا
۰۲:۱۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
اصولا چیزی برای توافق وجود ندارد و قراری برای توافق نیست این وسط برای ایران هم منافعی در بر نخواهد داشت حالا هی برید وین توافق کنید برای انجام دور بعدی مذاکرات برای هیچ.
سیدرضاحسینی
۲۳:۰۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
بهترین راه برای بازگشت امریکا به برجام، اینه که ایران باجدیت درتحقیق وتوسعه انرژی هسته ای و غنی سازی سطح بالای اورانیوم برای رادیوداروها و پیشرانهای هسته ای بکوشد و لحطه ای توقف نکند. این پیشرفتهاست که استکبارجهانی ودرراس آنها امریکای جنایتکار را به وحشت انداخته، پس هرجا که دشمنان ما احساس وحشت کردند همان را به پیش ببریم یقینا کشور و ملت قهرمان ایران به اهدافشان میرسند. تاکنون برای استقلال همه جانبه هزینه دادیم و مقاومت کردیم، این مقاومت را هیچگاه نخواهیم شکست. باشورواشتیاق انقلابی درانتخابات شرکت نموده و اصلح را انتخاب می کنیم. این همانیست که دشمنان ما نمی خواهند.
علی
۲۱:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
من در هر دوره ای به شخصی رای دادم که دیدگاهش به مقام معظم رهبری نزدیک بوده است.
Kh.d
۲۰:۱۱ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
بسمه تعالی، نه ایران باستان با مذاکره مشکل دارد نه اسلام،مشکل ما طرف مذاکره است که بد قول و غیر قابل اعتماد است.پیامبر اسلام (ص) با دشمنانش مذاکره کرد و آنها بد عهدی کردند ، در اتفاقات آخر و زمانی حضرت مهدی (ع) با غربی ها مذاکره « پیمان صلح امضاء خواهند کرد»خواهد کرد ولی آنها بعد از دو سال نقض پیمان می کنند و به سرزمین های اسلامی حمله می کنند،در زمان قبل از ظهور هم ایرانیان دوبار با غربی ها مذاکره خواهند کرد و هر دو بار غربی ها نقض پیمان می کنند و ایران حق را به زور از آنها می گیرد.
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
این هقته هم می شد توافق حاصل شود چون کار خاصی نبود چند امضا بی خاصیت می کنند بعد در عمل چیزی اتفاق نمی افتد.
M
۱۹:۴۱ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
این حرف ها فقط برای جمع کردن رای به نفع جریان اصلاح طلب(شما بخوانید غرب گدا)هستش و ارزش دیگه ای نداره.غربیها خوب میدونن کنار اومدن با یه دولت انقلابی چقدر سخته.پس تمام تلاششون میکنن تا با راه انداختن این بازیها مردم دو برای رای دادن به عناصر لیبرال در داخل ایران تشویق کنن.ولی زهی خیال باطل.ما هیچ وقت فریب حرفهایی که فقط مصرف انتخاباتی داره نمی خوریم.عیار شما تو این ۴۲ سال برای ما کاملا روشن شده.
#قوی باشیم
محسن
۱۸:۵۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
قراربودحداقل باانرژی اتمی کمبودبرق نداشته باشیم که داریم.
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
چون که با برجام مذاکراتی کردند که دست سازمان انرژی اتمی را برا تولید برق از اورانیوم بسته است خود تحریمی که میگن همینه
ناشناس
۱۸:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
فقط فقط وقت کشیه از این چشم رنگی های بی حیا آبی گرم نمیشه
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
وقت کشی برای چی?
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
وقت کشی برای ادامه دادن تحریم ها یعنی همین را هم متوجه نمیشین و نمی‌فهمین.
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
موقعی برجام به توافق رسید نگارش شد رنگ بندی نداشت توتوافق نامه سفید وخاکستری نبود که امریکا برای خودش رنگ بندی ایجاد کرده وملت ایران را می پیچونه واززیربار مسولیت شانه خالی کنه باید همه تحریم ها لغوکنه
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
خدالعنت کنه امریکا واروپا را وخداالهی شر اینهارااز سرماکوتاه کنه
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
باشه
Bakhtiyari
۱۷:۵۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
می‌خوایم صد سال سیاه به توافق برسید تا حالا چرا به توافق نرسیدید؟؟؟
عمل های مکرر ایران اسلامی یکبار هم پاسخ عملی نداشت !!!؟؟؟
حالا به نظر شما غربیها دیر نشده!!!!!!
نادری
۱۶:۵۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
رسانه تمام توان خود را صرف برجام و انتخابات نکند ، مجلس و دولت را مجبور به تصویب و اجرای کامل رتبه بندی قبل از انتخابات کند. حق معلم خوردنی نیست
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
حق معلم خوردنی نیست?بردنی هست
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
دور بعد چرا مطمن هستید همین دور
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
اروپاییها از کی تا حالا بدون چراغ سبز آمریکاییها پیش بینی میکنید؟؟؟
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
این برجام باعث شد چیزهای که امریکا دهها سال برای بدست آوردن تلاش کند و نقشه تهیه کند یک شبه بدست آورد حالا او میدود ما هم به دنبالش ولی دستمان به آنچه از دست داده ایم نمیرسد
وعجب پشتکاری دارند این خوش خیال ها مردم ایران گول کسی را نمیخورند زیاد دست و پا نزنید
عبای
۲۲:۵۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
به اشتباه منفی دادم
حسین
۱۶:۱۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
تا اینجا خب هرچی فشار اووردن دووم اووردیم دیگه چ مذاکره ای داره ما باید قدرت اتمی داشته باشیم ما باید اونقدر قدرت داشته باشیم ک اون ها رو تحریم کنیم نه اونا مارو
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
کور خوندید تا همه تحریمها رو برندارید توافقی در کار نیست . ما این تیم مذاکره کننده ای که یکبار سرش رو شیره مالیدند اصلا قبول نداریم . شماها هم هر چی دلتون میخواد بگید دیگه برای ما اهمیت نداره . فقط حرف رهبر والسلام .
محمد
۱۶:۲۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
تو چکاره ای که قبول نداشته باشی؟؟؟ انگار تحریم برا شما و امثال شما خیلی منفعت داره
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
محمد تو خودت چکاره ای انگار تو هم از باج دادن خوشت میاد ،باج دادنهایی که یکطرفه آمد و همراه با تحریم و تهدید و ترور و خرابکاری در تاسیسات و....
رباطی
۱۸:۴۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
محمد جان گل گفتی
منم موافقم با حرفت
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
حداقل نفعی که تحریم برای مردم داشته این بوده که مردم فهمیدند باید خودشون مشکلاتشون رو حل کنند. باید تلاش کنند برای به دست آوردن اون چیزهایی که غربیها تحریم کردند . حالا مثلا تو چه نفعی از اینهمه مذاکره بردی .
محمد
۱۵:۴۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
دور بعدی. دور بعدی . دور بعدی آخه وقتی طرف مقابل داره وقت کشی میکنه فقط راهش اینه بیایی و رو کنی به مردم و با مدیریت و نابود کردن افراد اختلاسگر و فاسد آنچنان ایرانی بسازی که وقتی پای هر میزی که نشستی نتونند بهت دهن کجی کنند الان فقط داریم التماس میکنیم که اگر آمریکا باید و ملحق بشود ما هم از خیلی چیزها که حق ملت ایران هست چشم پوشی میکنیم صنعت میخوایم چکار پیشرفت علمی میخوایم چکار و ...
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
این باج دادن ها را تمام کنید.
یا رفع کامل تحریم و راستی آزمایی چندین ساله یا ادامه گسترش برنامه اتمی.
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
ما باید با تدابیر و اقدامات هوشمندانه به غربی‌ها تفهیم کنیم که اولاً نظام جمهوری اسلامی پایدار ، محکم و مقتدر است و ثانیاً کش دادن قضیه به ضرر خودشان است و نمی توانند با این روش خود مانع پیشرفت کشور ما باشند .
ع
۱۴:۱۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
خدا بخیر کن ببینی این دفعه چیرو تعطیل کردین
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
تنها ره آورد برجام شما این بود که :
بر جان ملت افتاد.!!..
هم از جان ملت ، هم از مال ملت کم شد و
گرنه هیچ ثمری نداشت!!!
محسن
۱۳:۵۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
اینهافقط یک دوربین نظارت باچهارتاموزاییک ویک آدم که روش راه میره میخواهندبعلاوهFATFکه توش همه بانک های فشل بروندوقطعاپول هم نمیدهند.
میرزا
۱۳:۵۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
چقدر اینها مکار و پستند و چقدر باید آدم احم.. باشه به اینا اطمینان کنه
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
مرگ بر برجام
نادر
۱۳:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
این مذاکرات این پیام را به مردم میدهد که داره تحریمها بر داشته میشود اگر به دولت سوم روحانی رای دهید تحریمها برداشته میشود ولی مردم باید با بصیرت خود جواب این خدعه اروپایی ها بدهند 8 سال است میخواهند تحریم‌ها را بردارند،آیا این یک ماه را کم داشتند تحریمها برداشته نخواهد شد با رای به رئیسی به دنبال خنثی سازی تحریمها برویم
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
عاقلان دانند .معلوم نیست چه امتیازاتی از مذاکره کننده خای ایرانی گرفتن که خیلی راحت دارن میگن به توافقم میرسیم .بتون که ریختن .دانشمندانمونو که ترور کردن .احتمالا این بار استاد فیزیک میفرستن توی دبیرستان و دانشگاه های ما که هر طور دلشون میخواد تدریس فیزیک اتم کنن
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
امان از این کفتارها.
م
۱۲:۳۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
شما که داد میزدین تا 6 خرداد تحریم ها برداشته میشه و خبر های خوب - اگه حافظه ندارین سرچ کنین فیلم هاتون هست - تموم اش کنین این بازی کثیف رو
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
بدبخت شدیم رفت اینبار چیارو میخوان فدای خیانتاشون بکنن خدا عالمه
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
این شو و بازی است که اصلاح طلبان با اروپا و امریکا راه انداختند برای انتخاب شدن اصلاحطلبان در انتخابات ۱۴۰۰ . هیچ توافقی صورت نگرفته
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
اینا پشتشون به ساده لوحی و غربگرایی بعضی مسوولین گرمه که اینطور با اطمینان حرف میزنند
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
به سلامتی، امیدوارم حاصل این تلاش دیپلماتیک، منفعتی برد-برد برای هر دوطرف باشه‌.
من هم امیدوارم در پایان دور بعدی مذاکرات، به توافق برسند و ضمناً لازم میدونم به جناب آقای دکتر عراقچی و هیئت همراه ایشون برای زحمات این مدتشون تشکر کنم؛ مطمئناً اکثر مردم دیپلماسی رو به جنگ و درگیری ترجیح میدن.
نادر
۱۳:۳۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
شما خیلی خوش خیال تشریف دارید
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
البته نه اون برد بردی که جناب روحانی قبلا ازش حرف می زد.
آقای عراقچی وهمراهانشان هم اگر کاری کردند پولش را چند برابر از بیت المال برداشتند و به جیب گذاشتند علاوه بر اینکه کلی از ثروتهای ملی وبیت المال را به دلیل نادانی به باد دادند و این همه هزینه روی دست کشور گذاشتند آخرش هم هیچ که هیچ.
Bakhtiyari
۱۵:۱۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
از کی تا حالا باج دادن ها ،برد برد شده این بازی تا کنون برد باخت بوده نازنین.
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
بنده خدا بعد از اینهمه سال به کی و چی دلت گرم کردی . یه کم چشمت رو به حقیقت باز کن و بصیرت داشته باش .
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
شمایی که این حرف‌هارو میزنید، هم‌کلام قاتل سردار ایران شدید که برجام رو بدترین توافق دنیا میدونست؛ پس شما هم با ترامپ هم نظرید
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
جنگ هههههه . به گفته حضرت آقا دوره بزن در رو تموم شد اینا میدونن حریف ما نیستن دارن وقت تلف میکنن
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
خیلی مسخره هست آخه کدوم پیچیدگی؟ مگه برجام معلوم نیست که دوباره دارید مذاکره میکنید؟ من مطمئنم اینا فردا یه کلاه گشاد میذارن سر حکومت بعد یه سری میا ن و میگن فلانی باعث امضای این قرارداد شد! خوب اگه اشتباهه الان جلوش رو بگیرید نذارید کار بکشه به جاهای بد.
البته اینا همه فیلمه بعد انتخابات دیگه مردم واسه حکومت مهم نیست و روز از نو روزی از نو.
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
کور خوندند . دولت حق مذاکره دوباره رو نداره . برجام قبلا نوشته شده . باید همه تحریمها برداشته بشه و راستی آزمایی ۶ ماهه بشه .
پبدنی
۰۹:۴۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
خدای ناکرده نباید کشور را در معرض خطر و فروش قرار داد آنهم به خاطر توافقی نامعلوم و نا مشخص.
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
اتحادیه اروپا دروغ میگوید به هزار دلیل
1..اتحادیه اروپا کاره ای نیست و اختیاری ندارد
2..اتحادیه اروپا نوچه امریکاییهاست
3..اینهابدون اجازه امریکا اب نمیخورند
...هدفشان فقط وقت کشی و زمانگیری است
تا در ایران اتفاق ناگواری بیفتد
.... و و و والی اخر
لعنت به کسانیکه تعمدا وغیر تعمدا فریب اینها
بخورند
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
هدف اروپا و امریکا از دورهای بعدی مذاکرات برجام چیست ؟ برجام بازی دور دور باز ی . علی برکت غربگرایان وطنی بی وطن .
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
دلش خوشه
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
شما تحریما رو وردارین لبنان و فلسطین و سوریه مال شما البته به جز جاهای زیارتی اش
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
مال کی رو داری میبخشی .
تو اینقدر ... هستی که همسایه ات رو به دشمن میفروشی . شرم آوره . برو خودت رو اصلاح کن .
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
به جز جاهای زیارتی اش?? به به به
پول فقط تو جاهای زیارتیه
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
از اینکه امثال شما هم وطن من هستند خجالت میکشم