به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علی زنگی آبادی مدیر گروه پژوهشی سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و برنامهریزی شهری دانشگاه اصفهان گفت: شرایط توپوگرافی (پستی و بلندی)، اصفهان را به صورت یک دشت محصور شده از اطراف درآورده است و ساخت این برجها در حواشی شهر موجب تشدید آلودگی هوا خواهد بود.
او اضافه کرد: یکی از علل دیگر آلودگی هوای شهر نیز موقعیت جغرافیایی آن و قرارگیری در مرکز و شاهراه مواصلاتی کشور است.
مدیر گروه پژوهشی سامانه اطلاعات جغرافیایی دانشگاه اصفهان اظهارداشت: قرارگرفتن شهر اصفهان در چنین موقعیتی باعث تردد خودروهای سنگین از داخل و اطراف شهر شده است و برهمین اساس آلایندگی خودروهای سنگین افزایش بیرویه آلودگی هوا را در بردارد.
مدیر گروه پژوهشی GIS و برنامهریزی شهری دانشگاه اصفهان از بیتوجهی به مطالعات علمی گلایه کرد و گفت: گسترش صنایع آلاینده پیرامون شهر اصفهان در حدود ۵۰ سال اخیر و استقرار صنایع فولادی، نیروگاهها و صنایع شیمیایی مهمترین عامل آلودگی این شهر است.
شورای شهر باید بیشتر ناظر طرحهای توسعه شهری اصفهان باشد
زنگی آبادی از شورای اسلامی شهر اصفهان خواست بر طرحهای اجرایی در این شهر نظارت کامل داشته باشد و گفت: شرایط برخورداری از هوای پاک برای این شهر باید به سمتی پیش رود که امکان سکونت سه میلیون شهروند در شهر و بیش از ۴ میلیون را در حریم مصوب آن در ۱۰ سال آینده فراهم باشد.
او بر تاثیر کاهش بارندگی و نظام غلط حاکم بر اقتصاد کشور در آلودگی هوای کلانشهر اصفهان تاکید کرد و گفت: تردد زیاد و بی مورد برخی شهروندان در شهر و ضعف فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی درکنار محدودیت حمل و نقل عمومی و نیز شرایط کرونایی از سایر عوامل آلودگی هوای این شهر است.
مدیر گروه پژوهشی GIS و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان همچنین بخشی از مشکلات موجود در آلودگی هوای این شهر را به نحوه برنامهریزی شهری و منطقهای مربوط دانست و گفت: هزینه جریمههای حاصل از خودروهای بدون معاینه فنی و آلاینده و یا افزایش قیمت بنزین باید صرف رفع آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی شود، اما این اقدام صورت نمیگیرد.
سلامت هوای اصفهان دستخوش گسترش صنایع بزرگ است
او در ارائه راهکار برای رفع آلودگی هوای اصفهان گفت: باید از گسترش صنایع، نیروگاهها و صنایع هستهای در اطراف شهر ممانعت شود در حالی که فاز ۲ و ۳ صنایع بزرگ یز در اطراف شهر در حال ایجاد یا گسترش است که به زیان سلامت هوای اصفهان خواهد بود.
مدیر گروه پژوهشی GIS و برنامهریزی شهری دانشگاه اصفهان به آلایندگی حمل و نقل شهری اشاره و خاطرنشان کرد: استانداردهای پیشگیری از آلودگی هوا به ویژه برای اتوبوسهای شهری و خدماتی باید با جدیت اجرایی شود.
او از سوزاندن باقی مانده محصولات کشاورزی ابراز نگرانی کرد و افزود: برای سوزاندن اراضی کشاورزی باید جریمههای سنگین وضع شود و ساقههای گندم، جو و برنج به جای سوزانده شدن در راستای گسترش صنایع تبدیلی استفاده شوند.
زنگی آبادی اظهارداشت: گسترش مترو و حمل ونقل عمومی، جایگزینی خودروهای هیبریدی و از رده خارج ساختن خودروها، اتوبوسها و تاکسیهای فرسوده برخی از راهکارها برای رفع آلودگی هوا هستند.
از دید این استاد دانشگاه اجرای صحیح طرح جامع کنترل آلودگی هوا و داشتن نگاه علمی و دانشبنیان مسوولان و اقدام براساس طرح مطالعاتی نیز میتواند به رفع آلودگی هوای اصفهان کمک کند.
وظایف ارگانهای اصفهان در پیشگیری از آلودگی هوا مشخص نیست
او عنوان کرد: درخصوص پیشگیری و رفع آلودگی هوا نقش و وظیفه ارگانهای مربوطه مشخص نیست و ابزارهای کنترل کاربردی و اساسی در اختیار نهادهایی مانند محیط زیست و شهرداری نیست.
زنگی آبادی بر لزوم تدوین قوانین پیشگیرانه و بازدارنده و مدیریت یکپارچه آلودگی هوا تأکید کرد و افزود: باید نیروهای متخصص و مدیران شایسته در بخشهای مربوط به کار گرفته شوند.
او حکمروایی خوب شهری را در این راستا مؤثر دانست و اضافه کرد: تمام شهر باید در مسیر واحد حرکت کنند و تضادهای مدیریتی و برنامه ریزی بین دستگاههای مرتبط نظیر شهرداری و پلیس راهور نیز باید مرتفع شود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به منظور کاهش آلودگی هوای شهر، پارکینگهای خودروهای سنگین و فضاهایی کارگاهی باید به مکانهایی دورتر از حاشیه شهر اصفهان منتقل شود و از استقرار و بارگذاریهای جدید در حریم مصوب شهر و شعاع ۳۰ کیلومتری محدوده کالبدی فعلی باید به شدت جلوگیری شود و مسیرهای وزش باد سالم به سمت شهر باید تا شعاع ۵۰ کیلومتری باید از آلایندههای محیطی آزادسازی و پاک شود.
انتهای پیام/ی