سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اثر باستانی "فقره قا" در مهاباد دوباره پاکسازی شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: محوطه و دیوار نوشته‌های اثر تاریخی "فقره‌قا" برای بار دوم پاکسازی شد.

ناصر صدفی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: مرحله دوم پاکسازی، تنظیف و شستشوی دیوار نوشته‌ها و محوطه اثر تاریخی و ثبت ملی گوردخمه سنگی "فقره قا" که یکی از زیبا‌ترین و ارزشمند‌ترین آثار تاریخی شهرستان مهاباد است اجرا شد.

صدفی افزود: حفاظت از آثار تاریخی نیازمند توجه ویژه عموم مردم و یک وظیفه همگانی است. با وجود آنکه عموم مردم به این موضوع توجه دارند، اما در مقابل تعدادی با نوشتن یادگاری بر روی آثار تاریخی ضمن وارد کردن خسارت به این آثار موجب به وجود آمدن چهره زشتی در این بنا‌ها می‌شوند.

او از شهروندان خواست که در حفظ و حراست آثار تاریخی که هویت و شناسنامه هر ملت است اداره میراث فرهنگی را یاری دهند.

اثر تاریخی و دخمه سنگی "فقره‌قا" که با نام‌های "فخریکا، فقره‌گا و فقره‌گاه" نیز شناخته می‌شود، از جمله آثار تاریخی دوره ماد‌ها (هزاره اول قبل از میلاد) است و در ۱۵ کیلومتری شمال مهاباد و در جنوب روستای اگریقاش در حاشیه جاده مهاباد به میاندوآب روی صخره‌ای از جنس رسوبات آهکی قرار دارد.

ستون‌های جلوی این ایوان و داخل مقبره به مرور زمان از بین رفته و تنها پا ستون‌های و سرستون‌ها باقی مانده و داخل مقبره نیز یک سالن به اندازه عرض ایوان وجود دارد که با ۲ پله جرزدار از هم جدا می‌شوند.

اطاق جلویی مخصوص انجام مراسم تدفین بوده و در اطاق بعدی سه قبر مستطیل شکل به چشم می‌خورد که یک قبر بزرگ به صورت افقی و دو قبر کوچک به شکل عمود بر ایوان در آن تراشیده شده است، عمق قبر‌هایی که در این گور دخمه در دل سنگ تراشیده شده، حدود ۵۰ سانتیمتر است.

دخمه سنگی فقره‌قا که شمالی‌ترین گور دخمه منتسب به دوران ماد است به همراه گور دخمه شیرین و فرهاد واقع در شهر صحنه و دکان داود در نزدیکی "سرپل‌ذهاب" از جمله زیباترین گوردخمه‌های ایران به حساب می‌آیند.

این اثر تاریخی در سال ۱۳۱۶ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۲۸۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.