سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مظاهری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

محیط زندگی محلی برای آموزش ارزنده به کودکان

دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران گفت: کودکان باید دائم از محیط اطراف در حال درس گرفتن باشند و همزمان با بازی، تجربه‌های ارزنده به دست آورند.

محمدمهدی مظاهری، دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: باید از تجارب دنیا در خیابان‌ها و معابر از علایم ترافیکی مناسب در محل‌های کودکان استفاده شود تا سلامت و امنیت آنان را تحت تاثیر قرار داده و ارتقا دهد؛ زیرا ساختن شهر آرمانی کودکان کار پیچیده‌ای نیست.

او افزود: بسیاری از ناهنجاریی که در دوران بلوغ به وجود می‌آید را باید در شرایط نامساعد پرورش دوران کودکی جست و جو کرد. آسیب‌هایی که حتی در بزرگسالی هم ممکن است جبران نشود. از این رو ساختن فضای سالم برای دوران کودکی شاد و ایمن بسیار حائز اهمیت است.

دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران افزود: توجه به موضوع کودکان هم رویکرد دینی در اجتهاد و فقه پویای شیعی دارد و هم در حوزه روانشناسی شخصیتی و هم در آیین نامه‌هایی که در سازمان ملل متحد در آژانس‌های تخصصی بیان شده که اشتراکات فراوانی در این زمینه وجود داد.

عضو هیئت امنای بنیاد ایران شناسی در ادامه با اشاره به اینکه کودکان به دلیل شرایط خاص از جمله ویژگی‌های حساس جسمی، سنی و روانی، تفاوت‌های پنهان و آشکاری با دیگر شهروندان و گروه‌های سنی جامعه دارند، گفت: نیاز‌های کودکان متفاوت است و این گروه حساس ترین و درعین حال تاثیرپذیرترین گروه سنی جوامع هستند؛ بنابراین برای آنکه شخصیت آن‌ها به خوبی شکل گیرد نیاز به این دارند که زندگی اجتماعی خوب و شاد را تجربه کنند.

مظاهری افزود: محیط کودکان باید به گونه‌ای باشد که از دائم از محیط اطراف در حال درس گرفتن باشند و همزمان با بازی، تجربه‌های ارزنده به دست آورند که این تجربه‌ها می‌تواند پایه‌های شخصیتی و رشد جسمی، ذهنی و اجتماعی را شکل دهد.

عضو فرهنگستان هنر همچنین با اشاره به اینکه هنجار‌ها و ناهنجاری‌های روانی برای کودکان نقش مهمی در اجتماعی کردن آن‌ها دارد، افزود: از این رو مدیران شهری باید فضایی را فرهم کنند که کودک متناسب با سن و سال در حوزه‌های مختلف، زندگی اجتماعی را تجربه کنند. از این رو نیاز است مدیران و متخصصان در حوزه‌های روانشناسی، تعلیم و تربیت و شهرسازی، فضایی را به وجود آورند و در راستای آرمانشهر کودک با هم همفکری و همکاری داشته باشند.

به گفته او در حال حاضر شواهدی دال بر تضعیف حقوق کودکان در دنیا، منطقه و از جمله ایران هستیم که این موارد می‌تواند شامل نبود امنیت، آلودگی محیطی و همچنین نبود امکانات مناسب باشد که باید در حد لازم و تخصصی به مسایل خاص کودکان و نوجوانان توجه شود.

 مظاهری همچنین به تعریف نهاد‌های تخصصی کودکان سازمان ملل متحد از کودکان اشاره کرد و گفت:‌ بر اساس تعریف نهاد‌های تخصصی کودکان سازمان ملل، کودکان باید دارای فضای مناسب و فرصت‌های درست برای آموزش خارج از منزل باشند.

به گفته این استاد دانشگاه، گرچه ایران تلاش‌های خوبی در این راستا انجام داده، اما باید گام‌های بزرگتری بردارد تا کودکان بتوانند در فضای شهری و فضای پیرامون خانه شرایط زیست اجتماعی را تجربه کنند و از راه حضور و بازی درباره طبیعت، دنیای حیوانات و رابط اجتماعی، فرصت‌هایی برای کشف، درک و شکل گیری میراث فرهنگی و هنری جامعه داشته باشند.

به باور دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران، باید به حضور کودکان از طریق برنامه‌های آموزشی و پرورشی و با استفاده از ابز ار اینترنت و اینترانت به توسعه آموزش آن‌ها کمک کنیم تا آن‌ها ارزش عناصر محیطی را آموزش ببیند و درک کنند. 

به گفته او در گذشته کوچه ها، پیاده روها، بن بست، همسایگان و شرایطی را فراهم می‌کرد که کودکان بازی می‌کردند، اما این تصویر امروزه نیست. امروزه کوچه‌ها تبدیل به خیابان شده و فضا و مبلمان شهری عواملی شده که حضور کودکان را در محله‌ها محدود کرده است.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.