سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی در انتظار تصویب تسهیلات

زلزله که سقف بالای سرش را ریخت دلش خوش بود که چادر سرپناه خود و خانواده هایش شده، اما روز‌های بارانی اخیر در خراسان شمالی بار دیگر دلش را به لرزه انداخته است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   گلدان سفالی اش که در لرزه‌های زمین لرزه شکست، شیشه شکسته چراغ گردسوزش را گلدان شمعدانی هایش کرد تا سر فرصت در حیاط بکارد و جان تازه بگیرد. پدر می‌گوید خاک حیاط که خانه گلدان شده، خانه تازه هم تا پیش از فصل سرما پناهگاهمان می‌شود.


بیشتر بخوانید 


امید دلش با امدادرسانی‌های به موقع، زنده شد، در این ۲ هفته پس از زلزله، مدام پیگیر بوده تا چگونه بتواند خانه تخریب شده اش را زودتر نوسازی کند، مسوولان اعلام کرده اند که هنوز پرداخت تسهیلات خبری نیست.

حدود ۲ هفته از وقوع زلزله ۵.۵. ۵.۴ ریشتری روز ۲۷ اردیبهشت ماه در شهرستان‌های گرمه، جاجرم و مانه و سملقان گذشته است، در این مدت اقدامات خوبی برای کمک و حمایت از آسیب دیدگان انجام شده است و زندگی در این مناطق به حالت عادی بازگشته است، اما دغدغه رسیدن فصل سرما، از اکنون سبب دغدغه این آسیب دیدگاه شده است.

مردم خسارت دیده از زلزله ۲۷ اردیبهشت ماه امسال در شهرستان‌های گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در جنوب و جنوب غربی خراسان شمالی در انتظار تصویب تسهیلات بازسازی در هیات دولت هستند تا پیش از فصل سرما در خانه‌ای مقاوم ساکن شوند.

یکی از اهالی روستای عمارت در شوقان شهرستان جاجرم در این باره گفت: خوشبختانه کار تشکیل پرونده و صدور پرروانه برای بازسازی منازل روستایی سرعت خوبی دارد، اما مسوولان می‌گویند که هنوز تسهیلات مصوب نشده است.

علی رحیمی گفت : بنیاد مسکن اعلام کرده است که وام قرض الحسنه برای بازسازی پرداخت می‌کند، اما این رقم ۱۵۰ میلیون ریال است که ناچیز است.

او افزود: مردم منتظر پرداخت تسهیلات و تصویب آن هستند تا پیش از فصل سرما از داشتن سرپناه اطمینان حاصل کنند.

او گفت: اگر پرداخت تسهیلات به طول بکشد، روستاییان در ماه‌های آتی مشغول کشت و کار و برداشت محصولات می‌شوند و از آنجا که برداشت محصول در اولویت قرار دارد، روستاییان از پیگیری امور بازمی مانند و ممکن است کار‌های بازسازی بیشتر به تاخیر افتد.

مردم دغدغه بازسازی دارند

بخشدار شوقان هم در این باره گفت: با وقوع زلزله، امداد رسانی به موقع و در کمترین زمان انجام شد و خانواده‌ها از چادر و سایر اقلام امدادی بهره‌مند شدند، اکنون تمام خانواده‌هایی که نیاز به اسکان اضطراری داشتند در چادر مستقر شده اند.

مهدی باقری گفت: اکنون دغدغه اصلی مردم، شتاب دادن به کار بازسازی منازل خسارت دیده است امید می‌رود پرداخت این تسهیلات زودتر در تهران مصوب شود.

او  افزود: ستاد بازسازی در این بخش تشکیل شده و اکنون کار تشکیل پرونده‌ها و صدور پروانه‌های ساختمان برای خسارت دیدگان در حال انجام است.

۴۰۰ فقره پرونده بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی تشکیل شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۴۰۰ فقره پرونده برای بازسازی واحد‌های مسکونی مناطق زلزله زده استان تشکیل شده و اقدامات برای کمک به خسارت دیدگان از این حادثه در حال انجام است.

علی محمدی  اظهار داشت: با تشکیل و راه اندازی ستاد بازسازی مناطق خسارت دیده از زلزله، تشکیل پرونده برای بازسازی واحد‌های آسیب دیده در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: تهیه نقشه برای برای بازسازی واحد‌های مسکونی خسارت دیده از زلزله همچنین صدور پروانه‌ها و آواربراری به صورت رایگان انجام می‌شود.

او افزود: تلاش داریم تا برای سرعت دادن به بازسازی این مناطق، پرداخت تسهیلات در نشست هیات دولت مصوب شود.

محمدی با اشاره به اینکه تسهیلات قرض الحسنه به زلزله زدگان پرداخت می‌شود گفت: خسارت دیدگان از زلزله به ازای هر واحد مسکونی آسیب دیده ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه دریافت می‌کنند.

او گفت: کار آواربرداری مناطق خسارت دیده به وسیله سه گروه در حال انجام است و در این زمینه بیش از ۱۰ دستگاه ماشین آلات به کار گرفته شده است، البته در صورت نیاز از سایر نهاد‌ها برای تامین ناوگان آوار برداری کمک می‌گیریم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هنوز نیاز به تامین ناوگان از سایر نهاد‌ها نبوده است.

خسارت زلزله به یک هزار و ۳۰۲ واحد مسکونی

محمدی گفت: زلزله در شهرستان‌های جاجرم، گرمه و مانه و سملقان به یک هزار ۳۰۲ واحد مسکونی خسارت زد که در آن هزار و ۲۴۵ واحد مسکونی در روستا‌ها و شهر‌ها نیاز به بازسازی و ۵۷ واحد نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

او با بیان اینکه در زلزله اخیر ۲۵۲ واحد در روستا‌های گرمه، ۶۷۹ واحد در روستا‌های جاجرم و ۹۸ واحد در روستا‌های مانه و سملقان نیاز به تخریب و بازسازی پیدا کرده است.

محمدی با اشاره به اینکه هزار و ۲۹ واحد مسکونی روستایی استان نیاز به بازسازی دارد اظهار داشت: در نقاط شهری جاجرم ۱۷۱ واحد و در شهر گرمه ۴۵ واحد و در مجموع ۲۱۶ واحد مسکونی شهری نیاز به بازسازی دارد.

او با بیان اینکه در زلزله اخیر ۱۲۱ واحد مسکونی روستایی به طور کامل تخریب شد اظهارداشت: واحد‌های خشتی و گلی که در زلزله اخیر دچار خسارت جزئی شده هم به عنوان نیاز به نوسازی قلمداد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: به علت زلزله، ۳۸ واحد مسکونی در روستا‌های گرمه و ۱۹ واحد در روستا‌های جاجرم نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

تسهیلات حمایتی زلزله زدگان به زودی ابلاغ می‌شود

استاندار خراسان شمالی هم گفت: بررسی نهایی برآورد میزان خسارت‌های ناشی از زلزله ۵.۵ ریشتری اخیر (۲۷ اردیبهشت) مسیر پایانی خود را طی می‌کند و پس از ارائه آن به هیات دولت، قطعا تسهیلات حمایتی دولت نیز ابلاغ خواهد شد.

محمدعلی شجاعی  اظهار داشت: در شرایط فعلی براساس مصوبات استانی خدمات رسانی به زلزله زدگان در سه محور کمک‌های معیشتی از سوی هلال احمر، آوار برداری تخریب‌های ناشی از زلزله و بازسازی و بهسازی واحد‌های مسکونی در منطقه در دست انجام است.

رئیس شورای مدیریت بحران استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تمامی برنامه‌های مطابق با برنامه ریزی با این رویکرد که واحد‌ها مسکونی زلزله زدگان تا پیش از شروع فصل زمستان و سرما به پایان برسد، انجام شده و به طور همزمان نیز پیگیری برای اخذ مصوبه کمک‌های بلاعوض احتمالی و تسهیلاتی دولت نیز از سوی مدیریت ارشد استانی (استاندار) در حال پیگیری است.

شجاعی تاخیر در تصویب تسهیلات حمایتی از سوی هیات دولت برای زلزله زدگان خراسان شمالی را ناشی از نهایی نشدن برآورد‌های خسارت‌های ناشی از این حادثه به دلیل تداوم پس لرزه‌ها اعلام کرد و اظهارداشت: با توجه به این که زلزله اخیر در این استان خسارت جانی در منطقه نداشت، فرصت جدیدی برای بازسازی و نوسازی واحد‌های مسکونی غیر مقاوم و گلی و خشتی در این مناطق فراهم کند و باید از این فرصت به درستی استفاده شود.

او افزود : تمامی دستگاه‌های مرتبط با ستاد مدیریت بحران به فراخور وظایفشان در مناطق زلزله زده حضور دارند و در حال خدمات رسانی هستند و طبق برنامه ریزی استانی مدیران این دستگاه‌ها موظفند تا پایان خدمات رسانی به زلزله زدگان در منطقه حضور مداوم فیزیکی داشته باشند.

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اگرچه تاکنون طبق بررسی میدانی در مناطق زلزله زده خدمات رسانی به مردم تا حد زیادی رضایت بخش گزارش شده، اما همچنان عملکرد دستگاه‌ها رصد می‌شود تا بتوانیم خدمات بهتری به زلزله زدگان ارایه دهیم.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۵ ریشتری ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت مناطقی از جنوب خراسان شمالی و شهر سنخواست و روستا‌های اطراف را لرزاند و با گذشت حدود پنج ساعت از نخستین زمین لرزه، ۲ زمین لرزه ۵.۴ و ۴.۲ ریشتری دیگر در بخش‌های سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم به ثبت رسید.

براثر این زمین لرزه به بیش از یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شد و ۱۲۱ واحد مسکونی تخریب شد.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل‌های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل‌ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می‌دهند موجب وقوع زمین لرزه‌های مخرب می‌شوند.

مهم‌ترین گسل‌های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می‌کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمار‌های موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ه 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.