سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سهولت تشخیص وضعیت جوی و مسیر حرکت طوفان با شناورهای دیده بان هواشناسی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی، اقدامات مهم سازمان بنادر و سازمان هواشناسی کشور در راستای ارتقاء این خدمات را تشریح کرد.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جلیل اسلامی معاون امور دریایی سازمان بنادر  در رابطه با ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی، اظهار کرد: در راستای اجرای قوانین ملی و بین المللی از جمله فصل پنجم کنوانسیون سولاس و با توجه به سیاست گذاری صورت گرفته در خصوص ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی به منظور افزایش ایمنی دریانوری منطقه و افزایش رضایت دریانوردان از اطلاعات هواشناسی دریایی که به صورت روزانه و مطابق با شیوه نامه‌های بین المللی توسط ایستگاه‌های ساحلی مخابرات دریایی در کشور منتشر می‌شود، اقدامات مهمی در یک سال گذشته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری و استفاده از ظرفیت سازمان هواشناسی کشور انجام شد.

اقدامات مهم سازمان بنادر و سازمان هواشناسی کشور

او افزود: تدوین سیاست کلی سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان هواشناسی کشور در خصوص نحوه ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی در استان‌های ساحلی کشور از طریق برگزاری منظم و مدون جلسات مدیریتی در سازمان از جمله اقدامات صورت گرفته بود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته می‌توان به احصاء نیاز‌های بنادر تابعه و دریانوردان در زمینه اطلاعات کاربردی هواشناسی دریایی ضمن سهولت در دسترسی به اطلاعات مذکور در دو بخش ساده (مورد نیاز شناور‌های غیرکنوانسیونی و سنتی) و پیشرفته (مورد نیاز شناور‌های کنوانسیونی در مناطق دریایی پر خطر)، اشاره کرد.

او تصریح کرد: فعال کردن کمیته‌های هواشناسی دریایی در استان‌های ساحلی کشور با حضور نمایندگان ادارات کل هواشناسی استان و برخی ذی نفعان دریایی با هدف ارتقاء کیفیت خدمات مذکور در بنادر تابعه، سنجش میزان رضایت دریانوردان از خدمات ارائه شده و همچنین تبادل دانش متخصصان هر دو سازمان در جهت بهره برداری از آخرین روش‌ها و تکنولوژی‌های بروز هواشناسی دریایی، از دیگر مواردی است که طی یک سال گذشته محقق شد.

تدوین پیش نویس دستورالعمل توسعه هواشناسی کاربردی

اسلامی ادامه داد: علاوه بر این، پیش نویس دستورالعمل توسعه هواشناسی کاربردی (تهک دریایی) با هدف یکپارچه سازی صدور هشدار‌ها و توصیه‌های دریایی متناسب شریط خاص هر بندر با در نظر گرفتن نوع شناور‌ها متردد به بنادر و آبراه‌های حساس که نیاز به پیش بینی دقیق اطلاعات هواشناسی دریایی را دارند، تدوین شد.

او با اشاره به بازبینی فرمت ارسال پیام‌های هواشناسی دریایی در قالب فرمت کاربردی و مورد نیاز دریانوردان و ذی نفعان دریایی، اظهار کرد: احصاء مناطق دریایی که نیاز به پیش بینی اطلاعات هواشناسی دریایی به صورت نقطه‌ای دارند در قالب زون بندی‌های مشخص به تفکیک مناطق نزدیک به ساحل و دور از ساحل از دیگر موارد صورت گرفته است.

بارگذاری اطلاعات هواشناسی دریایی در سامانه جامع دریایی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: بارگذاری اطلاعات هواشناسی دریایی در سامانه جامع دریایی به جهت سهولت و دسترسی سریع بنادر به این نوع پیام‌ها و انتشار نقشه‌های پیش بینی روزانه مدل عددی، پارامتر، ارتفاع و جهت موج به صورت انیمیشن در بازه‌های زمانی شش ساعته در منطقه خلیج فارس و دریای خزر (خروجی مدل SWAN) با هدف سهولت در تشخیص وضعیت جوی دریایی توسط دریانوردان و مدیران ذی ربط، دیگر مسائلی است که مورد توجه قرار گرفته است.

اسلامی با بیان اینکه قابلیت بهره برداری سامانه‌های نظارت الکترونیکی سازمان به دریافت برخط و آنلاین اطلاعات هواشناسی دریایی با کاربرد آن در عملیات‌های جستجو و نجات دریایی (شبیه سازی و پیدا کردن مسیر حرکت و موقعیت افرادی که در سوانح دریایی مفقود می‌شوند) ایجاد شده است، اظهار کرد: بهره برداری در عملیات‌ مقابله با آلودگی از طریق شبیه سازی حرکت آلودگی‌های زیست محیطی در دریا و اقدام به موقع عوامل ذی ربط بنادر در جهت پاکسازی آن مدنظر قرار گرفت.

او افزود: بهره برداری از شناور‌های دیده بان هواشناسی یا VOS امکان ارسال برخط و آنلاین اطلاعات هواشناسی مسیر حرکت کشتی‌ها به مراکز تحلیل و پردازش اطلاعات سازمان هواشناسی را فراهم می‌آورد و می‌توان با اقدام به موقع و صدور توصیه‌های لازم، دریانوردان در مسیر حرکت را از طوفان و یا تغییر وضعیت جوی دریایی مطلع کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.