به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جلیل اسلامی معاون امور دریایی سازمان بنادر در رابطه با ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی، اظهار کرد: در راستای اجرای قوانین ملی و بین المللی از جمله فصل پنجم کنوانسیون سولاس و با توجه به سیاست گذاری صورت گرفته در خصوص ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی به منظور افزایش ایمنی دریانوری منطقه و افزایش رضایت دریانوردان از اطلاعات هواشناسی دریایی که به صورت روزانه و مطابق با شیوه نامههای بین المللی توسط ایستگاههای ساحلی مخابرات دریایی در کشور منتشر میشود، اقدامات مهمی در یک سال گذشته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری و استفاده از ظرفیت سازمان هواشناسی کشور انجام شد.
او افزود: تدوین سیاست کلی سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان هواشناسی کشور در خصوص نحوه ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی در استانهای ساحلی کشور از طریق برگزاری منظم و مدون جلسات مدیریتی در سازمان از جمله اقدامات صورت گرفته بود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته میتوان به احصاء نیازهای بنادر تابعه و دریانوردان در زمینه اطلاعات کاربردی هواشناسی دریایی ضمن سهولت در دسترسی به اطلاعات مذکور در دو بخش ساده (مورد نیاز شناورهای غیرکنوانسیونی و سنتی) و پیشرفته (مورد نیاز شناورهای کنوانسیونی در مناطق دریایی پر خطر)، اشاره کرد.
او تصریح کرد: فعال کردن کمیتههای هواشناسی دریایی در استانهای ساحلی کشور با حضور نمایندگان ادارات کل هواشناسی استان و برخی ذی نفعان دریایی با هدف ارتقاء کیفیت خدمات مذکور در بنادر تابعه، سنجش میزان رضایت دریانوردان از خدمات ارائه شده و همچنین تبادل دانش متخصصان هر دو سازمان در جهت بهره برداری از آخرین روشها و تکنولوژیهای بروز هواشناسی دریایی، از دیگر مواردی است که طی یک سال گذشته محقق شد.
اسلامی ادامه داد: علاوه بر این، پیش نویس دستورالعمل توسعه هواشناسی کاربردی (تهک دریایی) با هدف یکپارچه سازی صدور هشدارها و توصیههای دریایی متناسب شریط خاص هر بندر با در نظر گرفتن نوع شناورها متردد به بنادر و آبراههای حساس که نیاز به پیش بینی دقیق اطلاعات هواشناسی دریایی را دارند، تدوین شد.
او با اشاره به بازبینی فرمت ارسال پیامهای هواشناسی دریایی در قالب فرمت کاربردی و مورد نیاز دریانوردان و ذی نفعان دریایی، اظهار کرد: احصاء مناطق دریایی که نیاز به پیش بینی اطلاعات هواشناسی دریایی به صورت نقطهای دارند در قالب زون بندیهای مشخص به تفکیک مناطق نزدیک به ساحل و دور از ساحل از دیگر موارد صورت گرفته است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: بارگذاری اطلاعات هواشناسی دریایی در سامانه جامع دریایی به جهت سهولت و دسترسی سریع بنادر به این نوع پیامها و انتشار نقشههای پیش بینی روزانه مدل عددی، پارامتر، ارتفاع و جهت موج به صورت انیمیشن در بازههای زمانی شش ساعته در منطقه خلیج فارس و دریای خزر (خروجی مدل SWAN) با هدف سهولت در تشخیص وضعیت جوی دریایی توسط دریانوردان و مدیران ذی ربط، دیگر مسائلی است که مورد توجه قرار گرفته است.
اسلامی با بیان اینکه قابلیت بهره برداری سامانههای نظارت الکترونیکی سازمان به دریافت برخط و آنلاین اطلاعات هواشناسی دریایی با کاربرد آن در عملیاتهای جستجو و نجات دریایی (شبیه سازی و پیدا کردن مسیر حرکت و موقعیت افرادی که در سوانح دریایی مفقود میشوند) ایجاد شده است، اظهار کرد: بهره برداری در عملیات مقابله با آلودگی از طریق شبیه سازی حرکت آلودگیهای زیست محیطی در دریا و اقدام به موقع عوامل ذی ربط بنادر در جهت پاکسازی آن مدنظر قرار گرفت.
او افزود: بهره برداری از شناورهای دیده بان هواشناسی یا VOS امکان ارسال برخط و آنلاین اطلاعات هواشناسی مسیر حرکت کشتیها به مراکز تحلیل و پردازش اطلاعات سازمان هواشناسی را فراهم میآورد و میتوان با اقدام به موقع و صدور توصیههای لازم، دریانوردان در مسیر حرکت را از طوفان و یا تغییر وضعیت جوی دریایی مطلع کرد.
انتهای پیام/