سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازار مسکن تکان خورد!

در حالی که مسئولان بخش مسکن هربار اعلام می کنند به زودی و در این هفته سقف بازار اجاره تعیین می شود اما به نظر می رسد که این ستاد فعلا دست نگه داشته تا بررسی های بیشتری انجام دهد اما در این میان مستاجران بیش از گذشته آسیب می بینند.

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  این روز‌ها بازار مسکن چشم انتظار تحولات سیاسی و اقتصادی و از همه مهم‌تر تصمیمات ستادملی مقابله با کرونا برای بخش اجاره است.

براساس این گزارش بازار مسکن این روز‌ها کمی رنگ آرامش گرفته است که البته بسیاری از مستاجران معتقد هستند که آرامش قبل از طوفان است و ممکن است در ماه آینده این بازار خود شاهد رشد چشمگیر قیمت‌ها باشد.
 
البته در حال حاضر بسیاری از مستاجران معتقد هستند مالکان خود در این روز‌ها کمتر واحدی برای عرضه می گذارند که همین باعث نگرانی برخی از مردم شده است.
 

مالکان دیگر مسکن اجاره نمی دهند!

براساس این گزارش وحیدی یکی از مستاجران دراین رابطه با بیان اینکه هنوز بعد از گذشت یک ماه نتوانسته ایم واحد مورد نظر خود را پیدا کنیم، گفت: متاسفانه وضعیت بازار اجاره بسیار نابه سامان شده وهر مالکی برای خود یک اجاره خارج از عرف تعیین می‌کند.

او ادامه داد: بسیاری از بنگاه‌ها هم اعلام می‌کنند که مالکان منتظر تعیین سقف اجاره هستند و تا زمانی هم که اعلام نکنند پای معامله نمی‌آیند.

فرازی مستاجری دیگر با تاکید بر اینکه هم اکنون قیمت‌ها در بخش اجاره نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: با وجود آنکه سال گذشته دولت سقف نرخ اجاره تعیین کرده بود، اما موجر ما بیش از ۴۰ درصد قیمت اجاره‌ها را افزایش داد و امسال هم بنا دارد بیش از ۶۰ درصد قیمت را افزایش دهد.

او ادامه داد: ما در محدوده بیمه ساکن هستیم و در نهایت در این منطقه قیمت اجاره کمتر از متری سه میلیون تومان نیست.

محمودی یکی دیگر از مستاجران در محدوده راه آهن با اشاره به اینکه هرچه مناطق پایین‌تر باشد قیمت‌های اجاره بالاتر می‌رود گفت: متاسفانه در یکی دو سال اخیر با افزایش چشمگیر قیمت‌های اجاره در مناطق شمالی کشور بسیاری از ساکنان این مناطق به مناطق پایین‌تر مهاجرت کرده اند و همین موضوع باعث شده که قیمت‌های اجاره در این مناطق هم روند صعودی داشته باشد.

او ادامه داد: هم اکنون یک واحد ۶۰ متری در محله مختاری ۱۰۰ میلیون ودیعه وماهانه ۱ میلیون تومان اجاره گذاشته شده است.

محمودی با اشاره به اینکه در برخی موارد هم شاهد آن هستیم که البته مالکانی هم هستند که انصاف را رعایت می‌کنند، اما متاسفانه تعداد آن‌ها زیاد نیست گفت: اعلام شده بود که اگر مالکی سقف اجاره را رعایت نکرد به شورای حل اختلاف مراجعه کند، اما پیگیری از این بخش هم جواب نداد.

براساس این گزارش روزهای گذشته هم محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعیین سقف اجاره برای سال جدید گفت: تعیین سقف اجاره در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی می‌شود و به زودی ابلاغ خواهد شد.

او با اشاره به مراعات موجر و مستاجران در شرایط کرونا اظهار داشت: خوشبختانه در سال گذشته بسیاری از صاحبخانه‌ها مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت کردند و اجاره‌نامه‌ها تمدید شد و باید گفته شود که بسیاری از موجران هم هیچ افزایش قیمتی را در نرخ اجاره اعمال نکردند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین شورای حل اختلاف هم در سال گذشته خارج از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا حکم تخلیه نداد.
 

سقف جدید وام ودیعه مسکن اعلام می شود

اسلامی یادآور شد: روزهای گذشته هم کلیات وام ودیعه مسکن در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شده و به زودی سقف وام جدید اعلام می‌شود.

براساس این گزارش محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی هم از ماه گذشته تا به امروز چندین بار اعلام کرده است که تا یک تا دو هفته آینده نرخ سقف بازار اجاره تعیین می‌شود.

اما به نظر می‌رسد بعد از گذشت چندین ماه این نرخ مشخص نشده و باید ستاد ملی مقابله با کرونا این نرخ را اعلام کند.

محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: قیمت مسکن در حال حاضر براساس آمار‌های رسمی صادر شده کاهش ۳ تا ۴ درصدی داشته است، ولی آنچه در بازار مسکن رخ داده و همچنین آمار‌های اعلام شده در برخی مناطق تهران حاکی از آن است که قیمت‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

او ادامه داد: با استفاده از سیاست‌هایی که در سال جدید به کار گرفته‌ایم؛ امیدواریم شاهد تداوم چشمگیر کاهش قیمت‌ها و ایجاد ثبات قابل قبولی در حوزه مسکن باشیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به صورت فصلی آمار و اطلاعات املاک در شهر‌های مختلف را بر روی سایت بارگذاری می‌کند، افزود: آمار و اطلاعات مسکن تا اسفند ماه سال ۹۹ به زودی بر روی سایت وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد.

البته آماری هم که اخیرا بانک مرکزی منتشر کرده هم نشان دهنده کاهش یک درصدی قیمت مسکن است به طوری که طبق اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش مسکن پایتخت در اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۰ از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، متری ۲۸۸ میلیون ریال بود که این عدد نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین در اردیبهشت ماه تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۸۸.۱ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۵.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گفتنی است این کاهش قیمت مسکن در شرایطی اتفاق می‌افتد که اجرای فرآیند خوداظهاری برای تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان همچنان ادامه دارد و به زودی از واحد‌های مسکونی احتکار شده، براساس قانون مجلس مبنی بر مالیات از خانه‌های خالی، مالیات اخذ می‌شود که می‌تواند در عرضه بیشتر مسکن به بازار نقش داشته باشد.

بانک مرکزی در ماه گذشته هم در گزارشی دیگر متوسط قیمت مسکن پایتخت در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ را متری ۲۹ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان اعلام کرد این در حالی است که میانگین قیمت مسکن در اسفند ماه سال گذشته به ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان رسیده بود.

براساس این گزارش به نظر می‌رسد که بسیاری از مستاجران و همچنین صاحبت خانه‌ها باید همچنان چشم انتظار بازار مسکن باشند تا شاید با کاهش التهابات سیاسی و همچنین تعیین سقف اجاره و پرداخت وام ودیعه مسکن این بازار از التهاب خارج شود.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
با این قیمت ها یک الی دو سال است که صاحبخونه بودن سودی ندارد .سال 90 ، شیرآلات منزل با مارک قهرمان 38هزار تومان خریدم الان شده 700هزار تومان آبگرمکن خریدم 280هزارتومان حالا سه میلیون وپانصد هزارتومان روشویی 40هزارتومان امروز یک میلیون تومان شده .سیمان 2800تومان الان سی هزار تومان . یک ماشین ده تن ماسه چهل هزارتومان امروز نهصد هزارتومان .
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
صاحبخونه اگر سرمایه اش را تو چیزی دیگه گذاشته بود سود بیشتر میبرد تا خانه مثل مغازه ، دلار ، آهن ، سیمان ، وسایل سرمایشی و گرمایشی و شیر آلات منزل .
رباطی
۱۷:۰۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ننگ بر مسول‌ بی لیاقت
انشالا گرفتاری برای شما و خانواده هاتون
باشد
فرید
۱۳:۰۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
اکثر صاحبخونه ها بی انصاف و بی رحم هستن و خیلی کم گیر میاد طرف منصف باشه و آدم حسابی!
فرقی هم نداره طرف یه خونه داشته باشه یه مثل صاحبخونه من 4تا خونه! همه میگن نداریم دستمون تنگه و میخوان تا میتونن مستاجر بدبخت رو بچاپن!
من موندم اکه اینا با دو سه تا خونه دستشون تنگه پس ماهایی که مستاجریم چی هستیم؟؟؟؟؟؟؟؟

یه کم رحم داشته باشید.اگه به نرخ بازاره لعنتی پول نگیرید و کمتر حساب کنید بخدا از گرسنگی نمیمیرید..تو 4تاخونه داری یکی دیگه هیچی نداره
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
صاحبخونه اگر سرمایه اش را تو چیزی دیگه گذاشته بود سود بیشتر میبرد تا خانه مثل مغازه ، دلار ، آهن ، سیمان ، وسایل سرمایشی و گرمایشی و شیر آلات منزل . یک الی دو سال است که صاحبخونه بودن سودی ندارد . سال 90 ، شیرآلات منزل با مارک قهرمان 38هزار تومان خریدم الان شده 700هزار تومان آبگرمکن خریدم 280هزارتومان حالا سه میلیون وپانصد هزارتومان روشویی 40هزارتومان امروز یک میلیون تومان شده .سیمان 2800تومان الان سی هزار تومان ماسه چهل هزارتومان امروز نهصد هزارتومان . سال 1396 جهانگیری گفت : اگر به ما رای بدهید آزادی به شما می دهیم . آزادی گرانی یعنی همین هرکی هر کی . سال 96 یک آپارتمان با امروز یک قیمت است؟ دقیقاً هفت برابر شده .اجاره سه برابر شده .
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
اول باید مسئولین سقف قیمت اجاره را بر اساس قیمت منزل مشخص کنند بعد قوانین دیگر مشخص کنند مثلاً بگویند رهن یک خانه بر اساس یک دهم قیمت یک منزل بعد آن را به اجاره بها تبدیل کنند . در بعضی مناطق تا یک پنچم قیمت منزل رهن داده می شود .
سید
۰۹:۱۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
خدا را شکر صاحبخانه من انسان بسیار شریف و دلسوزی است و رحم و انصاف داره . انشالله که خداوند هم بهش رحم کند و برکت زندیگی اش همیشه زباد باشد.
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
چطور یک کارگر اگر یک روز کار نکند اخراج می شود و وزیر دولتی که بعد از 6 سال مفت خوری زندگی مردم را به لجن کشیده و تازه با استعفارفته اعدام نمی شود.
مرگ بر دولت مفت خوران
بختیاری
۰۹:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
تنها و تنها سواحل جنوبی و اقیانوسی ظرفیت اسکان حداقل دویست ملیون جمعیت را هم دارند.
مسولان و مدیران دولتهای بعدی حتما به فکر باشند.
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
سال ۹۷ در یک محله ی فقیرنشین در مشهد خانه‌ای کلنگی و با حداقل امکانات موجود را با ۵ میلیون رهن و اجاره ماهیانه پانصد هزار تومان برای خانمی مسن و جهت کمک به ایشان اجاره کردیم، مالک از اهالی همان منطقه بود و به ادعای خودش ۱۱ مستاجر دیگر داشت ، همان خانه سال بعد شد ۷۰۰ و سال ۹۹ شد ۹۰۰ و امسال شد ۲۰ میلیون رهن و یک میلیون و پانصد اجاره !!! اعتراض کردیم گفت بروید همین الان مشتری دارم به یک میلیون و هفتصد ، ما دیگر نمی توانیم برای این خانم این خانه‌ را اجاره کنیم و مستاصل شده‌ایم ، از طرفی نمی شود رهایش کرد بی کس است و درمانده ، کمیته امداد ماهی ۲۰۰ تومان با یارانه اش به او کمک می کند ، بیماری قلبی دارد و … ، آقایان مسئولین به مردم رحم کنید ، دیگر توانی نمانده ، آنها چیز زیادی از شما نمی خواهند فقط امکان زندگی کردن در کمترین شرایط را بدون دغدغه برایشان فراهم کنید
ناشناس
۱۶:۵۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
من یک منزل اجاره دادم
سال 95 ده میلیون با 600
سال 96 ده میلیون با 600
سال 97 ده میلیون با 660
سال 98 ده میلیون با 800
سال 99 ده میلیون با 1200
بازم مستاجر ناراحت است امسال میگه من نهایتاً صد تومان رو اجاره اضافه میکنم منزل دویست متر و زیر بنا 120متر هفت سال ساخت است شغل مستاجر سرهنگ بازنشسته حقوق یازده میلیون دارای باغ مغازه و منزلی هم در شهر دیگه داده اجاره .حالا شما قضاوت کن به چه کسی اطمینان میشه کرد .منزل سه میلیارد تومان ارزش داره .
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
مرگ بر تفکر مسیولین کاخ نشین
Bakhtiyari
۰۸:۵۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
به امید دیدن روزهایی که هر ایرانی دارای خانه ای بزرگ و زیبا با امکاناتی بسیار و قابل قبول باشد .
این ممکن نیست مگر اینکه دولتهای آینده، آستین بالا بزنند و زمین رایگان و ارزان قیمت و حمایت از ساخت و ساز و تولید را در برنامه های خود داشته باشند و مردم و انبوه سازان هم تلاش کنند و شهرداری‌ها هم سختگیری ها را کنار و مجوز بدهند و شهرها و شهرک‌های اقماری بسیاری ساخته و آباد شوند.
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
شتر درخواب بیند پنبه دانه...
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
اگر احمدی نژاد برای کاندیداتوری می آمد ، به مردم کمک زیادی می کرد .
دقیقا پنبه ها را تو دهن افرادی می انداخت که به مردم لقب شتر می دهند .
شتر جد و آبا کسی است که مردم را مسخره می کند .
محمد
۰۸:۴۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
وقتی ابناء بشر خودشون به جون هم افتادن و دارن همدیگه رو میدرند دیگه بحثی نمیمونه.
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ابنا بشر چیه ..وقتی دولت خوش اعلام میکنه پارسال اسکناس چاپ کرده داده دست مردم.و تورم ۴۰ درصدی درست کرده ...چرا صاحب خانه ۲۵ درصد اضافه کنه...چرا همش دست دولت در جیب اشخاص است
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
آفرین ابنا بشر خودش به خودش رحم نمی‌کند لعنت بر تبلی و سستی ابنا بشر و مدیران و مسولان و دولتهای ناکارآمد.