سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغییر سرنوشت با گناهانمان در نمایش «گناه»

بهار اشکوری، نویسنده و کارگردان نمایش «گناه» گم شدن یکی از شخصیت‌های اصلی را دستمایه نوشتن این داستان می‌کند.

بهار اشکوری، نویسنده و کارگردان نمایش «گناه» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع نمایش گفت: نمایش «گناه» درام خانوادگی و اجتماعی است که حول محور خانواده می‌چرخد. کل اتفاقات که شاهدش هستیم با محوریت پنج دوست دوران کودکی است که از بچگی با هم بزرگ شده اند. این افراد دو دختر و یک پسر هستند. سه ماه است که از ناپدید شدن فرهنگ یکی از شخصیت‌های نمایش می‌گذرد که همسر و خانواده به دنبال آن دو هستند. ماهرخ، همسر فرهنگ همه را زیر سر دوست او می‌داند. 

وی ادامه داد: همراه با گروه بازیگری شش ماه مشغول تمرین بودیم. برای من در انتخاب بازیگر زبان بدن، نحوه بیان، نحوه ارتباط گیری با نقش، درک کردن نقش و ارتباط با بازیگر متقابل مهم است. قرار بود دی ماه اجرا کنیم، اما به دلیل شرایط تعطیلی کرونا این امکان فراهم نشد. جمع کردن بازیگران در فضای بسته پلاتو برای تمرین خیلی سخت بود و به دلیل کرونا خیلی از بچه‌ها مجبور شدند کار نکنند. برای همین پیدا کردن و جمع کردن عوامل خیلی سخت بود و کرونا به ما آسیب زیادی رساند.

اشکوری درباره فرم صحنه و نحوه نوشتن نمایش نامه توضیح داد: فرم صحنه مینی مال یا کمینه انگاری است. سادگی صحنه بوده باعث می‌شود ذهن مخاطب به دکور پرت نشود و بازی بچه‌ها بیشتر به چشم می‌آید. سبک اجرا نیز رئال است. برای نوشتن نمایش نامه، در ابتدا ایده ناپخته‌ای داشتم و دوست داشتم روی آن کار کنم. خیلی هم به دنبال متنی این چنینی گشتم، اما در نهایت تصمیم گرفتم خودم بنویسم.

وی افزود: قبلا کتابی خوانده بودم که جمله اش این بود که «یک آدم چمدانش را جمع می‌کند و همه چیز را با خودش می‌برد» من هم تصویرسازی کردم و صحنه نمایش را اینگونه آغاز کردم. خوشبختانه استقبال خوبی خوبی از این نمایش به عمل آمد. شخصیت پردازی هم بر اساس همان تصویرسازی در ذهنم انجام گرفت. خیلی قوه تخیل به کار انداختم و بعد به آن بال و پرت دادم و شاخ و برگش اضافه کردم.

نمایش «گناه» به نویسندگی و کارگردانی بهار اشکوری و تهیه کنندگی محمدحسین کریمی ساعت ۲۰ هرشب تا ۱۳ خرداد ماه در تماشاخانه استاد مشایخی در حال اجراست.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.