سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان:

محققان رصدخانه دانشگاه کاشان ساعت آفتابی - مهتابی ساختند

مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان گفت: محققان رصدخانه دانشگاه کاشان سازه نجومی ساعت آفتابی - مهتابی از نوع استوایی با قابلیت تعیین زمان بر پایه ساعت رسمی ایران ساختند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ایرج صفایی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان دیروز در گفتگو با خبرنگاران گفت: در ساعت آفتابی- مهتابی برخلاف دیگر گونه‌های ساعت آفتابی، نور خورشید با جابجایی خورشید در آسمان از روزنه‌هایی به شکل اعداد فارسی بریده شده در صفحه اعداد بر روی شاخص میانی در صفحه ساعت می‌افتد و زمان را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه تشخیص نیمروز یا لحظه اذان ظهر، تشخیص تقویم بر پایه گاهشماری ایرانی و منحنی آنالمای خورشید در طول سال از دیگر کاربرد‌های این ساعت آفتابی در روز است، اظهار کرد: این سازه نجومی افزون بر کاربرد در شب تعیین تقریبی زمان در شب‌های مهتابی و تعیین جایگاه قطب شمال آسمانی و جایگاه ستاره قطبی را دارد.

مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان با اشاره به نامگذاری این ساعت آفتابی برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره مرحوم دکتر احمد کیاست‌پور استاد نجوم دانشگاه اصفهان ادامه داد: این استاد گرانقدر نجوم افزون بر فعالیت آموزشی و پژوهشی، دانش اخترشناسی را ترویج می‌کرد.

به گفته صفایی، دانشکده فیزیک دانشگاه اصفهان با گذشت یک سال از درگذشت دکتر کیاست‌پور ساخت یادبودی برای این استاد را با طراحی و ساخت یک سازه نجومی و کاربرد ساعت آفتابی- مهتابی از سوی وی تصمیم گرفت.

مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان با بیان اینکه این ساعت از نظر هنری ساختاری همچون میز سخنرانی استاد کیاست‌پور دارد، خاطر نشان کرد: برش‌ها و انحنا‌های سازه دایره‌ای اجرا شده در این ساعت گویای جایگاه مهر و مدار‌های دایره‌ای در نجوم قدیم و فرهنگ ایران باستان است.

به گفته او، صفحه ساعت نیز بیضی‌شکل و یادآور گذار از نجوم باستان به نجوم جدید در نظریه کپرنیک است.

مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان، با یادآوری اینکه ۲ طرف صفحه ساعت اعداد، گل لوتوس هخامنشی دوازده برگ، نشانی از دیرینه فرهنگی ایران دارد ابراز داشت: بیشتر تزئینات آن از نوع اسلیمی و با فلز آلومینیوم بر بدنه فولادی سازه نشان دهنده هنر اصفهان است.

ساعت آفتابی دانشگاه اصفهان دومین سازه نجومی پس از ساعت آفتابی میدان جلفای اصفهان در شهر اصفهان با طراحی و ساخت ایرج صفایی است.

مقدمات ایجاد این رصدخانه ملی در قله «گرکش» اطراف شهر «کامو» کاشان در سال ۸۲ آغاز که در دولت نهم متوقف شد با پیگیری‌های فراوان در اواخر دولت دهم کار ساخت آن دوباره شروع شد.

راه‌اندازی این رصدخانه به دلیل مکان نجومی آن می‌توان پل ارتباطی بین جزایر قناری، چین و هند را با کشور ایران به وجود آورد.

پس از اندازه‌گیری بیش از ۴۰ قله کوه در مناطق مختلف کشور ۱۲ سال طول کشید تا منطقه «کامو» کاشان، به عنوان مناسب‌ترین قله برای استقرار تلسکوپ‌های حرفه‌ای نجومی انتخاب شد.

شهر کامو از توابع بخش قصمر در حدود ۸۰ کیلومتری کاشان قرار دارد.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.