سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در صحن علنی امروز صورت گرفت؛

هیئت رئیسه سال دوم مجلس با کمی تغییر/ قاضی‌زاده عطای ریاست جمهوری را به لقای نایب رئیسی پارلمان بخشید

انتخابات هیئت رئیسه سال دوم مجلس در صحن علنی امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هیئت رئیسه سال دوم مجلس یازدهم دقایقی پیش بر کرسی‌های سبز پارلمان بهارستان خود تکیه زد.

ساعت ۸ و ۱۷ دقیقه صبح امروز ۲۴۲ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم نشست علنی را به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز کردند. دستور نخست این جلسه علنی، انتخاب ۱۲ نفر عضو هیئت رئیسه بود که البته تا حدودی نتایج آن برای رسانه‌ها و خود نمایندگان می‌توانست قابل پیش بینی باشد؛ اما برخی نتایج نه!

فراکسیون انقلاب که فراکسیون سیاسی اکثریت این مجلس است، روز گذشته نامزدهای خود را معرفی و به رأی گذاشته بود. «قالیباف» رقیب جدی را برای خودش نمی‌دید و امروز هم نتایج آرای نشست علنی، اختلاف قابل توجهی را نسبت به رقیبش نشان می‌داد. رئیس سال نخست پارلمان یازدهم با ۲۳۰ رأی تا یک سال دیگر بر صندلی ریاست می‌نشیند اما فریدون عباسی دوانی نماینده کازرون و کوه‌چنار و رئیس کمیسیون انرژی در سال اخیر مجلس تنها ۱۸  رأی نصیب خود کرد.

انتخابات هیئت رئیسه سال دوم رقابت خوش اقبال‌ها هم بود. علی نیکزاد ثمرین نماینده اردبیل، سرعین، نمین و نیر که نایب رئیس دوم پارلمان در یک سال اخیر بود، امروز تنها با اختلاف یک رأی، نایب رئیس اول شد. او با  ۲۰۶ رأی رقیبش عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه را کنار زد و اکنون مصری پس از گذشت ماه‌ها، توانست جایگاه پیشین خود را در نایب رئیسی دوم مجلس دهم در یازدهمین دوره مجلس زنده کند. سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز عطای ریاست جمهور را به لقای نایب رئیسی بخشید تا هر که طاووس خواهد، جور هندوستان کشد.

جایگاه دبیران هیئت رئیسه هم در سال دوم تغییراتی داشت؛ حجت الاسلام احد آزادی‌خواه نماینده ملایر، مجتبی یوسفی نماینده اهواز، حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، محمدرضا صباغیان بافقی نماینده بافق و مهرریز، روح الله متفکر آزاد نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و میمه، محمد رشیدی نماینده کرمانشاه، سید محسن دهنوی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل نامزدهای دبیری بودند. میان ۶ دبیر منتخب نشست علنی، حجت الاسلام موسوی لارگانی از سال گذشته پارلمان دیگر در هیئت رئیسه نخواهد بود. روح الله متفکر آزاد را با ۲۰۶ رأی، محسن دهنوی را با ۱۸۴ رأی، علی کریمی فیروزجایی را با ۱۸۲ رأی، محمد رشیدی را با ۱۸۱ رأی، مجتبی یوسفی را با ۱۶۸ رأی، حسینعلی حاجی دلیگانی با ۱۶۸ رأی دبیران دومین سال یازدهمین پارلمان شدند. 

در حالی که کف صحن علنی تب و تاب انتخابات هیئت رئیسه را داشت، جایگاه خبرنگاران هم گوش به تریبون سپرده بود.

علی رضایی نماینده کنگاور،صحنه، هرسین، بیستون و دینور، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو، حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان، سید نظام الدین موسوی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و محسن پیرهادی نماینده دیگر تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای جایگاه ناظر نامزد شدند و تنها سه نفر باید انتخاب می‌شد. در این سِمَت هم مانند نایب رئیسی پارلمان، بخت و اقبال همراه حجت الاسلام سلیمی یکی از اعضای هیئت رئیسه اجلاسه اول شد. وقتی رأی محسن پیرهادی با ۱۸۹ رأی و سید نظام الدین موسوی با ۱۵۷ رأی اعلام شد، فرهنگی و سلیمی ۱۴۱ رأی رقیب یگدیگر شدند اما در قرعه کشی، محمدحسین فرهنگی سخنگوی سال اول هیئت رئیسه شکست خورد. 

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم و یکی از شش دبیر سال نخست هیئت رئیسه که نامش در نامزدهای این هیئت هم نبود، در پایان از نمایندگان حلالیت طلبید و گفت که «به نوبه خود از همه عزیزانی که در طول یکسال گذشته ما را یاری کردند تشکر می کنم و اگر موجبات رنجش خاطر شما نمایندگان شدم حلالیت می طلبم.»

دستور دوم نمایندگان گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح الحاق (۹) تبصره به قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی بود و در زمان ارائه این گزارش از سوی مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی، صحن علنی همچنان تحت تأثیر نتایج انتخابات و دورهمی‌های کوچک نمایندگان بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.