سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهمیت و جایگاه ویژه‌ی مناطق آزاد در کشور

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند گفت: امروزه مناطق آزاد به واسطه اهمیت و جایگاه ویژه‌ای که دارند، نقش موثری در توسعه بازرگانی، اقتصادی و اجتماعی کشور دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان،سروش شریفی معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند در سمینار بین المللی مسئولیت اجتماعی ، مناطق آزاد تجاری صنعتی ، تفکر مسئولانه گفت: امروزه مناطق آزاد به واسطه اهمیت و جایگاه ویژه‌ای که دارند، نقش موثری در توسعه بازرگانی، اقتصادی و اجتماعی کشور دارند. هر چند اهداف مناطق آزاد ناظر بر سهولت کسب و کار، زندگی و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی می‌باشد، اما تاکنون بیشتر مسائل اقتصادی ازجمله صادرات و واردات و جذب سرمایه گذار و جهش تولید متمرکز شده است.

او افزود: باید توجه داشت که توسعه پایدار در مناطق آزاد در صورتی شکل می‌گیرد که شامل همه شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد. پیش نیاز موفقیت مناطق آزاد کشور در امور اقتصادی پیشگامی و فعالیت مسئولانه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی است و به بیان دیگر موفقیت در حوزه‌های اقتصاد و تجارت و گردشگری منوط به توجه ویژه به توسعه اجتماعی این مناطق است؛ لذا برای تحقق توسعه بیش از سرمایه اقتصادی، فیزیکی و انسانی، سازمان‌ها نیازمند سرمایه اجتماعی هستند؛ زیرا بدون سرمایه اجتماعی استفاده از دیگر سرمایه‌ها ممکن نخواهد بود.

شریفی ضمن تاکید بر هدفمداری سومین سمینار CSR بیان کرد که با توجه به نیاز جامعه در تبیین مبانی و اصول مسئولیت پذیری اجتماعی و ایجاد زمینه ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی در ایران و علی الخصوص استان خوزستان، با همکاری موسسه تحقیقات وآموزش مشی فاخر نماینده موسسه بین المللی CSR در ایران مدت ۵ سال است به این مهم مشغول است.

او اهداف سمینار را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱- تعیین شاخص‌ها و معیار‌های سنجش مسئولیت اجتماعی مناطق آزاد تجاری

۲- ایجاد گفتمان مسئولانه و تبیین کارکرد فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در مناطق آزاد.

۳- تجمیع، ارزیابی و انتشار فعالیت‌های مسئولانه مناطق آزاد.

۴- تقویت مشارکت اجتماعی موسسات مردم نهاد، فعالان و استانید علوم اجتماعی و ارتباطات با مناطق آزاد در قالب جلب مشارکت شهروندی.

۶- ایجاد هماهنگی، هم افزایی و تبادل تجارب بین عملکرد اجتماعی مناطق آزاد تجاری.

۷- استاندارد سازی فعالیت‌های اجتماعی از طریق ارسال دستورالعمل‌ها و چک لیست‌های دبیرخانه طرح.

۸- ایجاد چرخه‌ی هم افزا از طریق: ارزیابی، برنامه ریزی، آموزش، بررسی عملکرد، شناسایی، اصلاح، ارزیابی و آموزش مجدد.

۹- شناسایی نقاط قوت و ضعف خدمات عملکرد در حوزه مسئولیت اجتماعی و ارائه گزارش جامع از وضعیت موجود و ترسیم استراتژی‌های لازم برای نیل به وضعیت مطلوب به مدیریت سازمان.

سیدفضل الدین موسوی مدیرکمیته علمی سمینار در ادامه، گفتمان سازی مسئولیت پذیری اجتماعی در مناطق آزاد تجاری کشور را یک ضرورت دانست و گفت: هدف اول ما باید تسری تفکر مسئولانه بین بدنه مدیریت ارشد سازمان‌ها و شرکت باشد، زیراکه تصمیمات راهبردی درصورتیکه مبتنی بر تفکر سیستمی نباشد به پایداری نمی‌انجامد.

او مشکل اصلی شرکت‌ها و سازمان‌ها در زمینه عمل به مسئولیت اجتماعی را عدم درک صحیح از این مقوله دانست و راه حل را در آموزش و گفتمان سازی بیان کرد.

سومین سمینار بین المللی CSR با عنوان مسئولیت اجتماعی، مناطق آزاد تجاری و صنعتی سوم و چهارم خرداد در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند در حال برگزاری است و یکی از برنامه‌های اصلی روز دوم افتتاح نمایشگاه ارائه دستاورد‌های مسئولیت اجتماعی مناطق آزاد کشور و ارزیابی و معرفی منطقه آزاد برتر در زمینه CSR می‌باشد.

انتهای پیام/ د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.